Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä

Hätänumeron 112 toimivuudessa oli koko maata koskeva vikatilanne keskiviikkoaamuna 21.9. Vika havaittiin nopeasti ja se kesti 15 minuuttia. Hätäpuhelut toimivat vikatilanteen jälkeen normaalisti.
Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti suunnitelmien mukaan varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi. Varajärjestelyistä on voitu jo luopua.
Vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja on kuullut normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen hätänumeroon 112.
– Käytännössä vikatilanne näkyi hätänumeroon soittajille pidempänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon 112 soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua. Yksittäisistä hätäpuheluista on aina mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta palautelomakkeella Palaute hätäilmoituksesta - Hätäkeskuslaitos (112.fi).
Hätäkeskuslaitoksella oli maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen.
– Tänä aamuna ilmenneen vikatilanteen juurisyytä on selvitetty aamupäivän aikana. Syynä vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika, jonka uusiutumisen todennäköisyys on hyvin pieni. Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikkö Mika Lamu sanoo.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
Tekstiviestin voi nyt lähettää hätänumeroon 112 mistä puhelinnumerosta tahansa. Palvelu on suunnattu erityisesti ihmisille, joilla on vaikeuksia kuulemisen tai puheen tuottamisen kanssa.