Hätänumero tuo turvaa lapsille ja nuorille

Hätänumeron oikean käytön opettaminen on turvallisuusteko. Lapsille on tärkeää puhua hätätilanteiden tunnistamisesta ja rohkaista hätäilmoituksen tekemiseen.
Lapset ovat erinomaisia hätäilmoituksen tekijöitä, vaikkei heidän koskaan soisi joutuvan hätätilanteisiin. Heille on kuitenkin tärkeää opettaa hätänumeron oikeaa käyttöä siinä missä aikuisillekin. Opetuksessa on tärkeää ottaa huomioon lapsen ikä ja hänen oma toimintaympäristönsä. Keskeistä on vahvistaa turvallisuuden tunnetta - hätätilanne ei ole lapsen tai nuoren vastuulla, vaan apu löytyy numerosta 112.
− Tärkeintä on, että jokainen meistä tunnistaa milloin tulee soittaa, eli tunnistaa hätätilanteen. Sitä ei tarvitse jännittää, ettei tiedä mitä hätälinjalla tulee kertoa, sillä hätäkeskuspäivystäjät osaavat ottaa puhelun haltuun ja kysyä oikeita asioita. Tilanteen tunnistamisen lisäksi voi olla hyvä harjoitella myös soittamista: vieraan ihmisen kanssa puhuminen puhelimessa on monelle vieras ajatus, kun arjessa vuorovaikutus hoituu chattien ja muiden viestien välityksellä, viestintäasiantuntija Patrick Tiainen Hätäkeskuslaitokselta kertoo.
Nuorten hätänumeron opettamisessa on keskeistä huomioida myös sosiaalinen media, verkkovälitteinen rikollisuus ja esimerkiksi somehaasteiden aiheuttamat vaaratilanteet. On tärkeää välittää relevantti mielikuva tilanteista, jolloin tulee tehdä hätäilmoitus. Hätäilmoituksen tekeminen voi keskeyttää vaarallisen toiminnan, ja ennaltaehkäistä vakavia vahinkoja. Rohkeutta on ilmoittaa.
EU-hankkeella yhteiset turvaohjeet lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistui vuonna 2024 Missing Children Europen johtamaan kampanjaan, jossa EU:n jäsenmaita kehotettiin viestimään kadonneiden lasten auttamisjärjestelmistä. Syynä on ollut kasvava huoli kadonneista lapsista ja ilmiön taustalla vaikuttavista syistä.
Suomen osalta yhteistyöhön lähdettiin Lasten perusoikeudet ry:n kutsusta. Kampanjan painopisteeksi valittiin hätänumeron 112 oikea käyttö, sillä Suomessa alaikäisten katoamisista ja muista alaikäisiä koskevista hätätilanteista tulee ilmoittaa hätänumeroon.
Elokuussa 2024 haastateltiin lapsia Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Vaasassa, jotta saataisiin ymmärrys lasten tämänhetkisistä tiedoista hätätilanteisiin liittyen. Suurin osa lapsista tiesi hätänumeron olevan 112, mutta sen käyttöön liittyvissä asioissa havaittiin epäselvyyttä. Näiden havaintojen pohjalta syntyi Keep Safe -kampanja, jonka tavoitteena oli vahvistaa lasten valmiuksia toimia hätätilanteissa.
Kampanjan aikana tuotettiin materiaalia kouluihin, koostettiin 10 turvaohjeen kokonaisuus lapsille neljällä kielellä (suomi, ruotsi, englanti, saame), tuettiin opettajia 112-aiheisten oppituntien pitämisessä ja tehtiin kouluvierailuja. Kampanjaan tuli mukaan Vaasan Turvallinen kaupunki -hanke, joka pilotoi turvallisuusoppitunteja, sekä Saamelaiskäräjät, joka auttoi turvaohjeiden välittämisessä saameksi pohjoisen kouluihin.
− Kampanjan aikana tavoitettiin yli 20 000 lasta ja nuorta. Kampanjan loppuraportin valmistelun aikana on kirkastunut, että turvallisuustyötä lasten ja nuorten keskuudessa tulee jatkaa ja kehittää edelleen. Useat opettajat kertoivat kokevansa epävarmuutta hätänumeroon liittyvien aiheiden äärellä, mutta valmiin opetusmateriaalin ja valmentavan oppitunnin tarjoaminen koettiin kuitenkin hyvänä tapana lisätä valmiutta pitää 112-aiheinen oppitunti, Tiainen toteaa.
Kampanjaan liittyvien turvallisuusoppituntien yhteydessä toteutettiin myös kysely, jossa ilmeni monen lapsen ajattelevan, että vain aikuiset saavat soittaa hätänumeroon 112. Tämäkin osoittaa turvallisuusviestinnän olevan tärkeää myös kaikista nuorimpien keskuudessa.
Se även
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.
Årets Nödcentraloperatör Tiina Mitts: från språklärare till nödcentraloperatör
Ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral har valts till Årets Nödcentraloperatör I sitt arbete betonar Tiina betydelsen av teamarbete, även om nödmeddelandet tas emot ensam.
Mika Lamu, som prisbelönats med PRO 112-priset, bygger upp säkerheten med hjälp av teknik och samarbete
Nödcentralsverkets årliga PRO 112-pris har beviljats systemchef Mika Lamu. Priset är ett erkännande för hans betydande arbete för att utveckla nödcentralsverksamheten och nödnumret 112. Mikas insats har spelat en särskilt viktig roll i utvecklingen av nödcentralsdatasystemen.
Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete
Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.
Nöd- och problemsituationer utomlands – gör så här
Endast cirka hälften av finländarna vet att nödnumret 112 fungerar i alla EU-länder. Samtal till 112 i Europeiska unionens medlemsländer styrs alltid till nödcentralen i respektive land.