Hätäkeskuslaitoksella on julkishallinnon kolmanneksi paras maine

Julkaisuajankohta 15.12.2020 11.59
Tiedote
Kuvassa hätäkeskuspäivystäjä.

T-Median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella on kansalaisten näkökulmasta julkishallinnon kolmanneksi paras maine. Hätäkeskuslaitoksen kohdalla kansalaiset kokivat parhaimmaksi maineen osa-alueeksi tuotteet ja palvelut.

Luottamus & Maine -tutkimuksen vertailussa on tällä kertaa mukana 74 organisaatiota. Tehdyn analyysin mukaan kaikkien tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on 3,34 (asteikolla 1-5). Hätäkeskuslaitoksen kokonaismaine sijoittui kolmanneksi arvosanalla 3,84. Ensimmäisellä sijalla on tänä vuonna pelastuslaitokset ja toisella Ilmatieteenlaitos.

Nopea, tärkeä ja asiantunteva apu hätätilanteessa

Tuotteet ja palvelut (4,23) sekä vastuullisuus (4,09) ovat tutkimuksen mukaan Hätäkeskuslaitoksen merkittävimmät vahvuudet, joihin panostamalla sidosryhmätuki pysyy vahvana ja kehittyy suotuisasti. Tuotteet ja palvelut -osa-alue on ollut vahva myös aiempina vuosina, mutta tulos on ollut nousujohteinen vuodesta 2018 (4,20) ja 2019 (3,92).

– Olen erittäin tyytyväinen, että tarjoamamme palvelu on maineemme osa-alueista suurimmalla arvoasteikolla. Jokainen meistä haluaa, että hädän hetkellä apu on mahdollisimman lähellä ja helposti saatavilla. Me Hätäkeskuslaitoksessa tarjoamme ympärivuorokautisesti hätäkeskuspalvelua numerosta 112, jonka tunnettavuus maassamme on jopa 97 %. Tällä hetkellä myös yli 1,8 miljoonalla suomalaisella on käytössä kehittämämme 112 Suomi -mobiilisovellus. On mahdollista, että tämän tunnetumpaa palvelua ei Suomessa ole. Hätänumero 112 on siis hyvä lähtökohta palvelullemme ja sen tärkeydelle, mikä ei voi olla näkymättä myös mainetutkimuksen tuloksissa, toteaa Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio. 

Innovaatiot on Hätäkeskuslaitoksen osa-alueista heikoin tuloksella 3,55. Kehityssuunta on kuitenkin oikea, sillä kyseinen osa-alue nousi aiemmista vuosista (3,41 vuonna 2019 ja 3,53 vuonna 2018).

– Kehittyvä ja uusiutuva toimintamme ei ole kansalaisille vielä täysin selvää. Palvelutarjontamme laajentuu koko ajan ja innovaatioista tulee entistä tärkeämpää maailman ja toimintaympäristön muuttuessa. Pyrimme jatkossa tuomaan uudistuvia palveluitamme ja esimerkiksi kansainvälistä yhteistyötä paremmin esille, Vainio pohtii. 

Takana vaativa tietojärjestelmäuudistus 

Hätäkeskuslaitos on ollut mainetutkimuksen vertailussa mukana vuodesta 2018. Tuolloin Hätäkeskuslaitos sijoittui ensimmäiselle sijalle arvosanalla 3,84, kun taas vuonna 2019 kokonaismaine notkahti arvosanaan 3,65.

– Meillä on takanamme iso ja vaativa hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto, joka toteutettiin vuoden 2019 aikana. Järjestelmän käyttöönotto oli iso ponnistus kaikilta turvallisuusviranomaisilta, ja sillä oli laajoja toiminnallisia vaikutuksia moneen eri tahoon. Järjestelmän tuomat monen eri viranomaisen arkipäivään vaikuttaneet muutokset ja uuden opettelu herättivät julkisuudessakin kriittistä keskustelua, minkä uskomme vaikuttavan myös suoraan maineeseemme. Tänä vuonna tulokset viestivät siitä, että muutos on asettunut arkipäivän työksi, Taito Vainio arvelee.

Hyvällä maineella saavutetaan positiivista toimintaa ja käytöstä sidosryhmien keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin maineen korrelaatiota tähän sidosryhmätukeen, joka koostuu organisaatioon luottamisesta, kriisiherkkyydestä, kantojen kuulemisesta, toiminnan tukemisesta verovaroin, työn hakemisesta sekä myönteisestä puheesta. Selkeäksi kehittämiskohdaksi näiden pohjalta nousi Hätäkeskuslaitoksen työnantajakuva. Vastaajista 36 prosentilla ei ollut mielipidettä Hätäkeskuslaitoksesta työpaikkana.

– Tämä tarkoittaa sitä, että hätäkeskuspäivystäjän työn ja koulutuksen tunnettuuden eteen on tehtävä vielä laajamittaisesti viestinnällistä työtä hakemalla uusia keinoja ja kanavia. 

– Vaikka mainetulokset ovat osaltamme hyvät ja olemme saamastamme palautteesta erittäin kiitollisia, ei tämä tarkoita sitä, että kehittämistyötä ei tarvitsisi enää tehdä. Päinvastoin - tämä asettaa meille hyvän lähtötason, jonka ylläpitäminen jo itsessään vaatii vahvan työpanoksen ja eteenpäin meneminen vielä suuremman, Vainio toteaa. 

Tutustu T-Median Luottamus&Maine 2020 -tutkimuksen tuloksiin
Viestintä