Saat vaara- ja viranomaistiedotteet suoraan puhelimeesi lataamalla 112 Suomi -sovelluksen

112 Suomi -mobiilisovelluksen avulla kansalainen saa vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Ilmainen sovellus löytyy jo noin kahdelta miljoonalta suomalaiselta. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalaisen mukaan vaara- ja viranomaistiedotteet tavoittavat kansalaiset 112 Suomi -sovelluksen myötä aiempaa paremmin. Alueelliset tiedotteet välitetään sovelluksen kautta puhelimen sijaintitietoon perustuen.
– Sovellus parantaa turvallisuutta, sillä matkapuhelin löytyy yhä useimmilta aivan käden ulottuvilta toisin kuin radio tai TV. Tästä osoituksena saamamme asiakaspalaute erään päiväkodin
hoitajalta, joka vei lapset sisälle turvaan saatuaan puhelimeensa vaaratiedotteen tulipalosta, joka levitti ilmastoon vaarallisia savua.
Tammikuun 18. päivä sovelluksen tiedoteominaisuuteen tehdään päivitys, joka näyttää tapahtumapaikan ja tiedotusalueen kartalla.
– Päivityksen avulla halutaan korostaa tapahtumapaikkaa ja tiedotusaluetta kartan avulla. Esimerkiksi autoilijoille karttanäkymän toivotaan antavan lisäarvoa sijainnin hahmottamiselle, sillä pelkkä kunnan tai tien nimi ei välttämättä riitä ohi ajavalle. Viranomainen määrittelee tietyn suuruisen tiedotusalueen, ja tiedote välittyy kyseisellä alueella oleviin sovelluksiin. Tiedotteen saa myös tilanteissa, kun henkilö siirtyy määritetylle alueelle. Liikennetiedotteet poikkeavat hieman muista tiedotteista. Niiden kohdalla vaikutusalueena näytetään joko tieosuus tai maantieteellinen alue, Suomalainen kertoo.
112 Suomi -mobiilisovellus on Hätäkeskuslaitoksen teettämä mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren suosion ja latausmäärän myötä sovelluksesta on rakennettu isompaa turvallisuuden palvelukokonaisuutta, josta kansalainen löytää palveluita erilaisiin avuntarpeisiin.
– Ilmaisen ja viranomaisten suositteleman sovelluksen käyttäjämäärä on jo kahden miljoonan tienoilla. Se osoittaa, että ihmiset haluavat varautua hätä- ja ongelmatilanteisiin. Pelkkä lataaminen ei kuitenkaan riitä. Jotta saat sovelluksen toimintavalmiiksi ja palvelut käyttöösi, on avattava sovellus ja tehtävä käyttöönottoasetukset huolellisesti.
112 Suomi -sovelluksen käyttöönotto
- Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
- Aseta ikoni puhelimen aloitusnäyttöön niin, että se on nopeasti löydettävissä.
- Käynnistä sovellus, syötä puhelinnumerosi ja valitse haluamasi kieli (suomi, ruotsi tai englanti).
- Saat kaikki ominaisuudet käyttöön antamalla luvan sovelluksen esittämiin kysymyksiin. Kysymyksissä on käyttöjärjestelmäkohtaisia eroja.
- Sovelluksen avaaminen ei tarkoita sitä, että hätäpuhelu käynnistyy. Voit huoletta tutustua sovelluksen palveluvalikoimaan.
Hyvä tietää 112 Suomi -sovelluksen tiedoteominaisuudesta
- Vaara- ja viranomastiedotteiden sisällöstä vastaa aina tiedotteen antava viranomainen.
- Saat uudesta vaara- ja viranomaistiedotteesta äänimerkin sekä ilmoituksen puhelimen näytölle.
- Kaikki avoimet tiedotteet löytyvät Tiedotteet-välilehdeltä.
- Puhelinten omat käyttöjärjestelmät saattavat rajoittaa tiedotteiden saamista. Ilmoitus voi jäädä tulematta esimerkiksi silloin, jos ei ole antanut sovellukselle lupaa seurata sijaintia tai lähettää ilmoituksia, puhelin on virransäästötilassa tai paikannus ei ole jostain syystä onnistunut.
- Voit säätää tiedotteiden ääniasetuksia sovelluksen kohdassa: Asetukset/ Ilmoitukset.
- 112 Suomi -mobiilisovellus on turvallisuusviranomaisten suosittelema sovellus. Yksityisyytesi on turvattu.
- Uudet päivitykset saat päivittämällä sovelluksen.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
Guiden om beredskap för störningar och kriser finns nu i appen 112 Suomi
Vilken värme!
Det vackra vädret har fått människor att röra på sig. Värmen märks också i antalet nödsamtal, och ibland kan väntetiderna till nödnumret vara något längre än normalt. Om det tillfälligt är kö på nödlinjen ska du inte lägga på, utan vänta kvar på linjen tills en operatör blir ledig.
Så här handskas du med situationer orsakade av stormar
Stormar orsakar olika problem och störningar, såsom omkullfallna träd och strömavbrott. Det är viktigt att känna till när man bör ringa till nödnumret om stormskador, och hur man kan bereda sig för olika situationer som stormar kan orsaka.
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Nu kan ett nödtextmeddelande skickas till nödnumret 112 från vilket telefonnummer som helst. Tjänsten är avsedd särskilt för personer som har nedsatt hörsel eller talhämning.
Appen 112 Suomi 10 år
Appen 112 Suomi har med åren vuxit till en servicehelhet för säkerheten. Dess tjänster hjälper vid olika nöd- och problemsituationer såväl under normala förhållanden som vid störningar och undantagsförhållanden.
Positionsinformationen kan rädda människoliv
Med tanke på hjälpen är den viktigaste saken i ett nödsamtal att man vet sin position för att hjälparna hittar fram så fort som möjligt. Tekniken och särskilt appen 112 Suomi är bra hjälpmedel för detta.