Huolto- ja häiriötiedotteet

Tiedotearkisto

Ei aktiivisia huolto- tai häiriötiedotteita

Paloilmoitinlaitteet yritysasiakkaille

Hätäkeskukseen yhdistetty paloilmoitinlaite antaa automaattisesti ilmoituksen alkavasta palosta.

Rikosilmoitinlaitteet yritysasiakkaille

Hätäkeskukseen yhdistetyn rikosilmoitinlaitteen perusteena on kohteen erityinen suojelu, korotettu henkilöturvallisuus tai taloudellisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde.

Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin, esimerkiksi ohjeet valtuutuksen hakemiseen.

Paloilmoitinlaitteet henkilöasiakkaille

Hätäkeskukseen yhdistetty paloilmoitinlaite antaa automaattisesti ilmoituksen alkavasta palosta.

Rikosilmoitinlaitteet henkilöasiakkaille

Hätäkeskukseen yhdistetyn rikosilmoitinlaitteen perusteena on kohteen erityinen suojelu, korotettu henkilöturvallisuus tai taloudellisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokas kohde.

Asiakaspalvelu

Ilmoitinlaitteiden asiakaspalvelunumero on avoinna arkisin klo 9-15.  Testaukset, tila- ja numeromuutokset sekä uusien ilmoitinlaitteiden käyttöönotot ilmoitetaan oman alueen testausnumeroon.

Uutisia ja tiedotteita ilmoitinlaitteista

null Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä

Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä

Julkaisuajankohta 1.12.2021 9.25
Tiedote
Kuvituskuva hätäkeskuksesta.

Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua Hätäkeskuslaitoksen ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.

Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen. 

Hallinto-osaston johtaja Teemu Lehden mukaan Hätäkeskuslaitoksella on tällä hetkellä lähes 10 000 ilmoitinlaiteasiakasta ja sopimuksia yli 20 000.  

– Asiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä sähköisen asioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestelmään tunnistautuminen sekä valtuutusten tekeminen tehdään luotettavasti Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaalissa. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta. 

Lehden mukaan digitalisointi helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Ilmoitinlaiteprosessi helpottuu huomattavasti, kun asiakas voi järjestelmän avulla omatoimisesti tarkastaa ja ylläpitää ilmoitinlaitteisiin liittyviä tietoja ilman pdf-lomakkeiden lähettämistä ja sähköpostikeskusteluja. Asiakas pääsee katsomaan yrityksen sopimustietoja, jolloin asiakkaan ei tarvitse tehdä enää erillisiä tietojenluovutuspyyntöjä.

– Toivomme, että asiakkaat ottavat ILMO-järjestelmän käyttöön ja hyödyntävät sähköistä asiointia", sanoo Teemu Lehti. 

ILMO-järjestelmä on toteutettu yhteistyössä järjestelmätoimittaja Cinia Oy:n kanssa.