Uusimmat uutiset
112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa
Hätäkeskuslaitos kuuluu Euroopan hätänumerojärjestö EENA:n organisoimaan Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) -projektiin. Hätäkeskuslaitoksen hätäliikenneasiantuntija Dan Berlinin mukaan...
Hätäpuheluita tulkattiin 15 eri kielellä
Hätäkeskuslaitoksen suunnittelupäällikkö Juha Viitaluoman mukaan vuonna 2020 hätäkeskukset tarvitsivat tulkkauspalvelua 212 kertaa 15 eri kielellä. Yli puolet tulkkauksista koskivat venäjän...
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2020 klo 18 - 1.1.2021 klo 24 välisenä aikana 14 503 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 95 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat 14...
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2020 klo 00:00 - 26.12.2020 klo 24:00 välisenä aikana 19 587 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 685. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30...
Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat hätänumerossa jouluisin
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen...
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?

Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2020 klo 00:00 - 26.12.2020 klo 24:00 välisenä aikana 19 587 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 685. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (vuonna 2019 100%).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 10 626 hälytystehtävää (vuonna 2019 10 839 tehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 59 %, poliisi 32 %, pelastus 4 % ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu. (Vuonna 2019: muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu)
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- rintakipu
Poliisi
- ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- tieliikenneonnettomuus pieni
- päihtynyt henkilö
Pelastus
- tieliikenneonnettomuus pieni
- palohälytys
- tieliikenneonnettomuus muu
Sosiaalipäivystys
- alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muut erityisvaikeudet
- välittömän huolenpidon tarve
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi