Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2020 klo 00:00 - 26.12.2020 klo 24:00 välisenä aikana 19 587 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 685. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (vuonna 2019 100%).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 626 hälytystehtävää (vuonna 2019 10 839 tehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 59 %, poliisi 32 %, pelastus 4 % ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. (Vuonna 2019: muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu)
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- rintakipu
Poliisi
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- tieliikenneonnettomuus pieni
- päihtynyt henkilö
Pelastus
- tieliikenneonnettomuus pieni
- palohälytys
- tieliikenneonnettomuus muu
Sosiaalipäivystys
- alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
Tutustu myös
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.