Hätäkeskuslaitoksen vuoden 2020 tilinpäätös on julkaistu

Toimintavuonna 2020 koronapandemia ja siihen liittyneet yhteiskunnan varautumistoimenpiteet heijastuivat myös hätäkeskustoimintaan. Vastattujen hätäilmoitusten määrissä näkyi laskua pandemian alkuvaiheessa keväällä sekä vuoden lopulla.
Kokonaisuutena hätäkeskuspalvelut tuotettiin laadukkaasti ja toiminnan tuloksellisuus säilyi tulostavoitteiden edellyttämällä tasolla. Hätäpuheluiden vastausnopeustavoite saavutettiin sekä 10 sekunnin että 30 sekunnin aikatavoitteen osalta. Kaikista hätäpuheluista 10 sekunnin vastausaikaan päästiin 91 prosentissa puheluista.
Hätäilmoitusten kokonaismäärä määrä laski 6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Hätäkeskuslaitos otti viime vuonna vastaan yhteensä 2 787 000 hätäilmoitusta, kun vuonna 2019 vastaava luku oli 2 951 000.
Henkilöstö
Henkilöstövoimavarojen osalta toimintavuonna 2020 keskeisinä tavoitteina olivat henkilöstöresurssien lisääminen, sairauspoissaolojen vähentäminen sekä työhyvinvoinnin parantaminen.
Henkilöresurssien käyttöaste oli noin 92,2 % toteuman ollessa 585,4 henkilötyövuotta. Resurssien käyttöasteprosentti on hieman noussut vuodesta 2019. Vakituisen henkilöstön lähtövaihtuvuus oli 6,3 % vuonna 2020, vuonna 2019 vaihtuvuus oli 13 %. Hätäkeskuslaitoksen henkilöresurssit eivät ole tavoite tason mukaiset.
Sairauspoissaolojen määrä päivystyshenkilöstön kohdalla on hieman lisääntynyt vuoteen 2019 verrattuna, hallintohenkilöstön osalta sairauspoissaolot ovat sen sijaan vähentyneet. Koronaviruksesta aiheutuneita sairauspoissaoloja oli 326 kalenteripäivää.
Määrärahat ja toiminnan taloudellisuus
Hätäkeskuslaitoksen toimintamäärärahat kasvoivat talousarviokaudella 6,3 % verrattuna edelliseen vuoteen. Rahoituksen käyttö oli 8,4 % vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Tämä johtuu pääosin henkilötyövuosi vajauksesta, edellisen vuoden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönoton kustannuksista ja muista pääosin koronapandemian aiheuttamista toiminnan.
Hätäkeskustoiminnasta aiheutuvat kustannukset euroa/asukas ovat laskeneet 1,9 % vuodesta 2019 Hätäkeskuslaitoksen kustannukset vastattua hätäilmoitusta kohden jatkoivat nousua 19,4 % verrattuna edelliseen vuoteen. Kustannusten nousuun vaikutti se, että vastatut hätäilmoitukset vähenivät edelliseen vuoteen verrattuna ja vanhan hätäkeskustietojärjestelmän rinnakkainen ylläpito varajärjestelmänä vuoden 2020.
Toiminta
Hätäkeskuslaitoksessa valmisteltiin organisaatiouudistus, joka toteutettiin vuodenvaihteessa sekä valmisteltiin uusi strategia vuosille 2021-2024. Strategia vahvistettiin tammikuussa 2021 ja se pohjautuu sisäministeriön konsernistrategian tavoitteisiin, toimintaympäristön muutosten ennusteisiin sekä viraston omiin kehittämistavoitteisiin.
Hätäkeskuslaitoksen toiminnan lähtökohtana tulevaisuudessa on laadukkaiden hätäkeskuspalveluiden turvaaminen ja hätäkeskustoiminnan edelleen kehittäminen yhteistyössä hätäkeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten kanssa.
Tutustu myös
Katsaus vuoteen 2024
Näin opastat hätänumeron käyttöä eri kohderyhmille
Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää
Katsaus vuoteen 2024
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2024 on valmistunut. Hätäkeskustoiminnan palvelutaso pysyi hyvällä tasolla, vaikka kaikki tulostavoitteet eivät toteutuneet. Vuoden aikana henkilöstön sairauspoissaolot laskivat ja työkuorma tasaantui. Asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys hätäkeskustoimintaan säilyi korkealla.
Hätäpuheluja tulkattiin ennätysmäärä
Vieraskielisen väestön kasvu näkyy tulkattujen hätäpuheluiden määrässä. Esimerkiksi ukrainan kielen tulkkaustarve on kasvanut viime vuosina merkittävästi.
Apua hätätilanteisiin vain yhdestä numerosta
Suomessa saa apua kiireellisiin hätätilanteisiin vain yhdestä hätänumerosta, 112. Hätänumeron 112 kautta saa avun kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa. Nämä ovat viestejä, joita vastaanottokeskuksen asiakkaille ympäri Suomea kerrotaan kerta toisensa jälkeen.
112-päivän tunnustus Punaisen Ristin ensiaputoiminnalle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Punainen Risti Ensiapu Oy:n hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Palkinto myönnettiin hätänumeropäivänä 11. helmikuuta 2025.
Hätänumeroon joka päivä 1600 virheellistä ilmoitusta
Vuonna 2024 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 7 600 hätäilmoitusta joka päivä. Näistä Ilmoituksista 1600 ei olisi kuulunut hätäkeskukselle. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin seitsemässä sekunnissa.