Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä

Hätänumeron 112 toimivuudessa oli koko maata koskeva vikatilanne keskiviikkoaamuna 21.9. Vika havaittiin nopeasti ja se kesti 15 minuuttia. Hätäpuhelut toimivat vikatilanteen jälkeen normaalisti.
Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti suunnitelmien mukaan varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi. Varajärjestelyistä on voitu jo luopua.
Vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja on kuullut normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen hätänumeroon 112.
– Käytännössä vikatilanne näkyi hätänumeroon soittajille pidempänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon 112 soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua. Yksittäisistä hätäpuheluista on aina mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta palautelomakkeella Palaute hätäilmoituksesta - Hätäkeskuslaitos (112.fi).
Hätäkeskuslaitoksella oli maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen.
– Tänä aamuna ilmenneen vikatilanteen juurisyytä on selvitetty aamupäivän aikana. Syynä vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika, jonka uusiutumisen todennäköisyys on hyvin pieni. Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikkö Mika Lamu sanoo.
Tutustu myös
112-hätätekstiviestin rekisteröintivelvoite päättyy
112 Suomi -sovellus arjen turvana jo 10 vuotta
Juhannuksena tehtiin 24 900 ilmoitusta hätänumeroon
Hätä- ja ongelmatilanteet ulkomailla – näin toimit
Vain noin puolet suomalaisista tietää, että hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. Soitto 112:een ohjautuu Euroopan Unionin jäsenmaissa aina kohdemaan hätäkeskukseen.
Sosiaaliset hätätilanteet vaativat auttajalta aikaa
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2024 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 4 prosenttiyksikköä, ja ne ohittivat pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.