Valtuutus ILMO-järjestelmän käyttöön
Tarvitset ILMO-järjestelmässä asiointia varten yrityksen valtuutuksen, mikäli et ole yrityksen toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja tai elinkeinonharjoittaja.
Yritysasiakkaan asiointi ILMO-järjestelmässä
ILMO-järjestelmässä voit yritysasiakkaana lähettää hakemuksen tai irtisanoa sopimuksen, ylläpitää asiakas- ja laskutustietoja sekä kohde- ja yhteystietoja.
Usein kysyttyä
Täältä löydät vastaukset useimpiin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
Huolto- ja häiriötiedotteet
TiedotearkistoEi aktiivisia huolto- tai häiriötiedotteita
Paloilmoitinlaitteet yritysasiakkaille
Hätäkeskukseen yhdistetty paloilmoitinlaite antaa automaattisesti ilmoituksen alkavasta palosta.Rikosilmoitinlaitteet yritysasiakkaille
Hätäkeskukseen yhdistetyn rikosilmoitinlaitteen perusteena on kohteen erityinen suojelu, korotettu henkilöturvallisuus tai taloudellisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde.Usein kysyttyä
Täältä löydät vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin, esimerkiksi ohjeet valtuutuksen hakemiseen.Paloilmoitinlaitteet henkilöasiakkaille
Hätäkeskukseen yhdistetty paloilmoitinlaite antaa automaattisesti ilmoituksen alkavasta palosta.Rikosilmoitinlaitteet henkilöasiakkaille
Hätäkeskukseen yhdistetyn rikosilmoitinlaitteen perusteena on kohteen erityinen suojelu, korotettu henkilöturvallisuus tai taloudellisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde.Asiakaspalvelu
Ilmoitinlaitteiden asiakaspalvelunumero on avoinna arkisin klo 9-15. Testaukset, tila- ja numeromuutokset sekä uusien ilmoitinlaitteiden käyttöönotot ilmoitetaan oman alueen testausnumeroon.Uutisia ja tiedotteita ilmoitinlaitteista
Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua Hätäkeskuslaitoksen ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.
Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen.
Hallinto-osaston johtaja Teemu Lehden mukaan Hätäkeskuslaitoksella on tällä hetkellä lähes 10 000 ilmoitinlaiteasiakasta ja sopimuksia yli 20 000.
– Asiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä sähköisen asioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestelmään tunnistautuminen sekä valtuutusten tekeminen tehdään luotettavasti Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaalissa. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta.
Lehden mukaan digitalisointi helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Ilmoitinlaiteprosessi helpottuu huomattavasti, kun asiakas voi järjestelmän avulla omatoimisesti tarkastaa ja ylläpitää ilmoitinlaitteisiin liittyviä tietoja ilman pdf-lomakkeiden lähettämistä ja sähköpostikeskusteluja. Asiakas pääsee katsomaan yrityksen sopimustietoja, jolloin asiakkaan ei tarvitse tehdä enää erillisiä tietojenluovutuspyyntöjä.
– Toivomme, että asiakkaat ottavat ILMO-järjestelmän käyttöön ja hyödyntävät sähköistä asiointia", sanoo Teemu Lehti.
ILMO-järjestelmä on toteutettu yhteistyössä järjestelmätoimittaja Cinia Oy:n kanssa.
Selosteet ja tietopyynnöt
Ilmoitinlaiterekisterin tietosuojaseloste
ILMO-järjestelmän saavutettavuusseloste
Tietopyyntö ilmoitinlaiterekisteristä (siirtyy turvalomakkeeseen)