112 Suomi -sovelluksesta virallinen vaaratiedotekanava

112 Suomi -mobiilisovellukseen on koottu kansalaisille suunnattuja turvallisuuspalveluita. Vuoden 2021 alusta alkaen sovellus on yksi lakisääteisistä vaaratiedotekanavista. Hätäkeskuslaitos, sisäministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö kannustavat kansalaisia lataamaan 112 Suomen erilaisten hätä- ja ongelmatilanteiden varalle.
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt erinomainen työkalupakki kansalaisten turvallisuuspalveluille.
– On tärkeää, että ihminen löytää helposti tarvitsemansa palvelun, kun avuntarve yllättää. Hätäkeskuslaitoksen tuottama 112 Suomi -mobiilisovellus on kasvanut vaihe kerrallaan turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Olemme tyytyväisiä, että palveluvalikoimaa on kehitetty aktiivisesti ja yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa ja olemme kokonaisuudella pystyneet vastaamaan myös kansalaisten tarpeisiin. Kehittämistä jatketaan edelleen, lupaa operatiivisen osaston johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitoksesta.
Vuoden 2021 alusta alkaen 112 Suomi -sovellus on ollut yksi virallisista vaaratiedotekanavista. Tiedote-ominaisuus vahvistaa sovelluksen merkitystä keskeisenä viranomaispalvelujen alustana.
– Sovelluksen avulla kansalainen saa vaaratiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Vaaratiedotteiden lisäksi sovelluksesta välitetään myös muita viranomaistiedotteita, joita käytetään tilanteissa, jolloin on tarve informoida tai ohjeistaa väestöä, mutta vaaratiedottamisen kynnys ei kuitenkaan ylity. Viranomaistiedote-ominaisuus otetiin käyttöön koronakriisin alussa, jolloin väestön nopeaan informoimiseen tarvittiin kanava.
Niemisen mukaan käyttäjämäärä on jo nyt osoitus siitä, että ihmiset haluavat turvallisuuspalvelut lähemmäksi itseään.
– Sovelluksella on nyt runsaat 1,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja toivommekin, että yhä useampi muistaa käyttää sovellusta tarpeen vaatiessa. Kannustamme kaikkia lataamaan sovelluksen puhelimeensa ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
Sovelluksen palvelut:
- Hätänumero 112 (sijaintitieto välittyy)
- Sijaintiin perustuvat vaaratiedotteet, tieliikennetiedotteet sekä muut viranomaistiedotteet
- Meripelastuksen hälytysnumero (sijaintitieto välittyy)
- Koronavirustaudin oirearvio
- Lähin sydäniskuri
- Aivoverenkiertohäiriön oireiden tunnistaminen
- Päivystysapu
- Poliisin neuvontapalvelu
- Kriisipuhelin
- Myrkytystietokeskus
- Lasten ja nuorten puhelin
- Nollalinja
- Ulkoministeriön päivystys
- Tienkäyttäjän linja (sijaintitieto välittyy)
- Kansalaisneuvonta
- Kadonneita lapsia koskeva vihjepuhelin
Tee turvallisuusteko ja lataa 112 Suomi -sovellus. Apu on vain yhden painalluksen päässä.
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.