HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai

Blogit

  • Lapsella on aito halu auttaa
    Kun hätälinjalla kuulen, että soittajana on lapsi, herää minussa monenlaisia tunteita. Usein kysyn itseltäni, missä aikuiset ovat. Toisaalta lapset ovat reippaita ja rehellisiä soittajia, ja päivystäjän ammattitaitoa hyödyntämällä on mahdollista saada lapselta paljon tietoa tapahtumasta. Lapsi myös toimii annettujen ohjeiden mukaan. 
    12.2.2025 8.05
  • Pidä elämästä kiinni
    Kun elottomuus on todettu ja ohjeita aletaan antaa, päivystäjän napakka toteamus: ”Nyt aloitetaan elvytys” tai ”Nyt me autamme häntä parhaalla mahdollisella tavalla” rohkaisee yleensä paikalla olleen henkilön toimimaan kyseenalaistamatta asiaa. Tämän jälkeen elvyttäjä tekee kuten päivystäjä ohjeistaa: painelee potilaan rintakehää annettuun tahtiin ja vastailee samalla päivystäjän esittämiin kysymyksiin. 
    19.12.2024 10.44
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Eläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Törmäyksestä eläimen kanssa tulisi aina soittaa hätänumeroon.
    24.9.2024 12.38
  • Kesä ylipäivystäjän silmin
    Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?
    22.8.2024 10.17
  • Kun naapurissa soi palovaroitin
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan usein ilmoituksia, joissa ilmoittaja kertoo kuulevansa jostain huoneistosta palovaroittimen äänen, ja epäilee näin mahdollista tulipaloa.
    19.7.2024 14.21
  • Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset
    Kesä on kyytimiehen parasta aikaa! Niin muistan todenneeni yhdelle jos toisellekin työkaverilleni. Oven avausta odotellessa ei tarvitse palella kylmässä ja pimeässä, vaan kesäinen valo ympäröi ilman takkia liikkuvan ensihoitajan.
    14.6.2024 10.17
  • Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen
    Aurinko lämmittää poskia. Piha on haravoitu. Risut ja viime syksyn lehdet on kannettu kasoiksi pihanperälle. Ehkäpä se pihasaunan takana, viime syksyn jäljiltä oleva niitty kaipaisi myös siistimistä, joten eiköhän pistetä tuulemaan – tai siis palamaan!
    26.4.2024 14.39
    hätäkeskuspalvelut
  • Varokaa heikkoa jäätä
    Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää.
    27.3.2024 10.02
  • Throwback Thursday: Sorsa hädässä
    Erilaiset eläimiä koskevat hätäilmoitukset kuuluvat hätäkeskusten arkeen. Milloin lehmä on päätynyt lietekaivoon, lintu räpistelee hormissa tai loukkaantunut kettu kyyhöttää pihassa; eläimillekin sattuu ja tapahtuu.
    4.1.2024 11.03
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa
    Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.
    21.12.2023 8.49
  • Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla
    Mediasta saamme aina silloin tällöin lukea iloisia tarinoita siitä, kuinka hätäkeskuspäivystäjä antoi ohjeita lapsen syntyessä kotiin tai matkan varrelle autoon. Elämänketjussa on kuitenkin toinen ääripää, kuolema, josta on puhuttu vähemmän hätäkeskuspäivystäjän työtä kuvattaessa.
    6.11.2023 21.17
  • Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!
    Kun yksin asuvalle sattuu jokin loukkaantuminen tai sairaustapaus asunnossa jonka ovi on lukossa, joutuu päivystäjä aina miettimään miten esimerkiksi ensihoito pääsee asuntoon.
    26.10.2023 16.01
  • Uskalla elvyttää
    Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa.
    10.10.2023 13.44
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa
    Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.
    28.9.2023 12.19
  • Muistisairaan kohtaaminen
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan päivittäin useita ilmoituksia vanhuksista, joilla on joko todettu tai todentamaton muistisairaus. Tämä tila tuottaa vanhukselle mm. erilaisia harhanäkyjä ja -tuntemuksia. Ikäihminen ei löydä enää kävelylenkiltään takaisin kotiin, eikä muista mistä oli tulossa ja minne menossa.
    19.9.2023 10.54
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla
    Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa.
    7.9.2023 9.31
  • Hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
    Toisinaan minulta kysytään, mitä hätäkeskuspäivystäjä oikein tekee. Eikö se ole vain puhelintyötä? 
    7.8.2023 14.42
  • Mökkeilijän muistilista
    Näin kesällä ihmiset viettävät paljon aikaa kesämökeillään, joko omalla tai vieraana. Ja kuten tiedetään, aina sattuu ja tapahtuu.
    4.7.2023 13.54
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen.
    26.4.2023 11.13
  • Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta
    Hätäkeskuslaitoksella on tärkeä rooli suomalaisten arjen turvallisuuden takaamisessa. Kun hätä on suuri, täytyy apua saada nopeasti. Hätäkeskus on ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa.
    16.12.2022 10.07
  • Sukupuolitietoisen viestinnän aktivointi osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamista
    Teemme joka päivä valintoja siitä, miten viestimme ja olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Tänä päivänä aiheiden, kuvien ja sanojen valintoja pitää tehdä myös entistä tietoisempana tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulma huomioiden. Tämä koskee meitä kaikkia.
    30.11.2022 13.51
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää
    Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.
    24.11.2022 10.55
  • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimintamme keskiössä
    Hätäkeskuslaitos pyrkii omalta osaltaan rakentamaan Suomea, joka on yhdenvertainen ja turvallinen kaikille sukupuolesta, identiteetistä tai taustasta riippumatta. Visionamme on tuottaa laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua.
    29.9.2022 9.13
  • Kiitos Sinulle!
    Hädän kokeminen on inhimillistä. Koskaan voi tietää, miten itse suhtautuu tai osaa toimia hädän hetkellä.
    4.7.2022 11.18
  • Hätäilmoitusten määrä nousee kesäisin
    Kesä on monella tapaa ihmeellistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäilmoitusten määrä kasvaa, kun ihmiset liikkuvat merillä ja mökeillä kaukana päivystyspalveluista.
    27.6.2022 13.29
    hätäkeskuspalvelut
  • Harhailevan vanhuksen kohtaaminen
    ”Se nyt on vain vanhuuden höppänä”. Näinhän ennen puhuttiin, kun mummo tai vaari alkoi käyttäytyä oudosti ja sekavasti, unohteli asioita tai ei muistanut minne olikaan menossa.
    14.3.2022 9.47
  • Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!
    Lumiset kelit kutsuvat ulos ja odottavat juuri sinua kokemaan talven valkoinen ihmemaa. Kun ulkona ollaan ja upeista talvikeleistä nautitaan, tässä hätäkeskuspäivystäjän pieni muistilista talven riemuihin varmuuden varalle.
    21.1.2022 13.30
  • Riittääkö ambulansseja kaikille?
    Soittaessaan hätänumeroon ihmiset odottavat saavansa meiltä apua tai neuvoa. Aina ei ole itsestään selvää ammattilaisellekaan, miten kiireellisestä tilanteesta oikeastaan on kyse.
    13.12.2021 12.47
  • Radion molemmin puolin
    Aamuneljältä puhelin herättää syvästä unesta. Ruudulla näkyy tuttu numero – hätäkeskus on hälyttänyt yksikkömme kiireelliselle pelastustehtävälle.
    2.12.2021 13.59
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti tulevat hirvi- sekä kauriseläimet aiheuttavat useita kolareita varsinkin aamun varhaisina tunteina ja illan pimetessä.
    2.11.2021 14.59
  • Hallituksen talousarvioesitys – Hätäkeskuslaitoksen näkymä 2022
    Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodeksi 2022 on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Hätäkeskuslaitokselle vuosi 2022 näyttäytyy kohtuulliselta.
    7.10.2021 13.47
  • Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä
    Jokaisella meistä tulisi olla oikeus käyttää äidinkieltään tai ensikieltään asioidessaan viranomaisten kanssa. Kesäkuusta lähtien hätäilmoituksen on voinut tehdä viittomakielellä, kun Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen työstämä kokeilu käynnistyi.
    24.8.2021 10.53
  • Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin
    Se on ohi vai onko jollakin sitä vielä jäljellä? Kesää nimittäin. Näin hätäkeskuspäivystäjän työnäkökulmasta on ihanaa, että seesteisempi aika on alkamassa.
