Hätäpuheluiden vikatilanteen uusiutuminen epätodennäköistä – korjaustoimet vastaavan tilanteen estämiseksi käynnissä

Hätänumeron 112 toimivuudessa oli koko maata koskeva vikatilanne keskiviikkoaamuna 21.9. Vika havaittiin nopeasti ja se kesti 15 minuuttia. Hätäpuhelut toimivat vikatilanteen jälkeen normaalisti.
Valtakunnallinen hätäpuheluliikenteeseen vaikuttanut vikatilanne havaittiin 21.9.2022 kello 06.46 ja se kesti kello 07.01 saakka. Kello seitsemän jälkeen saapuneet hätäpuhelut ohjattiin hallitusti suunnitelmien mukaan varayhteyksille ja hätäpuheluliikenteen toiminta palautui normaaliksi. Varajärjestelyistä on voitu jo luopua.
Vikatilanteen aikana hätäpuhelun soittaja on kuullut normaalia puhelun hälytysääntä. Varayhteydelle siirron yhteydessä hätänumeroon jonottaville soittajille annettiin puhetiedote, jossa pyydettiin soittamaan uudelleen hätänumeroon 112.
– Käytännössä vikatilanne näkyi hätänumeroon soittajille pidempänä jonotusaikana. Jono pystyttiin purkamaan, kun varajärjestelmä saatiin käyttöön, Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Hätäkeskuslaitoksella ei ole tiedossa, että vikatilanteen vuoksi kukaan hätänumeroon 112 soittaneista olisi jäänyt kokonaan ilman apua. Yksittäisistä hätäpuheluista on aina mahdollista jättää palautetta Hätäkeskuslaitoksen verkkosivujen kautta palautelomakkeella Palaute hätäilmoituksesta - Hätäkeskuslaitos (112.fi).
Hätäkeskuslaitoksella oli maanantain ja tiistain välisenä yönä järjestelmäpäivitys, joka onnistui suunnitelmien mukaisesti ja hätäpuhelut toimivat normaalisti päivityksen jälkeen.
– Tänä aamuna ilmenneen vikatilanteen juurisyytä on selvitetty aamupäivän aikana. Syynä vaikuttaa olleen puhelinjärjestelmän sisäisestä prosessista aiheutunut vika, jonka uusiutumisen todennäköisyys on hyvin pieni. Korjaus vastaavan tilanteen syntymisen estämiseksi on jo toteutuksessa ja seuraamme tilannetta tehostetusti. Ulkopuolisesta vaikuttamisesta ei ole ollut kyse, Hätäkeskuslaitoksen pääkäyttöpäällikkö Mika Lamu sanoo.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Mobbning kan vara ett brott – identifiering av nödsituationer är avgörande
Det är viktigt att prata med barn och unga om betydelsen av att göra en nödanmälan. Till exempel är fysiskt våld alltid ett brott, även om det skulle kallas mobbning. En pågående våldssituation är alltid en anledning att ringa nödnumret 112.
Snabb insats och platsinformation är avgörande vid räddning ur vatten
Under de senaste veckorna har det inträffat betydligt fler drunkningsolyckor och allvarliga nära ögat-situationer på allmänna badstränder än vanligt. Att snabbt identifiera situationen och larma hjälp är avgörande när någon hamnat i vattnet. En person som håller på att drunkna kan sällan ropa på hjälp, vilket understryker andras roll i att upptäcka nödsituationen.
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.