Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Opeta lapsi toimimaan hätätilanteissa
Koulujen alettua monet lapset kulkevat yksin liikenteessä ja ovat yksin kotona. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112. Kyseessä on tärkeä kansalaistaito, joka on hyvä opettaa jo ekaluokkalaiselle.
Asiantuntija Maija Komu Hätäkeskuslaitokselta kertoo, että hätäpuhelussa pyritään aina huomioimaan soittajan ikä ja sovittamaan kysymykset ja ohjeet lapsen kykyyn toimia tilanteessa.
- Hätäkeskuspäivystäjä pyrkii hätäpuhelussa olemaan turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi. Lapsen annetaan rauhassa vastata kysymyksiin hätäkeskustoiminnan aikakriittisyydestä huolimatta. Puhelussa emme johdattele lasta vaan annamme hänen kertoa omin sanoin tapahtuneesta, kuvailee Maija Komu.
Hätäkeskuspäivystäjien näkökulmasta lapsi on usein hyvä hätäpuhelun soittaja, sillä he ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
- Sijainnin kertominen sen sijaan voi tuottaa lapselle vaikeuksia. Paikka voi olla hyvinkin tuttu, mutta osoite tai talon numero voi olla hakusessa. Tämän vuoksi suosittelemme, että lapsi opettelee kotiosoitteen ulkoa. Paikannustyökaluilla ei pystytä paikantamaan esimerkiksi huoneiston numeroa tai kerrosta. Lapsen puhelimeen on hyvä ladata 112 Suomi -mobiilisovellus, jonka kautta hätänumeroon voi soittaa. Näin sijainti välittyy automaattisesti hätäkeskukseen, mistä on hyötyä esimerkiksi luonnossa liikkuessa.
Ajoittain lapset soittavat ilkivaltaisia puheluita hätänumeroon. Hätäliikenteen häirintä on rangaistava teko, sillä se voi pahimmillaan viivästyttää todellisessa hädässä olevan avunsaantia kohtalokkain seurauksin. Useimmiten lapset ja nuoret kuitenkin soittavat oikeasta asiasta, ja ovat hätäilmoituksen tekijänä esimerkillisen hyviä.
Näin opetat lasta
Maija Komun mukaan lapsen on tärkeää ymmärtää, milloin kyseessä on kiireellinen hätätilanne, jolloin paikalle tarvitaan viranomaisapua ja milloin tilanteesta selvitään muulla tavoin. Opetuksessa voi käyttää erilaisia esimerkkejä.
- Esimerkkinä voi käyttää tilannetta, jossa lapsi koulumatkallaan näkee jonkun kaatuvan pyörällä ja jäävän liikkumattomana makaamaan tai kotona välipalaa tehdessä leivänpaahtimesta alkaa näkyä liekkejä. Näissä tilanteissa soitto hätänumeroon on oikea ratkaisu.
Opetuksessa voi korostaa sitä, että hätänumeroon soittaessa tärkeintä on vastata hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin ja toimia ohjeiden mukaan. Puhelu lopetetaan vasta sitten, kun päivystäjä antaa luvan.
- Hätänumeroon soittaessa ei tarvitse osata mitään ulkoa eikä soittamista tarvitse pelätä. Aina jos lapsi miettii, olisiko tämä asia sellainen, josta hänen pitäisi soittaa hätänumeroon, silloin kannattaa soittaa. Hätänumerossa kyllä selvitetään kuuluuko asia hätäkeskukseen ja jos ei kuulu, neuvomme lapselle miten hänen tulee toimia, kannustaa Komu.
Muistilista
- Lataa puhelimeen 112 Suomi -sovellus ja opeta soittamaan hätänumeroon sen avulla.
- Opettele oman kodin osoite ulkoa.
- Soita 112, kun paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (ensihoito, pelastus, poliisi, sosiaalipäivystys).
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin ja toimi ohjeiden mukaan.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.