Lär ditt barn att handla i nödsituationer

När skolorna börjar går många barn ensamma i trafiken och är allena hemma. Lär små skolelever att känna igen nödsituationer och ringa nödnumret 112. Det är en viktig medborgarfärdighet som är bra att lära redan en förstaklassare.
Sakkunnig Maija Komu vid Nödcentralsverket berättar att operatörerna alltid försöker ta hänsyn till åldern på den som ringer nödsamtal och anpassa frågor och instruktioner till ett barns förmåga att handla i en nödsituation.
- Nödcentraloperatören är en trygg vuxen som hanterar nödsamtalet på ett yrkeskunnigt sätt, lugnar barnet och berättar klart och tydligt vad som händer härnäst. Barnet får svara på frågorna i lugn och ro, trots att situationen är tidskritisk för nödcentralen. Under samtalet ställer operatören inte ledande frågor utan låter barnet berätta vad som hänt med egna ord.
Ur nödcentralens synvinkel är ett barn ofta duktiga på att ringa nödsamtal eftersom de är vana vid att svara när en vuxen frågar. Barn håller sig till saken och de är uppriktiga.
- Däremot kan det vara svårt för barnet att berätta om den exakta positionen. Platsen kan vara mycket bekant, men barnet känner nödvändigtvis inte till adressen eller husnumret. Därför rekommenderar vi att barnet lär sig sin hemadress utantill. Vi kan inte använda lokaliseringsdata för att hitta rätt lägenhetsnummer eller våning. Det är en bra idé att ladda ner mobilappen 112 Suomi på barnets telefon. Det går att ringa nödnumret via appen. På så sätt överförs positionsdata automatiskt till räddningstjänsten, vilket är användbart till exempel när man rör sig i naturen.
Då och då händer det att barn busringer 112. Att störa nödtrafiken är ett straffbart brott, eftersom det i värsta fall kan försena hjälpen till dem som är i verklig nöd, vilket kan ha allvarliga följder. Oftast ringer barn och ungdomar ändå i verkliga nödsituationer och uppträder exemplariskt när de ringer nödnumret.
Så lär du ditt barn
Enligt Maija Komu är det viktigt för barnet att förstå när det handlar om en brådskande nödsituation som kräver myndighetshjälp, och när situationen går att hantera på andra sätt. Man kan använda sig av olika exempel.
- Om ditt barn är på väg till skolan och ser att någon ramlar omkull med sin cykel och blir liggande utan att röra sig, är det en verklig nödsituation. Eller om barnet lagar mellanmål hemma och det börjar slå upp lågor från brödrosten, är det också en nödsituation. Då är det alldeles rätt att ringa 112.
När du går igenom de här sakerna med barnet kan du betona att det viktigaste är att svara på de frågor som nödcentraloperatören ställer och att följa instruktionerna. Barnet ska inte avsluta samtalet förrän operatören ger tillstånd att lägga på.
- Den som ringer 112 behöver inte kunna något utantill, och man behöver inte vara rädd för att ringa. En god tumregel är att om barnet undrar om en situation kräver att hen ringer till nödnumret, då är det bäst att ringa. Nödcentralen utreder nog om ärendet kräver myndighetshjälp, och om det inte gör det ger vi barnet råd om hur hen ska göra, uppmuntrar Komu.
Kom ihåg-lista
- Ladda ner appen 112 Suomi på ditt barns telefon och lär hen att ringa till nödnumret.
- Lär dig den exakta adressen till ditt eget hem.
- Ring 112 när det behövs brådskande myndighetshjälp på platsen (akutvård, räddning, polis, socialjour).
- En nödcentraloperatör svarar på nödnumret.
- Svara på de frågor som nödcentraloperatören ställer dig och lyssna på operatörens instruktioner.
- Du behöver inte vara rädd för att ringa nödnumret.
Tutustu myös
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Asenna 112-pikanäppäin puhelimen alkunäytölle
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.