-
ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Tiedote 7.5.2024ILTA-palvelu on paloilmoitinlaitteiden itsenäiseen testaukseen kehitetty verkkosovellus. Palvelun avulla testaaja voi testata paloilmoitinlaitteen itsenäisesti, soittamatta Hätäkeskuslaitokseen. ...
Ilmoitinlaitteet -
Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Tiedote 22.4.2024Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa työssään koko elämän kirjon, ja osa materiaalista on potentiaalisesti traumatisoivaa. Auttajien ammateissa myötätuntouupumus ja sijaistraumatisoituminen ovat todellisia...
-
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Tiedote 9.4.2024Palkinnot luovutti Hätäkeskuslaitoksen ylijohtaja Taito Vainio Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöseminaarin yhteydessä tiistaina 9. huhtikuuta 2024. Tilaisuudessa jaettiin myös valtion kunnia- ja...
Palkitsemiset -
Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Tiedote 15.3.2024Hätäkeskuslaitoksen henkilöstömäärä oli vuoden 2023 lopussa 621 henkilöä, josta osa-aikaisuuksien vuoksi kertyi 608 henkilötyövuotta. Henkilöstötilanne parani edellisestä vuodesta, jolloin...
Henkilöstö -
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Tiedote 7.3.2024Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 3 031 000 hätäilmoitusta (2 920 000 vuonna 2022). – Hätäilmoitusten kokonaismäärä nousi edellisvuodesta noin 4 prosenttia, ja kolmen miljoonan raja...
Hätäkeskuspalvelut -
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Tiedote 8.2.2024Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa sekä 112 Suomi -sovelluksessa. Testin...
112-päivä -
112-päivä muistuttaa hätänumeron oikeasta käytöstä
Tiedote 5.2.2024112-päivä on turvallisuustoimijoiden yhteinen kampanja arjen turvallisuuden parantamiseksi. Kohderyhmänä on tällä kertaa lapset ja nuoret ja teemana hätänumeron oikea käyttö. Kuka tahansa voi...
112-päivä -
Varautumisohjeet ovat nyt saatavilla 112 Suomi -sovelluksessa
Tiedote 31.1.2024Varautuminen eri häiriötilanteisiin alkaa olla jo eräänlainen kansalaistaito, joka on tutkimusten mukaan monella hallussa. Ei kuitenkaan kaikilla. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) viime...
Hätäkeskuspalvelut -
Tulkkauksen tarve hätäpuheluissa lähes tuplaantui
Tiedote 10.1.2024Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan tulkkausta vaativissa hätäilmoituksissa hätäkeskuspäivystäjän on selvitettävä soittajalta ensin oikea kieli. Sen jälkeen päivystäjä...
Hätäkeskuspalvelut -
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa noin 13 200 ilmoitusta
Tiedote 2.1.2024Hätäkeskukset vastasivat 31.12.2023 klo 18 - 1.1.2024 klo 24 välisenä aikana noin 13 200 hätäpuheluun. Hätäpuheluista 98 prosenttiin vastattiin alle 30 sekunnissa. Vuotta aiemmin vastaavat luvut...