Ari Tielinen, kokeiluhätäkeskuksen johtaja:
Ari Tielinen, chef för pilotnödcentralen: Upp till 60 regionala larmcentraler var planerade att grundas i Finland
Norra Karelen var ett av fyra pilotområden för nödcentralens verksamhet när den nuvarande verksamhetsmodellen för nödcentraler i Finland utvecklades, säger Ari Tielinen, pensionerad chef för dåvarande Norra Karelens nödcentral.
Tielinen började år 1981 i Joensuu, som chef för Norra Karelens regionala nödcentral, och var aktiv i nationella utvecklingsarbetsgrupper under sina arbetsår.
- Jag är den enda personen som har verkat på fältet, som har varit med från det att de kommunala regionala nödcentralerna startade år 1980 fram till att statliga Nödcentralsverkets verksamhet, som är gemensam för myndigheterna, inleddes, uppger han.
Tielinen har därmed upplevt den långa historien för nödcentralsverksamheten i Finland, som har inkluderat flera olika nödnummer och ett stort antal larm- och nödcentraler.
- Upp till 60 regionala larmcentraler var planerade att grundas i Finland, men då konstaterade man att områdena är för små och behöver förenas. För att göra framsteg i reformen inleddes år 1996 ett pilotprojekt med nödcentraler i fyra regioner.
Norra Karelens nödcentral var en av de fyra pilotnödcentralerna i Finland som Tielinen, som chef för nödcentralen, fick lotsa.
- Nödcentralens verksamhet kom igång väl, medborgarna var nöjda och verksamheten var ekonomisk och effektiv. Jag fick mycket publicitet, och då använde jag ganska ofta ordspråket: "När en person befinner sig i en situation som han eller hon inte klarar av på egen hand men behöver samhällets organiserade och effektiva hjälp, då kommer vi in i bilden. Blå, röda och gula larmbilar är den enda tjänst som samhället producerar för medborgarna 24/7. Vi frågar inte om betalningsförmåga, försäkringar, hjälp hämtas fram till den sista stugan i byn.” Och så är det fortfarande, säger Tielinen nöjt.
Framgångsrikt pilotprojekt med nödcentraler ledde till den nuvarande verksamhetsmodellen för nödcentraler
Tielinen minns att pilotprojektet var avsett att hålla på endast i några år, så att man skulle hinna skaffa tillräckligt med erfarenhet. Men redan år 1998 utformades en permanent lag för nödcentraler.
- År 2001 delades hela landet in i 15 nödcentralområden, och sedan dess har antalet områden minskat till sex. I Finland finns det för närvarande sex nödcentraler som genom nätverk fungerar på hela Finländska fastlandet.
Försök gjordes en gång i tiden för att bevara den regionala nödcentralen i Joensuu, bland annat genom att vädja till att jourpersonalen i Kuopio inte har tillräcklig lokal kännedom om Norra Karelen.
- Det var en berättigad rädsla på den tiden. År 2004 var positioneringstekniken primitiv jämfört med den nuvarande situationen. Tekniska framsteg har gjort att detta inte längre är ett problem, säger Tielinen.
Även om de nuvarande sex nödcentralområdena i Finland är stora ser Tielinen det som en bra sak att samtalen, i händelse av att ett central överbelastas, riktas till en annan nödcentral. Detta avlägsnar ändå inte ett problem. Den före detta chefen för nödcentralen vet nog, att när det är lördagskväll, midsommar, jul, eller när en värmebölja sveper över hela landet, då är det bråttom för alla jourpersonal på nödcentralerna.
Nödcentralsverket 20 år
År 2001 inrättades en ny statlig myndighet: Nödcentralsverket. Då fick man en unik nödcentralsservice till Finland, där ett ämbetsverk tar emot alla nödmeddelanden via ett nödnummer, behandlar uppgifterna och larmar de nödvändiga enheterna genom samma datasystem. Före Nödcentralsverket svarade flera regionala nödcentraler och polisens larmcentraler på nödsamtalen.
Se även
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.