Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen viettoon
Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet. Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu.
Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkinen muistuttaa, että suurin osa hätätilanteista voitaisiin välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
– Kesäisin ja erityisesti juhannuksena suuri osa hätäilmoituksista liittyy liialliseen alkoholinkäyttöön. Onnettomuuksia ja tapaturmia sattuu laidasta laitaan esimerkiksi mökkeilijöille ja vesillä. Jos sää on helteinen, maastopalot ja sairauskohtaukset lisääntyvät, ja etenkin ikäihmiset voivat huonosti. Liikenteessä taas ruuhkat ja rattijuopot aiheuttavat vaaratilanteita, Mäkinen kuvailee kesälle tyypillisiä hätäilmoituksia.
Hätänumeroon 112 tulee soittaa aina hätätilanteessa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua. Koska kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista, matkapuhelimeen ladattava 112 Suomi -mobiilisovellus on verraton apu erilaisten ongelmatilanteiden varalle.
– 112 Suomi -sovelluksen palveluvalikoimasta löytyy useita päivystysnumeroita erilaisiin avuntarpeisiin. Sovelluksesta löytyy myös muun muassa huviveneilijöille suunnatut toimintaohjeet hätä- ja ongelmatilanteisiin sekä lähin sydäniskuri. Lisäksi soittajan tarkka sijaintitieto välittyy Meripelastuskeskukselle ja Tienkäyttäjän linjalle, kun soittaa numeroon sovelluksen kautta.
Juhannuksen alla hätänumerosta tiedustellaan erityisesti avotulen tekoon liittyviä asioita. Mäkinen muistuttaa, että juhannuskokon polttamiseen liittyviä asioita ei pidä tiedustella hätänumerosta vaan oman alueen pelastuslaitokselta. Pelastuslaitosten yhteystiedot löytyvät osoitteesta pelastustoimi.fi.
Osaatko kertoa sijaintisi?
Oman sijainnin tietäminen voi olla erityisen vaikeaa silloin, kun ollaan vieraalla paikkakunnalla, mökillä, saaressa, vesillä tai retkeilemässä. 112 Suomi -sovellus välittää hätäpuhelun soittajan sijaintitiedon automaattisesti hätäkeskukseen.
– Sovelluksen paikannuksesta on hyötyä erityisesti silloin, kun tarkka osoite ei ole tiedossa. Paikannustekniikasta huolimatta kysymme paikkatiedon myös suullisesti. Tällä varmistamme tekniikan paikkansa pitävyyden. On hyvä tiedostaa, että esimerkiksi kerrostalon kerrosta tai kauppakeskuksen tiloja ei voida tällä hetkellä paikantaa, Mäkinen ohjeistaa.
Koordinaatit tai osoitteen voi merkitä myös tulostettavaan sijaintitietolomakkeeseen, joka kiinnitetään näkyvälle paikalle. Lomakkeen voi laittaa esimerkiksi kesämökin seinään, uimarannalle tai retkikohteisiin mahdollisten hätätilanteiden varalle. Koordinaatit voit selvittää paikan päällä esimerkiksi 112 Suomi -sovellusta apuna käyttäen.
Myös liikenteessä sijaintitiedolla on merkitystä:
– Hätänumeroon tulee usein ilmoituksia autoilijoilta, jotka ovat ajaneet onnettomuuspaikan ohi pysähtymättä. Näissä tapauksissa hätäkeskuspäivystäjän on todella hankala arvioida onnettomuuspaikan sijaintia ja avuntarvetta, sillä ilmoittaja voi soittaessaan olla jo kaukana kolaripaikalta. Juhannusliikenteessä on hyvä pitää mielessä meitä kaikkia koskeva auttamisvelvollisuus, pysähtyä kolaripaikalle ja soittaa tarvittaessa hätänumeroon.
Vaikka kesä on monelle rentoutumisen ja auringosta nauttimisen aikaa, voi hätätilanne kuitenkin sattua täysin odottamatta. Suuri osa hätätilanteista voidaan välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille hyvää ja turvallista keskikesän juhlaa!
Tutustu myös
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.