Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu otetaan käyttöön joulukuussa

Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.
Ilmoitinlaiteasiakas voi tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti joulukuusta alkaen.
ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta. Järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen. Tunnistautuminen ohjautuu Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaaliin. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta.
Ilmoitinlaiteasiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä ILMO-järjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa.
Hätäkeskuslaitos tiedottaa joulukuussa palvelun käyttöönotosta.
Lisätietoa:
Sähköposti: ilmoitinlaitteet(at)112.fi
Ilmoitinlaiteasiakkaiden asiakaspalvelunumero: 0295 481 480 (arkisin klo 9-15)
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.