Hätäpuheluita tulkattiin 19 eri kielellä
Hätäkeskuspäivystäjä voi käyttää tulkkauspalvelua apuna hätäilmoitusten käsittelyssä. Vuonna 2020 suurin tulkkaustarve oli venäjän kielisille hätäilmoituksille ja samaa osoittaa vuoden 2021 ensimmäiset kuusi kuukautta.
– Tänä vuonna puolen vuoden tilastomme näyttävät, että hätäkeskuksemme ovat tarvinneet tulkkausapua 113 kertaa 19 eri kielellä. Määrä on samaa luokkaa, kun verrataan viime vuoden kokonaislukuihin. Tällöin koko vuonna tulkkauspalvelua käytettiin 212 kertaa ja kieliä oli 15, toteaa Hätäkeskuslaitoksen suunnittelupäällikkö Juha Viitaluoma.
– Yli puolet tulkkauksista koskivat venäjän kielisiä hätäilmoituksia (64 kpl). Koko viime vuonna venäjän kielisiä hätäpuheluita tulkattiin yhteensä 142 kpl, joten tasaisella tahdilla määrä pysynee melko samalla tasolla. Toiseksi entisen tulkataan edelleen arabian kieltä. Näitä tulkkauksia oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 15 kpl. Tulkattavien puheluiden listallamme oli edelleen harvinaisempia hätäkeskuspalvelussa vastaantulevia kieliä, kuten dari, tigrinja ja persia, Viitaluoma sanoo.
Tulkkipalvelu hyvä apu hätäilmoituksen käsittelyssä
Hätäkeskuslaitoksessa lähtökohtana on, että suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset puhelut käsitellään ilman tulkkausta.
– Jos yhteistä kieltä ei ilmoittajan ja hätäkeskuksen välillä löydy, voidaan ottaa tulkkipalvelu apuun. Palvelun haasteena meillä on se, että päivystäjän on saatava mahdollisimman nopeasti selville tulkattava kieli, jotta tiedetään tulkkauksen tarve. Käytännössä tulkkaus tapahtuu siten, että ilmoittajan ja hätäkeskuspäivystäjän väliseen puheluun muodostetaan neuvottelupuhelu tulkin kanssa. Hätäkeskuspäivystäjä selvittää riskinarvion ja tehtävänkäsittelyn kannalta olennaiset tiedot tulkin välityksellä, Viitaluoma kertoo prosessista.
Tutustu myös
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.