I dag utexaminerades igen nya nödcentralsoperatörer
Fredagen 17.12. hölls en examensfest på Räddningsinstitutet, där 19 personer fick sitt examensbetyg som nödcentralsoperatör.
Vid Nödcentralsverket fanns det i december 30 lediga tjänster som nödcentralsoperatör, som alla i dag utexaminerade kan ansöka om. Personalchef Antti Koskela berättar att det finns 10 lediga ordinarie tjänster som nödcentralsoperatör i Kervo och 10 i Åbo. Dessutom finns det sex ettåriga tjänster lediga i Uleåborg och två i Björneborg och Vasa.
– Vi strävar efter att rekrytera alla som utexamineras från kursen. Vi försöker också få utomstående sökande till de tjänsteförhållanden som börjar 10.1.2022, och för vilka ansökningstiden löper ut i dag 17.12. Om rekryteringen lyckas kommer vi i januari 2022 att ha full bemanning i operativa uppgifter, säger Koskela.
Vid Nödcentralsverket arbetar vi långsiktigt för att utveckla personalens välbefinnande i arbetet. Nödcentralsverket vill vara en god arbetsgivare som tar hand om sin personal.
– Vi ägnar särskild uppmärksamhet åt introduktion av nödcentralsoperatörerna, arbetsbelastning och välbefinnande i arbetet, eftersom den psykosociala belastningen i arbetet är stor. Vi erbjuder bland annat defusing, det vill säga avlastningssamtal för att bearbeta psykiskt belastande situationer, och vi har satsat på utbildning för chefer och handledning av personalen mer än tidigare. Dessutom kommer vi att anordna en workshop kring posttraumatisk stress för nödcentralsoperatörerna också nästa år, säger Koskela.
I december 2022 utexamineras dubbelt så många nödcentralsoperatörer
Personalchef Koskela berättar att i december 2022 utexamineras ett större antal nödcentralsoperatörer än normalt, vilket kommer att ha en betydande inverkan på personalsituationen vid Nödcentralsverket.
– Vi har redan länge oroat oss för hur personalen ska räcka till, även om personalomsättningen ligger på en mycket rimlig nivå på 6 procent. Vi är mycket nöjda med att Räddningsinstitutet i höstas startade en extra kurs för nödcentralsoperatörer. Personalsituationen vid Nödcentralsverket blir bättre med små steg och den närmaste framtiden ser ljusare ut, säger Koskela.
Taito Vainio, Nödcentralsverkets direktör, blickar redan framåt i tiden, ända till 2023.
– Ur Nödcentralsverkets synvinkel är det av yttersta vikt att vi under 2023 kan anställa alla nödcentralsoperatörer som utexaminerats. Det här förutsätter att ärendet beaktas inom ramarna för anslaget, säger Vainio.
Se även
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Petteri Helisten chef för Kuopio nödcentral
Akutvårdens icke-brådskande uppdrag hanteras genom multiprofessionellt samarbete
Vid årsskiftet behandlades omkring 14 200 nödmeddelanden vid nödcentralerna
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödnumret svarade på 19 700 samtal under julen
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödfallen stannar inte upp under julen
Nödcentralsoperatörerna som arbetar dygnet runt även under julhelgen får se att julen inte innebär glädje för alla. Nödsituationer och behovet av hjälp upphör inte ens vid jul.
Finländarna litar på Nödcentralsverket
I enkäten Luottamus & Maine som genomfördes av T-Media ger medborgarna Nödcentralsverket det tredje högsta betyget för anseende bland organisationerna inom den offentliga förvaltningen. När det gäller Nödcentralsverket ansåg medborgarna att ansvar var det bästa området inom anseendet.
Yrkeskårens representant på Självständighetsbalen
Årets nödcentraloperatör Anniina Takala firar självständighetsdagen på Presidentens slott. Hon tycker att inbjudan är en hyllning till hela yrkeskåren.