Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2020 klo 00:00 - 26.12.2020 klo 24:00 välisenä aikana 19 587 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 685. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (vuonna 2019 100%).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 626 hälytystehtävää (vuonna 2019 10 839 tehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 59 %, poliisi 32 %, pelastus 4 % ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. (Vuonna 2019: muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu)
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- rintakipu
Poliisi
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- tieliikenneonnettomuus pieni
- päihtynyt henkilö
Pelastus
- tieliikenneonnettomuus pieni
- palohälytys
- tieliikenneonnettomuus muu
Sosiaalipäivystys
- alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi