Saat vaara- ja viranomaistiedotteet suoraan puhelimeesi lataamalla 112 Suomi -sovelluksen
112 Suomi -mobiilisovelluksen avulla kansalainen saa vaara- ja viranomaistiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Ilmainen sovellus löytyy jo noin kahdelta miljoonalta suomalaiselta. Hätäkeskuslaitos kannustaa ihmisiä tekemään sovelluksen käyttöönottoasetukset, tutustumaan sovelluksen palvelukokonaisuuteen ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalaisen mukaan vaara- ja viranomaistiedotteet tavoittavat kansalaiset 112 Suomi -sovelluksen myötä aiempaa paremmin. Alueelliset tiedotteet välitetään sovelluksen kautta puhelimen sijaintitietoon perustuen.
– Sovellus parantaa turvallisuutta, sillä matkapuhelin löytyy yhä useimmilta aivan käden ulottuvilta toisin kuin radio tai TV. Tästä osoituksena saamamme asiakaspalaute erään päiväkodin
hoitajalta, joka vei lapset sisälle turvaan saatuaan puhelimeensa vaaratiedotteen tulipalosta, joka levitti ilmastoon vaarallisia savua.
Tammikuun 18. päivä sovelluksen tiedoteominaisuuteen tehdään päivitys, joka näyttää tapahtumapaikan ja tiedotusalueen kartalla.
– Päivityksen avulla halutaan korostaa tapahtumapaikkaa ja tiedotusaluetta kartan avulla. Esimerkiksi autoilijoille karttanäkymän toivotaan antavan lisäarvoa sijainnin hahmottamiselle, sillä pelkkä kunnan tai tien nimi ei välttämättä riitä ohi ajavalle. Viranomainen määrittelee tietyn suuruisen tiedotusalueen, ja tiedote välittyy kyseisellä alueella oleviin sovelluksiin. Tiedotteen saa myös tilanteissa, kun henkilö siirtyy määritetylle alueelle. Liikennetiedotteet poikkeavat hieman muista tiedotteista. Niiden kohdalla vaikutusalueena näytetään joko tieosuus tai maantieteellinen alue, Suomalainen kertoo.
112 Suomi -mobiilisovellus on Hätäkeskuslaitoksen teettämä mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren suosion ja latausmäärän myötä sovelluksesta on rakennettu isompaa turvallisuuden palvelukokonaisuutta, josta kansalainen löytää palveluita erilaisiin avuntarpeisiin.
– Ilmaisen ja viranomaisten suositteleman sovelluksen käyttäjämäärä on jo kahden miljoonan tienoilla. Se osoittaa, että ihmiset haluavat varautua hätä- ja ongelmatilanteisiin. Pelkkä lataaminen ei kuitenkaan riitä. Jotta saat sovelluksen toimintavalmiiksi ja palvelut käyttöösi, on avattava sovellus ja tehtävä käyttöönottoasetukset huolellisesti.
112 Suomi -sovelluksen käyttöönotto
- Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store).
- Aseta ikoni puhelimen aloitusnäyttöön niin, että se on nopeasti löydettävissä.
- Käynnistä sovellus, syötä puhelinnumerosi ja valitse haluamasi kieli (suomi, ruotsi tai englanti).
- Saat kaikki ominaisuudet käyttöön antamalla luvan sovelluksen esittämiin kysymyksiin. Kysymyksissä on käyttöjärjestelmäkohtaisia eroja.
- Sovelluksen avaaminen ei tarkoita sitä, että hätäpuhelu käynnistyy. Voit huoletta tutustua sovelluksen palveluvalikoimaan.
Hyvä tietää 112 Suomi -sovelluksen tiedoteominaisuudesta
- Vaara- ja viranomastiedotteiden sisällöstä vastaa aina tiedotteen antava viranomainen.
- Saat uudesta vaara- ja viranomaistiedotteesta äänimerkin sekä ilmoituksen puhelimen näytölle.
- Kaikki avoimet tiedotteet löytyvät Tiedotteet-välilehdeltä.
- Puhelinten omat käyttöjärjestelmät saattavat rajoittaa tiedotteiden saamista. Ilmoitus voi jäädä tulematta esimerkiksi silloin, jos ei ole antanut sovellukselle lupaa seurata sijaintia tai lähettää ilmoituksia, puhelin on virransäästötilassa tai paikannus ei ole jostain syystä onnistunut.
- Voit säätää tiedotteiden ääniasetuksia sovelluksen kohdassa: Asetukset/ Ilmoitukset.
- 112 Suomi -mobiilisovellus on turvallisuusviranomaisten suosittelema sovellus. Yksityisyytesi on turvattu.
- Uudet päivitykset saat päivittämällä sovelluksen.
Se även
Registreringsskyldigheten för 112-nödtextmeddelanden upphör
Appen 112 Suomi 10 år
24 900 nödmeddelanden under midsommaren
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!
Välbefinnande skapas tillsammans
En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och karriärledning allt mer.
I ett förlossningssamtal kan nöden omvandlas till glädje
Nödcentralen förmedlar årligen över 2 240 uppdrag som gäller förlossning. Det är en unik upplevelse för nödcentraloperatören när det i den andra änden av telefonen hörs ljud av ett nytt liv.
Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar
Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.
Nödcentraloperatören ger anvisningar för hur man ska agera på en olycksplats
Enligt Trafikskyddets enkät upplever var fjärde finländare att de inte vet hur man ska agera på en olycksplats. Nödcentraloperatörens anvisningar kan rädda liv i en olyckssituation.