I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2019).
10 626 (10 839 år 2019) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 59 %, polis 32 %, räddning 4 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta (år 2019: försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- bröstsmärta
Polis
- vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- trafikolycka: liten
- berusad person
Räddning
- trafikolycka: liten
- brandalarm
- trafikolycka: annan
Socialjour
- mindreårigs färsvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
- omedelbart behov av omsorg
- brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn / minderårig
Se även
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Under semestersäsongen inträffar fler nödsituationer än normalt
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.