Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Evenemang under virtuella 112-dagen
Den 11 februari firas igen 112-dagen. Då uppmärksammas egen och närståendes säkerhet samt alla aktörer inom säkerhetsbranschen – de som ger hjälp i nödens stund. År 2021 firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rätt".
Framför tack till säkerhetsaktörer på sociala medier #thankyouchain
Många av oss har fått hjälp i nödens stund, och under veckan då 112-dagen infaller kan ett tack riktas till olika säkerhetsaktörer. Hashtaggen #thankyouchain används för att framföra tack. Detta är en EU-omfattande kampanj för att uppmärksamma säkerhetsaktörer under veckan då 112-dagen infaller.
Ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag
Under 112-dagen kan du ta del av nödcentralsoperatören Patricks arbetsdag på Nödcentralsverkets sociala mediekanaler: Instagram och Facebook. Välkommen till Patricks arbetsdag vid Åbo nödcentral!
Fråga oss-timme på Facebook 11.2 kl. 14–15
Du kan ställa frågor om nödnumret 112 och nödcentralernas verksamhet. Våra experter ger svar på Facebook 11.2 kl. 14–15.
Lägg till ramen för 112-dagen i din profilbild på Facebook
Du kan i din profilbild på Facebook lägga till ramen för 112-dagen för att på detta sätt visa att du deltar i 112-dagen. Säkerhet är allas vår rättighet.
Delta och dela med dig av säkerhetsinformation
I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, en organisation, en skola, en arbetsplats, en hobbygrupp eller en förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom kan var och en av oss förbättra vår egen och våra närståendes säkerhet genom att uppmärksamma små vardagliga gärningar och val. Dela med dig av dina säkerhetskunskaper på sociala medier med hjälp av hashtaggen #112paiva #112dagen #112day. På adressen 112-paiva.fi finns bilder från 112-dagen som du kan ladda ner och använda.
#112paiva #112dagen #112day #thankyouchain