Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Häkeläinen: Sovellusasiantuntija Minna Ylinen
Työn merkityksellisyys motivoi Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntijana toimivaa Minna Ylistä. Hätäkeskusmaailmassa Minna on työskennellyt jo parikymmentä vuotta, ja urapolku on kuljettanut häntä hätäpuheluista tietojärjestelmien pariin.
Minna työskentelee Hätäkeskuslaitoksen Tietojärjestelmät-yksikössä, ja hänen toimenkuvaansa kuuluvat operatiivisten järjestelmien palvelu- ja häiriönhallinta sekä viraston Virve-pääkäyttäjänä toimiminen. Minnan urapolku hätäkeskusmaailmassa alkoi jo ennen Hätäkeskuslaitoksen perustamista.
- Olen työskennellyt hätäkeskusmaailmassa jo vuodesta -99. Aluksi hätäkeskuspäivystäjänä kunnallisessa hätäkeskuksessa ja sieltä valtiollistamisen myötä hätäkeskukseen päivystäjäksi vuonna 2003. Vuonna 2007 siirryin hätäkeskustietojärjestelmän kouluttajaksi hallinnon puolelle, ja vuonna 2009 sain vakituisen suunnittelijan viran. Organisaatiomuutosten myötä nykyinen titteli on muovautunut sovellusasiantuntijaksi ja työskentelen Tietojärjestelmät-yksikössä.
Työn antoisimpana puolena Minna kokee työn merkityksellisyyden, vaihtelevat työpäivät ja jatkuvan oppimisen.
- Itselleni on hyvin tärkeää, että voin omalta osaltani olla viemässä asioita eteenpäin, jotta hätäkeskuspäivystäjällä olisi mahdollisimman hyvät tekniset edellytykset tehdä työtään. Suhtaudun häiriönhallintaan suurella vakavuudella, jotkut ehkä voisivat kuvailla, että jopa intohimoisesti. Kun tilanne on päällä, yritän pysyä rauhallisena sekä yritän asia kerrallaan edetä ja pitää itseni ajan tasalla mitä tapahtuu missäkin vaiheessa.
Minna korostaa, että ilman ympärillä olevia asiantuntijoita ympärillä, olisi työnteko huomattavasti vaikeampaa. Suoraan sanoen mahdotonta.
- Meillä on upea tiimi, missä jokainen asiantuntija tekee tärkeää työtä ja tuo omalla osaamisellaan täydennystä tiimiimme. Toisinaan päivät ovat venyneet eikä tunteja ole laskettu, mutta koen, että olemme tähän mennessä suoriutuneet kohtalaisen hyvin suuremmistakin kiipeleistä.