Vaasassa vastataan valtaosaan ruotsinkielisistä hätäpuheluista
Yksi Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuksista sijaitsee Vaasassa. Vaasan pienessä, oman henkilöstön keskuudessa "ihmisen kokoiseksikin" kutsutussa hätäkeskuksessa on kaksikielinen kulttuuri.
Asiantuntija Pia Latva kertoo, että valtaosa ruotsinkielisistä hätäpuheluista ohjautuvat Vaasan hätäkeskukseen, missä työskenteleekin suuri osa Hätäkeskuslaitoksen kummallakin kotimaisella kielellä työtään tekevistä hätäkeskuspäivystäjistä.
- Oman haasteensa työhön tuo ruotsin kielen eri murteet. Esimerkiksi Närpiössä ja Kokkolassa puhutaan hyvinkin erilaisia ja vahvoja murteita, Pia toteaa.
Hän haluaa kuitenkin oikaista sitä yleistä harhaluuloa, että Vaasan hätäkeskuksessa olisi pakko osata ruotsia.
- Ruotsia ei ole pakko osata, pelkkää suomeakin työkielenä käyttäen pärjää ja voi tehdä hätäkeskuspäivystäjän töitä. Toki kaksikielisyydestä on etua ja myös kannustamme tähän kielilisää maksamalla, joka on 50-100 euroa kuukaudessa, hän kertoo.
Henkilöstöosastolla hallintosihteerinä työskentelevä Joona Linna kertoo, että Vaasan hätäkeskuksessa työskentelee tällä hetkellä 62 henkilöä ja henkilöstön keski-ikä on noin 50. Henkilömäärältään Vaasan hätäkeskus on Hätäkeskuslaitoksen pienin. Noin 60 % hätäkeskuksen henkilöstöstä on sitoutunut työskentelemään kummallakin kotimaisella kielellä.
– Hätäkeskuksen pienuus on omalla tavallaan myös vahvuus, meillä on hyvä yhteishenki ja kotoisa ilmapiiri. Oman henkilöstön keskuudessa huumori kukkii. Kaksikielinen kulttuuri on myös rikkaus – on hauskaa kuunnella, miten jotkut voivat vaihtaa kieltä sujuvasti vaikka kesken lauseen, Joona kertoo ja lisää, että itse hän kuitenkin puhuu vain suomea ja englantia.
Hyvä ilmapiiri
Vaasan hätäkeskuksessa on oma työhyvinvointi-ryhmä, joka järjestää vapaa- ja työajalle monenlaista työhyvinvointia tukevaa toimintaa.
– Meillä on hyvä ilmapiiri ja työkaverien kanssa halutaan viettää aikaa myös vapaa-ajalla. Viimeksi kävimme kokeilemassa hydrospinningiä, kävimme laskettelu- ja mökkireissulla ja työpaikalla järjestimme keväällä hedelmäviikon, Pia luettelee joitakin tyhy-tempauksia mainitakseen.
Uusia työkavereita odotetaan
Vaasan hätäkeskuksessa on tällä hetkellä avoinna useita työpaikkoja, ja Hätäkeskuslaitoksessa tarvitaan pitkälläkin aikavälillä lisää kielitaitoisia hätäkeskuspäivystäjiä. Hätäkeskuslaitoksen yhtenä tavoitteena on parantaa ruotsinkielistä palvelutasoa.
– Odotamme innolla uusia työkavereita joukkoomme. Tarvitsemme lisää työntekijöitä ja varmasti otamme avosylin vastaan työyhteisöömme ja pidämme uusista työkavereista hyvää huolta, Pia sanoo hymyillen.
Hätäkeskuspäivystäjän työ on vaativaa ja siihen vaikuttavat monet ja usein muuttuvat ohjeet. Pia kertoo Vaasan hätäkeskuksessa panostettavan henkilöstön osaamisen ylläpitoon ja jatkuvaan koulutukseen.
– Vaikka henkilöstöresurssien pienuudesta seuraa kiirettä ja suurta työkuormaa, pidämme kuitenkin tärkeänä henkilöstön jatkuvaa koulutusta. Kaikesta kiireestä huolimatta on otettava aikaa osaamisen ylläpitämiseen ja kehittämiseen, Pia sanoo.
Vaasan hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov kehuu hätäkeskuksen sijaintipaikkakunta Vaasaa ja kannustaa hakemaan hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen ja Vaasan hätäkeskukseen töihin.
– Jos paikkakunnalle muuttamisessa mietityttää esimerkiksi puolison työllistymismahdollisuudet, niin Vaasassa on paljon työpaikkoja. Vaasa on kaunis ja kehittyvä merikaupunki, ja hätäkeskus on aivan keskustan kupeessa. Kannustan hakemaan hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen ja sitä kautta töihin juuri Vaasan hätäkeskukseen. Tervetuloa tekemään merkityksellistä työtä Suomen sisäisen turvallisuuden ytimeen.
Lisätietoja
- Olisiko sinusta hätäkeskuspäivystäjäksi? Katso TE-liven video hätäkeskuspäivystäjän työstä ja työpaikasta. Haastattelussa hätäkeskuksen päällikkö Kari Pastuhov, viestintäasiantuntija Patrick Tiainen ja mustasaarelainen hätäkeskuspäivystäjä Pauliina: Sinustako hätäkeskuspäivystäjä? (te-live.fi)
- Katso Hätäkeskuslaitoksen avoimet työpaikat: Hätäkeskuslaitos | valtiolle.fi
- Hakuaika kaksikieliseen hätäkeskuspäivystäjän koulutukseen on 8.5.-2.6.2023. Tutustu työhön ja koulutukseen: Sinustako hätäkeskuspäivystäjä? - Hätäkeskuslaitos (112.fi)
Se även
Välbefinnande skapas tillsammans
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.