Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2021 klo 00:00 – 26.12.2021 klo 24:00 välisenä aikana 19 461 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 587. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2020).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 11 075 hälytystehtävää (10 626 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 61 %, poliisi 29 %, pelastus 6 %, ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus (muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu vuonna 2020).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- häiritsevä meteli tms.
- perheväkivalta
Pelastus:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- rakennuspalo: pieni
- rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- välittömän huolenpidon tarve
- kotipalvelutehtävä
Tutustu myös
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.
Hätätilanteet eivät pysähdy edes jouluna
Juhlapyhinäkin kellon ympäri työskentelevät hätäkeskuspäivystäjät saavat työssään huomata, ettei joulu ole kaikille iloinen asia. Hätätilanteet ja avun tarve eivät pysähdy edes jouluisin.
Hätäkeskuslaitokseen luotetaan
T-Median toteuttaman Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi vastuullisuuden.
Ammattikunnan edustajana Linnan juhlissa
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniina Takala viettää itsenäisyyspäivää Presidentinlinnassa. Hän kokee kutsun olevan kunnianosoitus koko ammattikunnalle.
Mistä apua myrskytilanteissa?
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.