Pressmeddelanden
-
Nytt kundtjänstnummer för larmanläggningar 3.3.2021
Pressmeddelande 1.3.2021Långa köer till testning i månadsskiftet Testningen av brand- och brottslarmanläggningar är som mest belastad veckorna kring månadsskiftet. I det nya datasystemet styrs alla larmanläggningstester...
-
I 112 Suomi-appen finns nu anvisningar om hur du känner igen symptom på stroke
Pressmeddelande 11.2.2021112 Suomi-appens popularitet har fått många säkerhetsaktörer att utveckla sina tjänster i samarbete med Nödcentralsverket. - Det är viktigt att en person lätt hittar de uppgifter hen behöver när...
-
112-dagen firas virtuellt den 11 februari
Pressmeddelande 9.2.2021Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en...
-
Kort avbrott i 112-nödtextmeddelande hos Telias abonnemang inkommande - Nödsamtal fungerar normalt
Pressmeddelande 8.2.2021På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddelanden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan...
-
Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande
Pressmeddelande 1.2.2021På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med...
-
Antalet nödmeddelanden sjönk med 6 procent
Pressmeddelande 1.2.2021Förra året behandlades omkring 2 787 000 nödmeddelanden vid nödcentralerna (2 952 000 år 2019). Det totala antalet meddelanden minskade med cirka 6 procent från året innan. Enligt Tommi Hopearuoho,...
-
Kort avbrott i 112-nödtextmedelande hos Telias abonnemang inkommande
Pressmeddelande 26.1.2021På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddalnden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med...
-
Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Pressmeddelande 21.1.2021Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid...
-
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?
Pressmeddelande 2.1.2021Nödcentralerna svarade på 14 503 nödsamtal under tiden 31.12.2020 kl. 18 - 1.1.2021 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 14 355 nödsamtal...