Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2021 klo 18 – 1.1.2022 klo 24 välisenä aikana 14 846 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 95 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat 15 345 ja 95%.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7458 hälytystehtävää (vuotta aiemmin 7 337 hälytystehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 51 %, poliisi 39 %, pelastus 5 %, ja sosiaalipäivystys 5%.
Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen.
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
1. Kaatuminen
2. Muu sairastuminen
3. Rintakipu
Poliisi:
1. Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
2. Perheväkivalta
3. Henkilö häiriöksi
Pelastus:
1. Tulipalo muu: pieni
2. Tieliikenneonnettomuus: pieni
3. Rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys:
1. Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
2. Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
3. Välittömän huolenpidon tarve
Tutustu myös
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.