Nyhets
Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?
Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?
Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom...
Ensamhet och problem i hemförhållandena framträder på nödnumret under julen
Till nödnumret 112 ska man bara ringa i nödsituationer som kräver akut hjälp av någon myndighet, dvs. enheter från polisen, räddningsverket, social- eller hälsovårdsmyndigheterna. Nödsituationer...
Lagen om nödcentralsverksamhet reformeras
Nödcentralsverket anser att det genom lagstiftningsreformen bör vara möjligt att hantera uppgifter om operativ beredskap i olika lednings- och lägescentraler samt mellan myndigheter i en...
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal och 99 procent.
7337 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (7429 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 48 %, polis 41 %, räddning 5 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. (Året innan: ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd)
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- Ramlat omkull
- Försämrat allmäntillstånd
- Bröstsmärta
Polis:
- Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
- Familjevåld
- Störande person
Räddning:
- Brand annan: liten
- Vägtrafikolycka: liten
- Brand i byggnad: liten
Socialjour:
- Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
- Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
- Minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter