I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 19 461 nödsamtal under tiden 24.12.2021 kl. 00:00 – 26.12.2021 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 587. Hundra procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2020).
11 075 (10 626 år 2020) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 61 %, polis 29 %, räddning 6 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och andningssvårigheter (försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta år 2020).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
- försämrat allmäntillstånd
- ramlat omkull
- andningssvårigheter
Polis:
- trafikolycka: liten
- störande oväsen från bostad
- familjevåld
Räddning:
- trafikolycka: liten
- byggnadsbrand: liten
- byggnadsbrand: medelstor
Socialjour:
- akut bedömning av persons behov av vård och omsorg
- omedelbart behov av omsorg
- hemservice uppdrag
Se även
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
28 300 nödmeddelanden under midsommaren
Hitta rätt hjälp i specialsituationer
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Så här använder du 112 Suomi-appen i nöd- och problemsituationer
112 Suomi-appen har laddats ner miljontals gånger och är ett utmärkt hjälpmedel i olika nöd- och problemsituationer. Bekanta dig med tjänsteutbudet i appen och kom ihåg att använda den när det behövs.
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Petteri Helisten har utnämnts till chef för Kuopio nödcentral. Han tillträder tjänsten den 1 november 2024.
Installera 112-widgeten på telefonens hemskärm
Nu finns 112-widgeten för att ringa nödsamtal tillgänglig för smartmobiler. Widgeten kan installeras i telefoner som har 112 Suomi-appen.
Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.