Verkkopalveluiden tavoitteena yhdenvertaisuus ja esteettömyys
Hätäkeskuslaitoksen verkkopalveluihin on tehty saavutettavuustestaukset vuoden 2021 aikana. - Olemme auditoineet 112 Suomi -sovelluksen, 112.fi-sivuston sekä palo- ja...
Vastuullisuus on olennainen osa arjen työtä
Raportin taustalla on valtiokonttorin ohjeistus, jossa ministeriöitä, virastoja ja laitoksia suositellaan laatimaan toiminnastaan vastuullisuusraportti. Valtiokonttori laatii raporteista...
Alkoholinkäyttöön liittyvät ilmoitukset korostuivat vappuna hätänumerossa
Vapun vietto oli tänä vuonna hätänumeron 112 näkökulmasta yhtä kiireinen kuin vuonna 2021. Hätänumeroon tehtiin 30.4. klo 18 – 1.5. klo 24 välisenä aikana 12 685 hätäilmoitusta (12 719 vuonna...
Henkilöstön määrä lisääntyi hieman
Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio kertoo, että virasto jäi noin 32 henkilötyövuotta Hätäkeskuslaitoksen yhdessä sisäministeriön kanssa asettamasta tavoitteesta. Tavoitteena on, että...
Yhteinen toimintaohje selkeyttää vastuita lastensuojelun luvattomissa poissaoloissa
Ohjeistuksen tavoitteena on selkeyttää eri toimijoiden vastuita ja käytänteitä tilanteessa, jossa lapsi on poistunut luvatta sijaishuoltopaikastaan perhekodista tai lastensuojelulaitoksesta tai...
Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista tiedotetaan 112 Suomi -sovelluksen avulla

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kertoo jatkossa laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tapahtumista myös 112 Suomi -mobiilisovelluksessa.
Suurin osa meistä käyttää sähköisiä palveluita ja nettiin kytkettyjä laitteita arjessaan ja siksi tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista on tärkeää jakaa tietoa viiveettömästi ja monikanavaisesti. Tietoturvahäiriö voi esimerkiksi vaikuttaa palvelun saatavuuteen, kun kirjautuminen sivustoon ei ole mahdollista. Tietoturvatilanteita puolestaan ovat esimerkiksi yritykset varastaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja pankin tai muun organisaation verkkopalveluihin, jotta rikollinen saisi pääsyn tilitietoihin tai muuhun rahanarvoiseen omaisuuteen.
"112 Suomi -sovellus toimii uutena viestintäkanavanamme yksityishenkilöille. Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä on tärkeää saada tieto jaettua mahdollisimman nopeasti ja laajasti. Kännykkä on tähän erinomainen väline", toteaa Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen ylijohtaja Sauli Pahlman.
Hätäkeskuslaitoksen tuottama 112 Suomi -sovellus on turvallisuuden palvelukokonaisuus. Sovelluksen kautta välitetään muun muassa vaaratiedotteet sekä muut viranomaistiedotteet eri viranomaisten toimialueille kuuluvista poikkeuksellisista tilanteista. 112 Suomi -sovelluksella on runsaat 1,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
"Tietoturvahäiriöt ja -tilanteet ovat digiyhteiskunnassa yleisiä ja ne vaativat käyttäjältä tarkkaavaisuutta ja toimia. Tilanteita voi verrata fyysisen ympäristömme poikkeustilanteisiin. Otamme tietoturvailmoitukset 112 Suomi -sovellukseen digitalisaation tuomana luonnollisena lisänä kansalaisten tiedon tarpeisiin vastaamiseksi", toteaa johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen Hätäkeskuslaitoksesta.