Osannolikt att nödsamtalsfelet upprepas – korrigerande åtgärder pågår för att förhindra en liknande situation
Ett fel som gällde hela landet uppstod på nödnumret 112 på onsdag morgon den 21 september. Felet upptäcktes snabbt och varade i 15 minuter. Nödsamtalen fungerar normalt efter det.
Det riksomfattande felet som påverkade nödsamtalstrafiken upptäcktes 21.9.2022 kl. 06.46 och det varade till kl. 07.01. Nödsamtal som kom in efter klockan sju styrdes kontrollerat och på planenligt sätt till reservförbindelserna, och nödsamtalstrafiken återgick till det normala. Man har redan kunnat frångå reservarrangemangen.
Medan felet pågick har de som ringt ett nödsamtal hört normal ringsignal. I samband med att samtalet kopplats över till reservförbindelsen har de uppringare som köat till nödnumret hört ett röstmeddelande där de ombetts ringa nödnumret 112 på nytt.
– I praktiken syntes felet för uppringarna till nödnumret som längre väntetid. Köerna kunde avverkas när reservsystemet togs i bruk, berättar Lasse Matilainen, chef för ledningscentralen vid Nödcentralsverket.
Nödcentralsverket känner inte till att någon av dem som ringt nödnumret 112 skulle ha blivit helt utan hjälp på grund av felet. Det är alltid möjligt att lämna respons på enstaka nödsamtal via Nödcentralsverkets webbplats på responsblanketten Respons på nödmeddelande - Nödcentralsverket (112.fi).
Nödcentralsverket hade under natten mellan måndag och tisdag en systemuppdatering som gick enligt planerna, och nödsamtalen fungerade normalt efter uppdateringen.
– Den bakomliggande orsaken till felet i morse har utretts under förmiddagen. Orsaken verkar vara ett fel som beror på en intern process i telefonsystemet, och sannolikheten att det återkommer är mycket liten. Det pågår redan korrigerande åtgärder för att förhindra att en motsvarande situation uppstår och vi följer läget intensifierat. Det har inte varit fråga om påverkan utifrån, säger systemchefen vid Nödcentralsverket Mika Lamu.
Se även
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Antalet uppdrag till den prehospitala akutsjukvården minskade
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.