Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin vuodenvaihteessa apua?
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2020 klo 18 - 1.1.2021 klo 24 välisenä aikana 14 503 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 95 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat 14 355 ja 99%.
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 7 337 hälytystehtävää (vuotta aiemmin 7429 hälytystehtävää). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 48 %, poliisi 41 %, pelastus 5 %, ja sosiaalipäivystys 5 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen ja muu sairastuminen. (Vuotta aiemmin: kaatuminen, ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen ja muu sairastuminen
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- Kaatuminen
- Muu sairastuminen
- Rintakipu
Poliisi:
- Ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen
- Perheväkivalta
- Henkilö häiriöksi
Pelastus:
- Tulipalo muu: pieni
- Tieliikenneonnettomuus: pieni
- Rakennuspalo: pieni
Sosiaalipäivystys:
- Alaikäisen päihteiden ja/tai huumeiden käyttö
- Alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpitotarpeen arviointi
- Alaikäisen katoaminen/karkaaminen tai muu erityisvaikeudet
Tutustu myös
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
Näin hyödynnät 112 Suomi -sovellusta hätä- ja ongelmatilanteissa
Jo miljoonia latauksia saavuttanut 112 Suomi -sovellus on verraton apu erilaisissa hätä- ja ongelmatilanteissa. Tutustu sovelluksen palveluvalikoimaan ja muista käyttää sitä tarvittaessa.
Aloita 112-päivän suunnittelu ajoissa
112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio ensi vuonna hätänumeroon ja hätätilanteiden tunnistamiseen.
Petteri Helisten Kuopion hätäkeskuksen päälliköksi
Petteri Helisten on nimetty Kuopin hätäkeskuksen päälliköksi. Hän aloittaa virassa 1. marraskuuta 2024.
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Älypuhelimiin on nyt saatavilla 112-widget, jonka kautta voi soittaa hätänumeroon. Widgetin voi asentaa puhelimiin, joissa on 112 Suomi -sovellus.