Hätäpuheluun vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa

Vuonna 2021 hätänumeroon tehtiin 7 600 hätäilmoitusta vuorokaudessa. Ilmoituksista 53 % välitettiin tehtäväksi viranomaisille. Välitettyjen tehtävien määrä nousi selvästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Hätäkeskuslaitoksessa käsiteltiin vuonna 2021 yhteensä 2 782 980 hätäilmoitusta. Hätäilmoitusten kokonaismäärä pysyi samalla tasolla edellisvuoteen 2020 verrattuna (2 787 190). Avuntarvitsijan hätäilmoitukseen vastattiin keskimäärin 4 sekunnissa (5 sekuntia vuonna 2020).
Vuonna 2021 jatkunut koronakriisi ja siihen liittyneet yhteiskunnan varautumistoimenpiteet heijastuivat myös hätäkeskustoimintaan. Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan koronakriisin vaikutukset näkyivät hyvin erityisesti alkuvuoden aikana, jolloin yhteiskunnan eri rajoitustoimenpiteet ja suositukset olivat laajasti käytössä.
- Tällöin hätäilmoitusmäärät olivat selvästi pienemmät kuin aiempina vuosina. Kiireisintä taas oli kesäkuukausina, ja hätäilmoitusmäärät kasvoivat nopeasti jo toukokuun-kesäkuun aikana. Juhannuksena oli yksittäisinä tunteina jopa historiallisen kiireistä, kun ihmiset viettivät vapaammin aikaa ja kelitkin olivat suotuisat. Juhannusviikonloppuna ilmoitusten määrä oli jopa 18 % suurempi kuin normaalina viikonloppuna. Hätäkeskuslaitoksen verkottuneen toimintamallin ja ammattitaitoisen henkilöstön ansioista hätäkeskustoiminta kyettiin kuitenkin henkilöstön lomakaudesta huolimatta turvaamaan.
Sosiaalitoimelle välitettyjen tehtävien määrä kasvoi edelleen
Vuonna 2021 kaikista käsitellyistä hätäilmoituksista 1 488 290 johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle. Välitettyjen tehtävien osuus nousi selvästi edellisvuodesta (1 445 690). Välitetyt tehtävät jakautuivat seuraavasti: terveystoimi 56 %, poliisi 34 %, pelastus 6 % ja sosiaalitoimi 4 %. Toimialojen osuudet kaikista välitetyistä tehtävistä pysyivät samalla tasolla kuin viime vuonna.
- Sosiaalitoimen kohdalla tehtävämäärä on jatkanut kasvuaan jo runsaat viisi vuotta. Tämä kertoo siitä, että ihmiset ovat tietoisempia siitä, että kiireellisistä sosiaalitoimen tehtävistä ilmoitetaan hätänumeroon. Toisaalta myös ihmisten puuttumiskynnys erilaisiin tilanteisiin on madaltunut. Esimerkiksi alaikäisten kiireellisen hoidon- ja huolenpidontarpeen arviointi tehtävien määrä on kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna, kertoo Tommi Hopearuoho.
Hätänumeroon kuulumattomat puhelut laskusuunnassa
Virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä laski edelliseen vuoteen verrattuna. Hopearuohon mukaan virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavista tahosta.
- Vuonna 2021 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 620 770 (672 000 vuonna 2021) virheellistä ilmoitusta, jotka eivät olisi kuuluneet hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Virheellisistä ilmoituksista ilkivaltaisten ilmoitusten osuus oli 41 000, ja laski edellisvuodesta (48 000). Ilkivaltaisista ilmoituksista teemme tarvittaessa tutkintapyynnön poliisille, sillä jokainen virheellinen yhteydenotto hätäkeskukseen voi viivästyttää oikean avuntarvitsijan palvelua.
Se även
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Rekordstort antal tolkade nödsamtal
Skolorna slutade – 13 800 nödmeddelanden till nödnumret
Läsårets slut och sommarlovets början firades på olika håll i Finland på skolavslutningsveckoslutet. På nödlinjen var skolavslutningsveckoslutet mer brådskande än normala sommarveckoslut, och mängden uppdrag som gällde unga var större än normalt.
Nödcentralerna förbereder sig inför skolavslutningshelgen
Under det kommande veckoslutet firar ungdomar välförtjänt att läsåret slutar och sommarlovet börjar. På nödlinjen syns skolavslutningshelgen vanligen genom större brådska än under ett vanligt sommarveckoslut.
Den finländska nödcentralsverksamheten väcker internationellt intresse
Finlands unika modell för produktion av nödcentralsverksamhet lockar årligen flera internationella gäster att följa vardagen inom nödcentralsverksamheten. Ute i världen vill man ta modell av den kostnadseffektiva modellen som gör det möjligt att snabbt larma på hjälp.
Nödnumrets tillgänglighet förbättras
Registreringsskyldigheten hos användare av nödtextmeddelandetjänsten upphör i juni 2025. Realtidstext (RTT) enligt EU:s tillgänglighetsdirektiv tas i bruk i samband med nödmeddelanden om två år.
Överdirektör Taito Vainio: vår verksamhet säkerställs under alla omständigheter
Taito Vainio inledde sin andra femåriga mandatperiod som Nödcentralsverkets överdirektör i början av mars. Under de kommande åren präglas hans arbete av utmaningar som förändringarna i arbetsmiljön medför.