Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä
![Hätäkeskuslaitoksen virkavaatteissa olevan henkilön kädet tietokoneen näppäimistöllä.](/documents/25150957/26717136/2020-hihamerkki-näppäimistö.jpg/dd0252e8-37aa-348d-a8cd-0404b181246c?t=1608100801974&width=1200)
Hätänumeron 112 toimivuudessa oli koko maata koskeva vikatilanne keskiviikkoaamuna 21.9. Vika havaittiin nopeasti ja se kesti 15 minuuttia. Hätäpuhelut toimivat vikatilanteen jälkeen normaalisti.
Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti suunnitelmien mukaan varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi. Varajärjestelyistä on voitu jo luopua.
Vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja on kuullut normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen hätänumeroon 112.
– Käytännössä vikatilanne näkyi hätänumeroon soittajille pidempänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon 112 soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua. Yksittäisistä hätäpuheluista on aina mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta palautelomakkeella Palaute hätäilmoituksesta - Hätäkeskuslaitos (112.fi).
Hätäkeskuslaitoksella oli maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen.
– Tänä aamuna ilmenneen vikatilanteen juurisyytä on selvitetty aamupäivän aikana. Syynä vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika, jonka uusiutumisen todennäköisyys on hyvin pieni. Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikkö Mika Lamu sanoo.
Tutustu myös
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Kiireettömiin ensihoidon tehtäviin vastataan moniammatillisella yhteistyöllä
Viime aikoina on uutisoitu paljon sosiaali- ja terveyspalvelujen ruuhkautumisesta, ja se koskee myös päivystystä ja ensihoitoa. Yhä useammin ensihoidolle päätyy myös kiireettömiä tehtäviä, joiden hoitamiseen on eri puolilla maata kehitetty moniammatillisia lähestymistapoja.
Juhannuksena 28 300 hätäilmoitusta
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 21.6. ja sunnuntain 23.6. välisenä aikana yhteensä noin 28 300 hätäilmoitusta (34 300 vuonna 2023), joista 14 000 välitettiin tehtäväksi viranomaisille.
Kesälomakaudella hätätilanteita tapahtuu tavallista enemmän
Hätäilmoitusten määrää voidaan verrata säähän; mitä kauniimpaa ja lämpimämpää on, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti päihteiden aiheuttamat ongelmat, erilaiset tapaturmat sekä vesillä sattuvat onnettomuudet.
Kesän tärkeimmät puhelinnumerot ja ohjeet
Kesällä ihmiset lomailevat mökeillä ja ulkomailla, liikkuvat vesillä, luonnonhelmassa ja yleisötapahtumissa sekä matkustavat tieliikenteessä. Mitä enemmän ihmiset tekevät, sitä enemmän sattuu ja tapahtuu. Katso uutisesta mitä numeroita ja palveluita eri ongelmatilanteisiin on tarjolla.
EU-hanke tuo hätänumerotietoutta lapsille
Hätäkeskuslaitos osallistuu EU-hankkeeseen, jossa kadonneiden lasten auttamisjärjestelmää tehdään näkyväksi. Keskeisenä teemana on hätänumeron oikean käytön opettaminen lapsille.