Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
De nyutexaminerade nödcentralsoperatörerna började sitt jobb
Den 4.6. utexaminerades nya nödcentralsoperatörer från Räddningsinstitutet, och 19 av dessa började sitt jobb som nödcentralsoperatörer den 10.6. vid fyra olika nödcentraler.
- Sommaren är den mest hektiska tiden för nödcentralerna, så vi ville att de skulle börja arbeta så snart som möjligt. Rekryteringarna fördelades på sex nödcentralsoperatörer i Åbo, fem i Björneborg, fyra i Uleåborg och fem i Kervo, säger Antti Koskela, personalchef.
Fördelningen av antalet lediga tjänster mellan de olika nödcentralerna beror på behovet av och planerna på personalresurser i respektive nödcentral. Vissa nödcentraler hade fler sökande än vad de kunde anta – eller vice versa.
- I Kervo kunde man ha rekryterat upp till 11 personer, men det var bara fem personer som sökte tjänst där. Det fanns också nio lediga tjänster i Åbo, men bara fem personer som sökte tjänst där.
Koskela betonar att du kanske inte alltid genast får tjänst på den nödcentral som du har sökt till i första hand. Arbetserfarenhet från en andrahandsnödcentral hjälper dig emellertid att senare få tjänst på den nödcentral som du helst vill arbeta på.
- Flera personer skulle gärna ha tillträtt en tjänst i Kuopio, men i den här rekryteringen fanns det tyvärr inga lediga tjänster där, liksom inte heller i Vasa. Antalet lediga tjänster och önskemål om placeringsort bland de utexaminerade nödcentralsoperatörerna sammanfaller inte alltid, men vi gör vårt bästa för att sammanjämka dem, säger Koskela.
Han tillägger också att det är värt att söka till alla nödcentraler, eftersom arbetserfarenheten hjälper dig senare att få tjänst på den nödcentral som du helst vill arbeta på. Arbetsgivaren fyller lediga tjänster utgående från behovet av personalresurser.
- Om du redan har arbetserfarenhet från en nödcentral, är det till fördel när du senare söker anställning på en annan nödcentral – om du alltså inte genast lyckas. Det blir lediga tjänster på olika nödcentraler efterhand som anställda går i pension eller säger upp sig, säger han.
Ljusning i personalsituationen med små steg
Enligt Koskela kommer rekryteringen att förbättra situationen med underskott i årsverken med cirka 10. Det går mot det bättre.
- Dessutom kommer genomförandet av en extra kurs för nödcentralsoperatörer hösten 2021 att minska personalunderskottet på ett betydande sätt. Visserligen kommer verkningarna av den att synas först när kursen avslutats i början av 2023, men riktningen är den rätta. Då kan vi förhoppningsvis lämna bekymren för personalunderskottet och dess verkan på personalens krafter bakom oss, säger han.