Koulut alkavat – hätänumero tutuksi lapsille
Pienet ekaluokkalaiset aloittavat koulutiensä elokuussa. Monet lapset kulkevat liikenteessä yksin ja ovat koulupäivän ohella yksin kotona ensimmäisiä kertoja. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112.
Lapsen kanssa on hyvä käydä yhdessä läpi, milloin hätänumeroon soitetaan ja mitä hätäpuhelun aikana tapahtuu.
Hätänumeroon 112 soitetaan todellisissa hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa. Tämä on helppo muistaa, sillä kaikki hätätilanteissa tarvittava viranomaisapu saadaan yhden numeron kautta.
Jos lapsi soittaa hätäpuhelun, häneltä tiedustellaan ikää. Tämä tehdään sen vuoksi, että hätäkeskuspäivystäjä voi sovittaa kysymyksensä ja ohjeensa lapsen ikään. Hätäkeskuksen päivystäjä on turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi.
Lapsi ei aina tiedä osoitetta josta soittaa vaan saattaa kuvailla ympäristöään, esimerkiksi: "tuossa koulun/leikkipaikan vieressä". Koululaisen kännykkään onkin hyvä ladata 112 Suomi -sovellus ja opettaa lapsi soittamaan sovelluksen kautta hätänumeroon, jolloin sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Tekniikka ei kuitenkaan tunnista esimerkiksi asunnon numeroa tai kerrostalon kerrosta, joten osoite on hyvä merkitä kotiin näkyvälle paikalle.
Lapsi on hätäpuhelun soittajana usein helppo soittaja, sillä hän vastaa kysymyksiin ja kuuntelee ohjeita. Lapset ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
Muistilista:
- Soita hätänumeroon, kun on todellinen hätätilanne.
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Hätäkeskuspäivystäjä päättää, mitä apua paikalle hälytetään.
- Jos tilanne ei vaadi apua, hätäkeskuspäivystäjä antaa neuvoja puhelimessa.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.
- On tärkeää tietää, mistä soitat. Oman kodin osoite kannattaa opetella.
- Pilailusoitoista voidaan rangaista.
Tutustu myös
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.