Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista tiedotetaan 112 Suomi -sovelluksen avulla

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kertoo jatkossa laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä ja -tapahtumista myös 112 Suomi -mobiilisovelluksessa.
Suurin osa meistä käyttää sähköisiä palveluita ja nettiin kytkettyjä laitteita arjessaan ja siksi tietoturvahäiriöistä ja -tilanteista on tärkeää jakaa tietoa viiveettömästi ja monikanavaisesti. Tietoturvahäiriö voi esimerkiksi vaikuttaa palvelun saatavuuteen, kun kirjautuminen sivustoon ei ole mahdollista. Tietoturvatilanteita puolestaan ovat esimerkiksi yritykset varastaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja pankin tai muun organisaation verkkopalveluihin, jotta rikollinen saisi pääsyn tilitietoihin tai muuhun rahanarvoiseen omaisuuteen.
"112 Suomi -sovellus toimii uutena viestintäkanavanamme yksityishenkilöille. Laajoista kansalaisia koskevista tietoturvahäiriöistä on tärkeää saada tieto jaettua mahdollisimman nopeasti ja laajasti. Kännykkä on tähän erinomainen väline", toteaa Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen ylijohtaja Sauli Pahlman.
Hätäkeskuslaitoksen tuottama 112 Suomi -sovellus on turvallisuuden palvelukokonaisuus. Sovelluksen kautta välitetään muun muassa vaaratiedotteet sekä muut viranomaistiedotteet eri viranomaisten toimialueille kuuluvista poikkeuksellisista tilanteista. 112 Suomi -sovelluksella on runsaat 1,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää.
"Tietoturvahäiriöt ja -tilanteet ovat digiyhteiskunnassa yleisiä ja ne vaativat käyttäjältä tarkkaavaisuutta ja toimia. Tilanteita voi verrata fyysisen ympäristömme poikkeustilanteisiin. Otamme tietoturvailmoitukset 112 Suomi -sovellukseen digitalisaation tuomana luonnollisena lisänä kansalaisten tiedon tarpeisiin vastaamiseksi", toteaa johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen Hätäkeskuslaitoksesta.
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.