Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä
Hätänumeron 112 toimivuudessa oli koko maata koskeva vikatilanne keskiviikkoaamuna 21.9. Vika havaittiin nopeasti ja se kesti 15 minuuttia. Hätäpuhelut toimivat vikatilanteen jälkeen normaalisti.
Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti suunnitelmien mukaan varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi. Varajärjestelyistä on voitu jo luopua.
Vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja on kuullut normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen hätänumeroon 112.
– Käytännössä vikatilanne näkyi hätänumeroon soittajille pidempänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon 112 soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua. Yksittäisistä hätäpuheluista on aina mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta palautelomakkeella Palaute hätäilmoituksesta - Hätäkeskuslaitos (112.fi).
Hätäkeskuslaitoksella oli maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen.
– Tänä aamuna ilmenneen vikatilanteen juurisyytä on selvitetty aamupäivän aikana. Syynä vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika, jonka uusiutumisen todennäköisyys on hyvin pieni. Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikkö Mika Lamu sanoo.