    16.8.2021 12.41
  • Kansalais­mahdollisuus
    ”Näin äsken auton ojassa, laittakaa joku sinne katsomaan. Minä en pysähdy, olen kansalaisvelvollisuuteni täyttänyt”.
    5.7.2021 12.37
  • Sisäinen turvallisuus syntyy riittävillä voimavaroilla
    Sisäinen turvallisuus on kiinteä kokonaisuus, jossa voimavarojen pitää olla kunnossa kaikilla tasoilla, koska muuten kokonaisuus ei toimi. Tämä näkyy hyvin esim. Hätäkeskuslaitoksen toiminnassa.
    26.5.2021 15.18
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai
    Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa.
    24.5.2021 11.46
  • Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin
    "Otsolan Palokunnan kiireinen päivä" oli lempikirjani lapsena. Kirjan kuvituksessa näkyy taustalla numero 112. Enpä tuolloin tiennyt miten suuri rooli tuolla numerolla tulisi olemaan omassa elämässä.
    12.5.2021 10.42
  • Kevät on täällä!
    Hätäkeskuspäivystäjän kevät alkaa siitä, kun hän vastaanottaa vuoden ensimmäisen hätäpuhelun ruohikkopalosta, kulotuksen karkaamisesta tai ruohikolla kevätauringonpaisteessa makoilevasta makkurista eli humaltuneesta henkilöstä, jonka jalat eivät kanna.
    20.4.2021 14.03
  • Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi
    Nykyisen hätäkeskustoiminnan alkujuuret löytyvät vuonna 1991 toteutetusta laajasta kyselytutkimuksesta. Tuohon aikaan Suomessa oli yhteensä noin 100 poliisin hälytyskeskusta ja kunnallista aluehälytyskeskusta.
    8.4.2021 10.20
  • Paljon onnea Hätäkeskuslaitos!
    Laki valtiollisesta Hätäkeskuslaitoksesta tuli voimaan 1.1.2001. Tästä lähti Hätäkeskuslaitoksen organisointi käyntiin ja varsinaisena syntymäpäivänä voidaan pitää 1.4.2001.
    31.3.2021 13.54
  • "Etkö näe, mistä soitan?"
    Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta.
    5.3.2021 13.21
  • Hii-o-hoi hiihtolomalaiset!
    Nyt on tänä vuonna kelit kohdillaan koko Suomen lapsilla ja perheillä hiihtoloman alkaessa: lunta riittää niin etelästä pohjoiseen kuin idästä länteen.
    19.2.2021 8.34
  • Lumiset 112-terveiset!
    Talvi se yllättää aina suomalaisen autoilijan ja muun tiellä liikkujan. Lumi tulee hetkessä ja kun sitä tulee paljon, maalaisjärjen käyttö unohtuu ja apua haetaan lumiongelmiin 112-hätänumerosta.
    22.1.2021 13.06
  • Poikkeuksellinen joulu
    Vuosi 2020 jää varmasti meidän kaikkien mieleen poikkeuksellisena vuotena. Koronan aiheuttamat välittömät vaikutukset ovat näkyneet monella tapaa meidän jokaisen arjessa, ja matkaa on vielä jäljellä.
    21.12.2020 15.10
  • Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan
    Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi vuoden 2020 Luottamus & Maine -tutkimuksessa, jossa mukana oli 74 julkisen hallinnon organisaatiota. Olen tuloksesta erittäin kiitollinen koko henkilöstöllemme.
    15.12.2020 12.28
  • Koronavuosi 2020 hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Vuosi 2020 tulee jäämään meille kaikille muistoihin erilaisena vuotena erityisesti koronan takia. Korona rajoitti elämäämme, mutta avasi samalla monille uusia näkökulmia ja tapoja arjen sujuvoittamiseen tai töiden uudelleen järjestelyyn. 
    10.12.2020 11.55
  • Katse tulevaan – uudistuksia ja toiminnan kehittämistä
    Hätäkeskuslaitos ja hätäkeskuspalvelut ovat monessakin mielessä nyt uuden edessä. Takana on pian kaksikymmentä työntäyteistä toimintavuotta valtion virastona.
    17.11.2020 10.29
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"
    Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä. Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin.
    4.11.2020 14.38
  • "Se on hirvi!"
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön.  Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.
    22.10.2020 10.25
  • Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?
    Pitkän päivystäjänurani varrella olen saanut vastata toisinaan mitä erikoisimpiin hätäpuheluihin ja ihmisten elämänkaaret tapahtumineen laidasta laitaan ovat tulleet tutuiksi.
    13.10.2020 14.09
Blogit
hätäkeskuspalvelut viestintä

Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai

Paula Forsten
Julkaisupäivä4 Vuodet sitten - 7356 näkymät

Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa. Kyseisenä loppukeväisenä päivänä itselläni oli kahdentoista tunnin mittainen työvuoro kello 9 – 21. Tervetuloa mukaan!

Työpäivä alkaa

Työpäivä alkaa eli virka-asu päälle ja sitten saliin. Minulle on valikoitunut tänään IVO-rooli eli ”ilmoitusten vastaanotto”. Tämä tarkoittaa, että vastaanotan hätäpuheluja sekä automaattisia palo- ja murtoilmoituksia päivystyspöydässä koko työvuoroni ajan. Salin paikkajärjestys on ennalta määritelty vuoromestarin toimesta ja löydän oman, tämän päivän työpisteeni salin infotaululle merkitystä pöytäkartasta. Siirryn siis paikalleni, avaan tietokoneen, laitan henkilökorttini koneeseen, avaan tarvittavat ohjelmat näytölle, asettelen luurit päähän ja avaan puhelinlinjan; olen valmiina vastaanottamaan päivän ensimmäisen hätäpuhelun.

Puhelut käsitellään aina kyseisen viranomaistahon antamien ohjeiden mukaisesti. IVO hälyttää yksiköt kiireellisiksi luokiteltuihin tehtäviin sekä antaa soittajalle ohjeet, miten toimia; joskus aivan avun perille saapumiseen asti. Hätäpuhelu voi siis esimerkiksi elvytystilanteessa kestää jopa 20 minuuttia tai enemmänkin haja-asutusalueilla. Salin TESE eli ”tehtävänseuranta” hälyttää kiireettömät tehtävät sekä hoitaa tarvittaessa tehtäville liittyvät lisähälytykset ja hoitaa muut tukipalvelut. Vuoromestari johtaa tätä saliorkesteria oman pöytänsä ääressä, pitää tilannekuvaa ajan tasalla niin salitoiminnassa kuin hallinnollisissa työtehtävissään.

