Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 34 200 nödsamtal mellan fredagen den 24 juni och söndagen den 26 juni. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 33 000, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Nödcentralsoperatörens tips för midsommarfirandet
I midsommarens nödmeddelanden framhävs traditionellt problem som alkohol orsakar, olyckshändelser samt olyckor till sjöss, enligt ledande nödcentralsoperatör Essi Molkkari. De flesta nödsituationerna kan undvikas med rätt inställning och beredskap.
20 nya nödcentraloperatörer började sitt arbete idag
I början av juni utexaminerades nya nödcentraloperatörer från Räddningsinstitutet och redan i dag börjar de sitt arbete på nödcentraler runt om i Finland. Personalsituationen vid nödcentralen i Åbo förbättrades betydligt.
Personalöversikt 2021: Satsningar på arbetshälsa
Nödcentralsverkets personalberättelse är färdig. År 2021 löpte i sin helhet bra vad gäller målen, trots den utmanande situationen för den operativa personalen och coronakrisen. Året innehöll många satsningar på utvecklingen av personalens arbetshälsa.
Skolavslutningshelgen en av årets mest brådskande
Skolavslutningshelgen är vanligtvis en av årets mest brådskande helger för oss inom säkerhetsmyndigheten. På lördagen mellan kl 18-04 mottog nödcentralerna 6100 nödsamtal. Föregående lördag under samma tidpunkt var mängden 4600 samtal.
Hätäkeskuslaitoksen vuoden 2020 tilinpäätös on julkaistu

Toimintavuonna 2020 koronapandemia ja siihen liittyneet yhteiskunnan varautumistoimenpiteet heijastuivat myös hätäkeskustoimintaan. Vastattujen hätäilmoitusten määrissä näkyi laskua pandemian alkuvaiheessa keväällä sekä vuoden lopulla.
Kokonaisuutena hätäkeskuspalvelut tuotettiin laadukkaasti ja toiminnan tuloksellisuus säilyi tulostavoitteiden edellyttämällä tasolla. Hätäpuheluiden vastausnopeustavoite saavutettiin sekä 10 sekunnin että 30 sekunnin aikatavoitteen osalta. Kaikista hätäpuheluista 10 sekunnin vastausaikaan päästiin 91 prosentissa puheluista.
Hätäilmoitusten kokonaismäärä määrä laski 6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäkeskuslaitos otti viime vuonna vastaan yhteensä 2 787 000 hätäilmoitusta, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 2 951 000.
Henkilöstö
Henkilöstövoimavarojen osalta toimintavuonna 2020 keskeisinä tavoitteina olivat henkilöstöresurssien lisääminen, sairauspoissaolojen vähentäminen sekä työhyvinvoinnin parantaminen.
Henkilöresurssien käyttöaste oli noin 92,2 % toteuman ollessa 585,4 henkilötyövuotta. Resurssien käyttöasteprosentti on hieman noussut vuodesta 2019. Vakituisen henkilöstön lähtövaihtuvuus oli 6,3 % vuonna 2020, vuonna 2019 vaihtuvuus oli 13 %. Hätäkeskuslaitoksen henkilöresurssit eivät ole tavoite tason mukaiset.
Sairauspoissaolojen määrä päivystyshenkilöstön kohdalla on hieman lisääntynyt vuoteen 2019 verrattuna, hallintohenkilöstön osalta sairauspoissaolot ovat sen sijaan vähentyneet. Koronaviruksesta aiheutuneita sairauspoissaoloja oli 326 kalenteripäivää.
Määrärahat ja toiminnan taloudellisuus
Hätäkeskuslaitoksen toimintamäärärahat kasvoivat talousarviokaudella 6,3 % verrattuna edelliseen vuoteen. Rahoituksen käyttö oli 8,4 % vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Tämä johtuu pääosin henkilötyövuosi vajauksesta, edellisen vuoden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönoton kustannuksista ja muista pääosin koronapandemian aiheuttamista toiminnan.
Hätäkeskustoiminnasta aiheutuvat kustannukset euroa/asukas ovat laskeneet 1,9 % vuodesta 2019 Hätäkeskuslaitoksen kustannukset vastattua hätäilmoitusta kohden jatkoivat nousua 19,4 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kustannusten nousuun vaikutti se, että vastatut hätäilmoitukset vähenivät edelliseen vuoteen verrattuna ja vanhan hätäkeskustietojärjestelmän rinnakkainen ylläpito varajärjestelmänä vuoden 2020.
Toiminta
Hätäkeskuslaitoksessa valmisteltiin organisaatiouudistus, joka toteutettiin vuodenvaihteessa sekä valmisteltiin uusi strategia vuosille 2021-2024. Strategia vahvistettiin tammikuussa 2021 ja se pohjautuu sisäministeriön konsernistrategian tavoitteisiin, toimintaympäristön muutosten ennusteisiin sekä viraston omiin kehittämistavoitteisiin.
Hätäkeskuslaitoksen toiminnan lähtökohtana tulevaisuudessa on laadukkaiden hätäkeskuspalveluiden turvaaminen ja hätäkeskustoiminnan edelleen kehittäminen yhteistyössä hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten kanssa.