Osannolikt att nödsamtalsfelet upprepas – korrigerande åtgärder pågår för att förhindra en liknande situation

Ett fel som gällde hela landet uppstod på nödnumret 112 på onsdag morgon den 21 september. Felet upptäcktes snabbt och varade i 15 minuter. Nödsamtalen fungerar normalt efter det.
Det riksomfattande felet som påverkade nödsamtalstrafiken upptäcktes 21.9.2022 kl. 06.46 och det varade till kl. 07.01. Nödsamtal som kom in efter klockan sju styrdes kontrollerat och på planenligt sätt till reservförbindelserna, och nödsamtalstrafiken återgick till det normala. Man har redan kunnat frångå reservarrangemangen.
Medan felet pågick har de som ringt ett nödsamtal hört normal ringsignal. I samband med att samtalet kopplats över till reservförbindelsen har de uppringare som köat till nödnumret hört ett röstmeddelande där de ombetts ringa nödnumret 112 på nytt.
– I praktiken syntes felet för uppringarna till nödnumret som längre väntetid. Köerna kunde avverkas när reservsystemet togs i bruk, berättar Lasse Matilainen, chef för ledningscentralen vid Nödcentralsverket.
Nödcentralsverket känner inte till att någon av dem som ringt nödnumret 112 skulle ha blivit helt utan hjälp på grund av felet. Det är alltid möjligt att lämna respons på enstaka nödsamtal via Nödcentralsverkets webbplats på responsblanketten Respons på nödmeddelande - Nödcentralsverket (112.fi).
Nödcentralsverket hade under natten mellan måndag och tisdag en systemuppdatering som gick enligt planerna, och nödsamtalen fungerade normalt efter uppdateringen.
– Den bakomliggande orsaken till felet i morse har utretts under förmiddagen. Orsaken verkar vara ett fel som beror på en intern process i telefonsystemet, och sannolikheten att det återkommer är mycket liten. Det pågår redan korrigerande åtgärder för att förhindra att en motsvarande situation uppstår och vi följer läget intensifierat. Det har inte varit fråga om påverkan utifrån, säger systemchefen vid Nödcentralsverket Mika Lamu.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 11.2.
Opas häiriöihin ja kriiseihin varautumisesta nyt 112 Suomi -sovelluksessa
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.