Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
I januari började 30 nya nödcentralsoperatörer jobba
För nödcentralsverket började året bra eftersom 30 nya nödcentralsoperatörer inledde sitt arbete. 23 av dem började jobba efter att ha tagit examen från Räddningsinstitutet, och sju personer återvände till ämbetsverket eller flyttade över från polisen för att arbeta som nödcentralsoperatörer.
- Vi är glada att vi fick så många nya nödcentralsoperatörer att börja jobba hos oss redan i början av året. Efter en gemensam introduktionsutbildning har introduktionen fortsatt vid nödcentralerna. Arbetet har börjat bra och på ett metodiskt sätt, säger Taito Vainio, chef för Nödcentralsverket.
Nya nödcentralsoperatörer rekryterades till alla sex nödcentraler. I Kervo började tolv personer sitt arbete, i Åbo åtta, i Björneborg fem, i Uleåborg tre och i både Kuopio och i Vasa en.
- För tillfället har vi 610 årsverken. Tillsammans med inrikesministeriet har vi satt upp ett mål om 630 årsverken. Således behöver vi för närvarande ytterligare 20 nödcentralsoperatörer på heltid. Personalantalet är tillräckligt i Kuopio och Vasa, men situationen vid de övriga nödcentralerna är något sämre. Vi skulle behöva fler nödcentralsoperatörer särskilt i Åbo och Kervo, säger Vainio.
Åtgärder för att förbättra personalsituationen
Syftet är att tillsammans med inrikesministeriet och räddningsinstitutet, som ansvarar för att utbilda nödcentralens personal, hitta en lösning på nödcentralernas resursbrist genom att öka utbildningen av personal för nödcentralerna.
- Vi siktar på att starta två kurser för nödcentralsoperatörer med 24 elever vardera nästa höst, alltså en extra kurs. Detta kräver dock att räddningsinstitutet får anslag för en extra kurs. Vi håller för närvarande på att utarbeta ett förslag om detta med räddningsinstitutet.
Nödcentralsverkets nya strategiperiod startade i början av året och fokuserar på personalens välbefinnande och kompetens.
- Under de kommande fyra åren kommer vi att satsa stort på att förbättra välbefinnandet i arbetet och utveckla kompetensen på alla nivåer inom ämbetsverket. Att minska omsättningen bland vår personal är ett av målen för strategiperioden, och omsättningen började minska klart redan i höstas. Vårt mål är att kunna tillhandahålla högkvalitativa nödcentralstjänster i enlighet med de uppställda målen, med hänsyn till vår personals välbefinnande i arbetet, säger Vainio.