Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Koulut alkavat – hätänumero tutuksi lapsille
Pienet ekaluokkalaiset aloittavat koulutiensä elokuussa. Monet lapset kulkevat liikenteessä yksin ja ovat koulupäivän ohella yksin kotona ensimmäisiä kertoja. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112.
Lapsen kanssa on hyvä käydä yhdessä läpi, milloin hätänumeroon soitetaan ja mitä hätäpuhelun aikana tapahtuu.
Hätänumeroon 112 soitetaan todellisissa hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa. Tämä on helppo muistaa, sillä kaikki hätätilanteissa tarvittava viranomaisapu saadaan yhden numeron kautta.
Jos lapsi soittaa hätäpuhelun, häneltä tiedustellaan ikää. Tämä tehdään sen vuoksi, että hätäkeskuspäivystäjä voi sovittaa kysymyksensä ja ohjeensa lapsen ikään. Hätäkeskuksen päivystäjä on turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi.
Lapsi ei aina tiedä osoitetta josta soittaa vaan saattaa kuvailla ympäristöään, esimerkiksi: "tuossa koulun/leikkipaikan vieressä". Koululaisen kännykkään onkin hyvä ladata 112 Suomi -sovellus ja opettaa lapsi soittamaan sovelluksen kautta hätänumeroon, jolloin sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Tekniikka ei kuitenkaan tunnista esimerkiksi asunnon numeroa tai kerrostalon kerrosta, joten osoite on hyvä merkitä kotiin näkyvälle paikalle.
Lapsi on hätäpuhelun soittajana usein helppo soittaja, sillä hän vastaa kysymyksiin ja kuuntelee ohjeita. Lapset ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
Muistilista:
- Soita hätänumeroon, kun on todellinen hätätilanne.
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Hätäkeskuspäivystäjä päättää, mitä apua paikalle hälytetään.
- Jos tilanne ei vaadi apua, hätäkeskuspäivystäjä antaa neuvoja puhelimessa.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.
- On tärkeää tietää, mistä soitat. Oman kodin osoite kannattaa opetella.
- Pilailusoitoista voidaan rangaista.