Opeta lapsi toimimaan hätätilanteissa
Koulujen alettua monet lapset kulkevat yksin liikenteessä ja ovat yksin kotona. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112. Kyseessä on tärkeä kansalaistaito, joka on hyvä opettaa jo ekaluokkalaiselle.
Asiantuntija Maija Komu Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että hätäpuhelussa pyritään aina huomioimaan soittajan ikä ja sovittamaan kysymykset ja ohjeet lapsen kykyyn toimia tilanteessa.
- Hätäkeskuspäivystäjä pyrkii hätäpuhelussa olemaan turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi. Lapsen annetaan rauhassa vastata kysymyksiin hätäkeskustoiminnan aikakriittisyydestä huolimatta. Puhelussa emme johdattele lasta vaan annamme hänen kertoa omin sanoin tapahtuneesta, kuvailee Maija Komu.
Hätäkeskuspäivystäjien näkökulmasta lapsi on usein hyvä hätäpuhelun soittaja, sillä he ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
- Sijainnin kertominen sen sijaan voi tuottaa lapselle vaikeuksia. Paikka voi olla hyvinkin tuttu, mutta osoite tai talon numero voi olla hakusessa. Tämän vuoksi suosittelemme, että lapsi opettelee kotiosoitteen ulkoa. Paikannustyökaluilla ei pystytä paikantamaan esimerkiksi huoneiston numeroa tai kerrosta. Lapsen puhelimeen on hyvä ladata 112 Suomi -mobiilisovellus, jonka kautta hätänumeroon voi soittaa. Näin sijainti välittyy automaattisesti hätäkeskukseen, mistä on hyötyä esimerkiksi luonnossa liikkuessa.
Ajoittain lapset soittavat ilkivaltaisia puheluita hätänumeroon. Hätäliikenteen häirintä on rangaistava teko, sillä se voi pahimmillaan viivästyttää todellisessa hädässä olevan avunsaantia kohtalokkain seurauksin. Useimmiten lapset ja nuoret kuitenkin soittavat oikeasta asiasta, ja ovat hätäilmoituksen tekijänä esimerkillisen hyviä.
Näin opetat lasta
Maija Komun mukaan lapsen on tärkeää ymmärtää, milloin kyseessä on kiireellinen hätätilanne, jolloin paikalle tarvitaan viranomaisapua ja milloin tilanteesta selvitään muulla tavoin. Opetuksessa voi käyttää erilaisia esimerkkejä.
- Esimerkkinä voi käyttää tilannetta, jossa lapsi koulumatkallaan näkee jonkun kaatuvan pyörällä ja jäävän liikkumattomana makaamaan tai kotona välipalaa tehdessä leivänpaahtimesta alkaa näkyä liekkejä. Näissä tilanteissa soitto hätänumeroon on oikea ratkaisu.
Opetuksessa voi korostaa sitä, että hätänumeroon soittaessa tärkeintä on vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin ja toimia ohjeiden mukaan. Puhelu lopetetaan vasta sitten, kun päivystäjä antaa luvan.
- Hätänumeroon soittaessa ei tarvitse osata mitään ulkoa eikä soittamista tarvitse pelätä. Aina jos lapsi miettii, olisiko tämä asia sellainen, josta hänen pitäisi soittaa hätänumeroon, silloin kannattaa soittaa. Hätänumerossa kyllä selvitetään kuuluuko asia hätäkeskukseen ja jos ei kuulu, neuvomme lapselle miten hänen tulee toimia, kannustaa Komu.
Muistilista
- Lataa puhelimeen 112 Suomi -sovellus ja opeta soittamaan hätänumeroon sen avulla.
- Opettele oman kodin osoite ulkoa.
- Soita 112, kun paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (ensihoito, pelastus, poliisi, sosiaalipäivystys).
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin ja toimi ohjeiden mukaan.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.
Tutustu myös
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Eri kohderyhmille painotetaan hätänumerosta eri asioita
112-päivä on valtakunnallinen tempaus, jonka tavoitteena on kiinnittää suomalaisten huomio hätänumeroon 112 ja hätätilanteiden tunnistamiseen. 112-koulutuksessa on hyvä pohtia kohderyhmälle ominaista toimintaa ja ymmärrystä. Esimerkiksi lapsille ja nuorille on hyvä painottaa eri asioita kuin ikäihmisille tai vaikka maahanmuuttajille ja ulkomaalaisille.
Ihmisen kohtaaminen on hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
Vaikka teknologia kehittyy, ovat hätäkeskuspalvelut jatkossakin pääasiassa ihmisten palvelua ihmisille. Se vaatii vuorovaikutustaitoja, ja itsetuntemusta omien reaktioiden tunnistamiseksi ja kuormituksen rajaamiseksi.
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa 14 200 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista: ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen sekä muu sairastuminen. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätänumeroon tehtiin jouluna 19 700 ilmoitusta
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista heikentynyt yleistila, kaatuminen ja rintakipu. Suurin osa hälytystehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskuspäivystäjiä valmistui Pelastusopistolta
Hätäkeskuspäivystäjäkurssi 43 valmistujaisia juhlittiin Pelastusopistolla perjantaina 20. joulukuuta 2024. Työt hätäkeskuksissa alkavat maanantaina 13. tammikuuta 2025.