Nyhets
Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?
Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?
Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom...
Ensamhet och problem i hemförhållandena framträder på nödnumret under julen
Till nödnumret 112 ska man bara ringa i nödsituationer som kräver akut hjälp av någon myndighet, dvs. enheter från polisen, räddningsverket, social- eller hälsovårdsmyndigheterna. Nödsituationer...
Lagen om nödcentralsverksamhet reformeras
Nödcentralsverket anser att det genom lagstiftningsreformen bör vara möjligt att hantera uppgifter om operativ beredskap i olika lednings- och lägescentraler samt mellan myndigheter i en...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2019).
10 626 (10 839 år 2019) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 59 %, polis 32 %, räddning 4 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta (år 2019: försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- bröstsmärta
Polis
- vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- trafikolycka: liten
- berusad person
Räddning
- trafikolycka: liten
- brandalarm
- trafikolycka: annan
Socialjour
- mindreårigs färsvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
- omedelbart behov av omsorg
- brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn / minderårig