Nödcentralsverket har det tredje bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen

Utgivningsdatum 15.12.2020 11.59
Pressmeddelande
Nödcentralsoperatör.

Enligt T-Medias undersökning Luottamus & Maine (Tillit & Anseende) har Nödcentralsverket enligt medborgarna det tredje bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Enligt medborgarna var de bästa delområdena vad gäller Nödcentralsverkets anseende produkter och tjänster.

Den här gången ingick 74 organisationer i jämförelsen. Enligt analysen var det genomsnittliga vitsordet för anseendet för alla undersökta organisationer 3,34 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets anseende blev det tredje bästa med vitsordet 3,84. I år kom räddningsväsendet på första plats och Meteorologiska institutet på andra plats.

Snabb, viktig och sakkunnig hjälp i nödsituationer

Enligt undersökningen är produkter och tjänster (4,23) samt hållbarhet (4,09) Nödcentralsverkets viktigaste styrkor. Genom att satsa på dessa förblir stödet från intressentgrupperna starkt och utvecklas positivt. Delområdet produkter och tjänster har varit starkt även under tidigare år, men resultatet har uppvisat en uppåtgående trend år 2018 (4,20) och 2019 (3,92).

– Det gör mig väldigt nöjd att den tjänst som vi erbjuder fick bästa resultatet av delområdena för vårt anseende. Var och en av oss vill att hjälpen finns så nära som möjligt och lättillgänglig då vi råkar ut för en nödsituation. Vi på Nödcentralsverket erbjuder nödcentralstjänst dygnet runt i numret 112. Upp till 97 % av finländarna känner till detta nummer. För närvarande använder också över 1,8 miljoner finländare vår mobilapp 112 Suomi. Det är möjligt att det inte finns någon annan tjänst som är mer känd än 112 i Finland. Nödnumret 112 är därför en bra utgångspunkt för den viktiga tjänst som vi erbjuder, och det syns också i resultaten av undersökningen om organisationers anseende, konstaterar Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio. 

Innovationer är det svagaste av Nödcentralsverkets delområden med ett resultat på 3,55. Utvecklingen går emellertid åt rätt håll, eftersom detta delområde fick ett bättre vitsord än under tidigare år (3,41 år 2019 och 3,53 år 2018).

– Vår verksamhet utvecklas och reformeras, och detta är ännu inte helt klart för allmänheten. Vårt tjänsteutbud expanderar hela tiden och innovationer blir allt viktigare i och med att världen och vår verksamhetsmiljö förändras. Framöver vill vi lyfta fram våra tjänster och deras utveckling samt till exempel vårt internationella samarbete mer effektivt, säger Vainio. 

En krävande datasystemreform har färdigställts 

Nödcentralsverket har ingått i jämförelsen av organisationers anseende sedan 2018. Under det första året kom Nödcentralsverket på första plats med vitsordet 3,84, medan vitsordet sjönk till 3,65 år 2019.

– Ett omfattande och krävande införande av nödcentralers informationssystem genomfördes under 2019. Införandet av systemet krävde stora ansträngningar av alla säkerhetsmyndigheter och hade omfattande operativa konsekvenser för många olika aktörer. De förändringar som systemet medförde i flera olika myndigheters vardag och introduktionen av det nya systemet väckte kritik även i den offentliga debatten. Vi tror att detta har haft en direkt inverkan på vårt anseende. I år signalerar resultaten att förändringen har blivit en integrerad del av vårt dagliga arbete, säger Taito Vainio.

Gott anseende leder till positiv verksamhet och positivt beteende bland intressentgrupperna. I undersökningen granskade man hur anseendet korrelerar med stödet från intressentgrupperna, dvs. tilliten till organisationen, kriskänsligheten, hörandet av åsikterna, att stödja verksamheten med skatteintäkter, att söka arbete samt positiv respons. På basis av dessa kom det fram att Nödcentralsverkets arbetsgivarimage är ett tydligt utvecklingsobjekt. Av de tillfrågade hade 36 procent ingen åsikt om Nödcentralsverket som arbetsplats.

– Detta innebär att vi bör fortfarande utföra omfattande kommunikativt arbete via nya metoder och kanaler för att arbetet och utbildningen av nödcentraloperatörer ska bli bättre känt. 

– Trots att vårt resultat är bra och vi är mycket tacksamma för den respons som vi har fått betyder det inte att vi inte skulle behöva fortsätta med vårt utvecklingsarbete. Snarare tvärtom - resultatet ger oss en bra utgångsnivå, men bara att upprätthålla denna nivå kräver betydande arbetsinsatser och att höja nivån kräver ännu mer arbete, konstaterar Vainio. 

**

UNDERSÖKNINGEN OM TILLITEN OCH ANSEENDET FÖR DEN OFFENTLIGA FÖRVALTNINGEN 2020

  • Syftet med undersökningen var att utreda anseendet av 74 organisationer inom den offentliga förvaltningen bland medborgarna. 
  • Undersökningens datainsamling genomfördes med hjälp av en elektroniskt frågeblankett 2–29.10.2020.
  • I undersökningen deltog sammanlagt 8 057 finländare.
     
Bekanta dig med undersökningsresultaten (på finska)