I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal och 99 procent.
7337 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (7429 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 48 %, polis 41 %, räddning 5 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. (Året innan: ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd)
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Bröstsmärta
Polis:
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- Familjevåld
- Störande person
Räddning:
- Brand annan: liten
- Vägtrafikolycka: liten
- Brand i byggnad: liten
Socialjour:
- Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
- Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
- Minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
Se även
Det går att prata tryggt om självdestruktivitet
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.