Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Nytt kundtjänstnummer för larmanläggningar 3.3.2021
Ett nytt kundtjänstnummer öppnas för kunder som har larmanläggningar: 0295 481 480. Vår kundtjänst är öppen vardagar 9-15. Servicenumret ger råd i avtals- och faktureringsfrågor som gäller larmanläggningar. Våra testnummer för larmanläggningar förblir oförändrade.
Långa köer till testning i månadsskiftet
Testningen av brand- och brottslarmanläggningar är som mest belastad veckorna kring månadsskiftet. I det nya datasystemet styrs alla larmanläggningstester till samma kö. För att påskynda testningen och undvika överbelastning ber Nödcentralsverket att tester som görs vid månadsskiftet flyttas till de två mellersta veckorna i mitten på månaden.
Mot elektronisk ärendehantering
Nödcentralsverket förbereder ett nytt system för elektronisk ärendehantering för larmanläggningskunder. I framtiden kommer kunderna att kunna granska och uppdatera sina avtal via ett elektroniskt ärendehanteringssystem. Systemet tas i bruk under 2021. Systemet har fått ett namn "ILMO". Vi kommer att meddela om ibruktagningen på vår webbsida samt på sociala medier.
Våra kunder som har en larmanläggning har möjlighet att påverka utvecklingen av ILMO-tjänsten. Om du är intresserad av att vara med i utvecklingsarbetet, kontakta [email protected].