20 uutta hätäkeskuspäivystäjää aloitti työnsä tänään

Pelastusopistosta valmistui kesäkuun alussa uusia hätäkeskuspäivystäjiä, ja jo tänään he aloittavat työnsä hätäkeskuksissa eri puolilla Suomea. Turun hätäkeskuksessa henkilöstötilanne parani merkittävästi.
Avoimia työpaikkoja oli tarjolla kaikille valmistuneille, ja lisäksi yhteisrekrytointiin osallistui myös kuusi jo aiemmin hätäkeskuspäivystäjän tutkinnon suorittanutta. Henkilöstösuunnittelija Monica Lindh kertoo, että rekrytointi sujui hyvin, ja erityisesti Turun hätäkeskuksen henkilöstötilanne parani merkittävästi.
– Turun hätäkeskuksessa oli haettavana 10 vakituista virkaa ja ne kaikki saatiin täytettyä. Turussa aloitti seitsemän vastavalmistunutta hätäkeskuspäivystäjää, kaksi siirtyi toisista toimipisteistä ja yksi henkilö palasi virastoon lyhyen poissaolon jälkeen. Keravalla aloitti kahdeksan ja Porissa kaksi vastavalmistunutta päivystäjää, Oulussa aloitti yksi vastavalmistunut päivystäjä ja yksi poliisin koulutuksen suorittanut henkilö. Kuopiossa aloitti kaksi vastavalmistunutta päivystäjää sekä kolme henkilöä siirtyi toisesta hätäkeskuksesta Kuopioon. Vaasassa oli kaksi paikka avoinna, mutta sinne ei valitettavasti ollut kelpoisuusvaatimuksia täyttäviä hakijoita, Lindh kertoo.
Kuusi hätäkeskusta
Suomessa on kuusi hätäkeskusta, ja niissä kaikissa on erisuuruiset tavoitteet henkilöstöresursseille. Keravalla on sekä henkilöstö- että tehtävämäärältään suurin hätäkeskus. Seuraavaksi suurin hätäkeskus on Kuopiossa ja kolmanneksi suurin Turussa. Henkilöstöpäällikkö Antti Koskela kertoo, että henkilö voi hätäkeskuspäivystäjäksi valmistuttuaan hakea sillä hetkellä hätäkeskuksissa avoimena oleviin työpaikkoihin.
– Avoimet vakituiset virat ja määräaikaiset virkasuhteet sijoittuvat hätäkeskuksiin kulloisenkin henkilöstötilanteen mukaisesti. Lähes kaikki pääsivät tässä rekrytoinnissa juuri siihen hätäkeskukseen töihin, mihin halusivatkin. Kaikissa yhteisrekrytoinneissa se ei kuitenkaan ole aina mahdollista.
Koskelan mukaan monet aloittavatkin hätäkeskusuransa jossain toisessa hätäkeskuksessa ja siirtyvät myöhemmin siihen hätäkeskukseen, mihin ensisijaisesti haluavat.
– Jos ei heti Pelastusopistosta valmistuttuaan pääse haluamaansa hätäkeskukseen, on aina parempi hakeutua töihin johonkin hätäkeskukseen. Kokemus hätäkeskustyöstä parantaa mahdollisuutta päästä myöhemmin haluamaansa hätäkeskukseen töihin. Tässäkin yhteisrekrytoinnissa kolme henkilöä siirtyi toisesta hätäkeskuksesta Kuopion hätäkeskukseen, Koskela sanoo.
Uudet hätäkeskuspäivystäjät aloittivat työnsä 13.6. osallistumalla kattavaan perehdytykseen, jonka jälkeen he aloittavat merkityksellisen työn Suomen turvallisuuden eteen. Seuraava hakuaika hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen Pelastusopistoon alkaa joulukuussa 2022.
Se även
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Bemötande av människor är kärnan i nödcentraloperatörens arbete
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.
Prioritering av uppdrag möjliggör hjälpen i akut nöd
Nödcentralsverkets instruktion för behandling av uppdrag inom akutvården förnyades i slutet av november 2023. Reformen syns i mängden uppdrag och i prioritetsfördelningen inom akutvården.
Översikt över 2024
Nödcentralsverkets bokslut för 2024 är färdigt. Servicenivån inom nödcentralsverksamheten förblev på en god nivå, trots att alla resultatmål inte uppnåddes. Personalens sjukfrånvaro minskade och arbetsbördan jämnades ut under året. Kundernas förtroende för och tillfredsställelse med nödcentralsverksamheten var fortsättningsvis höga.