Yksinäisyys ja alkoholin aiheuttamat ongelmat korostuvat joulunaikaan hätänumerossa

Hätäkeskuspäivystäjä Roope Ojalan mukaan joulu ei ole kaikille iloinen asia. Erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa perinteisen perhejuhlan aikaan.
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä.
- Hätänumeron näkökulmasta mielenterveysongelmat korostuvat varsinkin yksinäisillä ihmisillä jouluisin. Alkoholiin liittyvät lieveilmiöt kuten perheväkivalta aiheuttavat poliisille ja sosiaalipäivystykselle tehtäviä. Myös kuolema on tuntunut olevan usein tavallista enemmän läsnä joulunajan hätäpuheluissa, toteaa hätäkeskuspäivystäjänä työskentelevä Roope Ojala.
Ojala muistuttaa, että hätäkeskukseen tulee soittaa oikeassa hätätilanteessa välittömästi, eikä odottaa, että esimerkiksi rintakipu menisi itsestään ohi.
- Sairaalaan joutuminen ei varmasti ole kenestäkään kivaaa, mutta apua on osattava pyytää silloin kun sille on tarvetta. Myös jouluna. Sydäninfarkti tai aivohalvaus ei mene itsestään ohi, ilman ensihoidon ja sairaalan apua.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Ojalan mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta.
- Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu erilaisia turvallisuuspalveluita hätä- ja ongelmatilanteiden varalle.
- 112 Suomi sovelluksesta on apua myös esimerkiksi tiellä sattuvissa onnettomuuksissa, kun tarkka sijaintipaikka ei ole tiedossa. Sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat myös muun muassa auttavia puhelimia, lähin sydäniskuri, koronavirustaudin oirearvio ja liikennetiedotteet. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin.
Hätäkeskuspäivystäjän vinkit joulun viettoon
1) Uskalla soittaa hätänumeroon kiireellisessä hätätilanteessa
2) Nauti alkoholia kohtuudella ja anna läheisillesi joulurauha
3) Älä ylisuorita – stressi ja jännitys voivat aiheuttaa terveysongelmia
4) Soita yksinäiselle ihmiselle jouluterveyhdys
5) Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus hätä- ja ongelmatilanteiden varalle. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.
Hätäkeskuslaitos toivottaa kaikille rauhallista joulun aikaa! Hätätilanteet eivät katso aikaa tai paikkaa, joten on tärkeää, että jokainen meistä kiinnittää huomionsa tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn. Pitäkää huolta itsestänne ja läheisistänne.
Tutustu myös
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.
Iäkkäiden turvallisuustapahtumassa tietoiskuja kodin turvallisuuteen
Ikäihmisille on hyvä painottaa, että hätätilanteessa on muistettava vain yksi numero – 112. Avun saanti viivästyy, jos hätätilanteessa soittaa ensin sukulaiselle tai ystävälle. Hätätilanteessa ei kannata ajatella, että olisi muille vaivaksi.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2025 klo 11.20 alkaen.