Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen viettoon
Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet. Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu.
Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen muistuttaa, että suurin osa hätätilanteista voitaisiin välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
– Kesäisin ja erityisesti juhannuksena suuri osa hätäilmoituksista liittyy liialliseen alkoholinkäyttöön. Onnettomuuksia ja tapaturmia sattuu laidasta laitaan esimerkiksi mökkeilijöille ja vesillä. Jos sää on helteinen, maastopalot ja sairauskohtaukset lisääntyvät, ja etenkin ikäihmiset voivat huonosti. Liikenteessä taas ruuhkat ja rattijuopot aiheuttavat vaaratilanteita, Mäkinen kuvailee kesälle tyypillisiä hätäilmoituksia.
Hätänumeroon 112 tulee soittaa aina hätätilanteessa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua. Koska kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista, matkapuhelimeen ladattava 112 Suomi -mobiilisovellus on verraton apu erilaisten ongelmatilanteiden varalle.
– 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta löytyy useita päivystysnumeroita erilaisiin avuntarpeisiin. Sovelluksesta löytyy myös muun muassa huviveneilijöille suunnatut toimintaohjeet hätä- ja ongelmatilanteisiin sekä lähin sydäniskuri. Lisäksi soittajan tarkka sijaintitieto välittyy Meripelastuskeskukselle ja Tienkäyttäjän linjalle, kun soittaa numeroon sovelluksen kautta.
Juhannuksen alla hätänumerosta tiedustellaan erityisesti avotulen tekoon liittyviä asioita. Mäkinen muistuttaa, että juhannuskokon polttamiseen liittyviä asioita ei pidä tiedustella hätänumerosta vaan oman alueen pelastuslaitokselta. Pelastuslaitosten yhteystiedot löytyvät osoitteesta pelastustoimi.fi.
Osaatko kertoa sijaintisi?
Oman sijainnin tietäminen voi olla erityisen vaikeaa silloin, kun ollaan vieraalla paikkakunnalla, mökillä, saaressa, vesillä tai retkeilemässä. 112 Suomi -sovellus välittää hätäpuhelun soittajan sijaintitiedon automaattisesti hätäkeskukseen.
– Sovelluksen paikannuksesta on hyötyä erityisesti silloin, kun tarkka osoite ei ole tiedossa. Paikannustekniikasta huolimatta kysymme paikkatiedon myös suullisesti. Tällä varmistamme tekniikan paikkansa pitävyyden. On hyvä tiedostaa, että esimerkiksi kerrostalon kerrosta tai kauppakeskuksen tiloja ei voida tällä hetkellä paikantaa, Mäkinen ohjeistaa.
Koordinaatit tai osoitteen voi merkitä myös tulostettavaan sijaintitietolomakkeeseen, joka kiinnitetään näkyvälle paikalle. Lomakkeen voi laittaa esimerkiksi kesämökin seinään, uimarannalle tai retkikohteisiin mahdollisten hätätilanteiden varalle. Koordinaatit voit selvittää paikan päällä esimerkiksi 112 Suomi -sovellusta apuna käyttäen.
Myös liikenteessä sijaintitiedolla on merkitystä:
– Hätänumeroon tulee usein ilmoituksia autoilijoilta, jotka ovat ajaneet onnettomuuspaikan ohi pysähtymättä. Näissä tapauksissa hätäkeskuspäivystäjän on todella hankala arvioida onnettomuuspaikan sijaintia ja avuntarvetta, sillä ilmoittaja voi soittaessaan olla jo kaukana kolaripaikalta. Juhannusliikenteessä on hyvä pitää mielessä meitä kaikkia koskeva auttamisvelvollisuus, pysähtyä kolaripaikalle ja soittaa tarvittaessa hätänumeroon.
Vaikka kesä on monelle rentoutumisen ja auringosta nauttimisen aikaa, voi hätätilanne kuitenkin sattua täysin odottamatta. Suuri osa hätätilanteista voidaan välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille hyvää ja turvallista keskikesän juhlaa!
Tutustu myös
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.