Aamupäivän aikana ensihoidon osalta puheluissa ilmenee mm. ikäihmisen selkeät aivoinfarktin oireet, hengitysvaikeus sydämen vajaatoimintaa sairastavalla, koulussa oppilaalle välitunnilla sattunut tapaturmainen kaatuminen, soittajalle itselleen aamuyöstä alkanut rintakipu, kauppakeskuksen portaissa kaatunut rouvashenkilö ja keski-ikäisellä miehellä sydämen rytmihäiriötuntemus. Poliisitehtävien osalta mm. vastaanotan pari puhelua hurjastelevista autoilijoista, yhden myymälävarkauteen sekä asuntomurtoon liittyvän puhelun. Eräälle soittajalle annan ohjeet mitä tehdä kadulta löydetylle lompakolle. MOVI- eli moniviranomaistehtävissä vastaanotan E-Call -hälytyksen eli ajoneuvosta automaattisesti lähtevän onnettomuusilmoituksen paikannustiedon saattelemana; tähän tehtävään hälytän pelastuksen yksiköt ja päivystyssalin TESE hälyttää tehtävälle poliisin. Puolilta päivin erään kauppakeskuksen läheisyydessä polkupyöräilijä ja henkilöauto ovat kolaroineet ja tehtävään hälytetään ensihoito sekä poliisi. Annan myös ohjeen eräälle soittajalle, joka luulee soittaneensa 118-numerotiedusteluun, että mikä on oikea taho kysellä ystävänsä puhelinnumeroa.

Aamupäivä sujuu rauhallisesti, käyn kerran pienellä kahvitauolla ja sitten päivä kääntyykin puolille päivin. Puheluita vastaanotetaan tasaisesti, on hetki aikaa välillä hengähtää ennen kuin puhelin soi jälleen. Saliin on tullut pari uutta päivystäjää tällä välin lisää, sillä todetusti 112-puhelumäärät alkavat kasvaa päivän edetessä ja tällöin tarvitaan myös lisää puhelimeen vastaavia päivystäjiä.

Iltapäivä

Iltapäivän aikana ensihoidon osalta kiireelliset tehtävät lisääntyvät, näiden aihealueina ovat mm. nuoren aikuisen aivoinfarktin oireet, oppilaitoksessa kouristeleva teini, painava rintakipu hengitysvaikeuksineen sekä mm. kotoaan löydetty tajuton keski-ikäinen. Normaalit eli kiireettömät tehtävät kulkevat kiireellisten rinnalla, kuten vanhuksien kaatumisia kotonaan sisätiloissa tai heidän yleistilojensa heikentymisiä, jolloin eivät enää ole ns. kotikuntoisia. 

Poliisitehtävistä mainittakoon mm. peurakolari, jossa eläin jäänyt kitumaan tien pientareelle, kuljettaja kunnossa ja autossa vähäiset vauriot. Puistossa pitkällään maassa makaava humalainen mies aiheuttaa soiton 112:een. Näpistelevä pariskunta pienen lapsen kanssa on kaupassa otettu vartijan toimesta kiinni; poliisin lisäksi tehtävä välitetään lapsen takia myös sosiaalitoimen päivystykseen. 

Pelastustoimi saa hälytyksen mm. kaatuneen puun raivaamiseen, joka estää liikenteen sujumisen tien molempiin suuntiin sekä toisaalla palamaan syttyneen purukontin sammutustyöhön. Lisäksi hälytän iltapäivän aikana eri alueiden pelastustoimia automaattisista paloilmoittimista tulleisiin hälytyksiin, jotka onneksi kaikki osoittautuvat aiheettomiksi hälytyksiksi.

Iltapäivän edetessä 112-vauhti kiihtyy, puheluja alkaa tulla reippaaseen tahtiin. 112-jononäyttö vilkahtelee vähän väliä vuoroaan odottavista hätäpuheluista. Vaikka puhelut jakautuvat tasaisesti ympäri Suomen hätäkeskusten, aina silloin tällöin ruuhkapiikki syntyy.

MOVI-tehtävässä ensihoito ja pelastustoimi saavat kiireellisen hälytyksen kohteeseen, jossa pelastustoimi hoitaa oven avauksen ja ensihoito potilaan: kohdehenkilö on saanut huudettua puhelimeen vain ”Apua, apua!”, sen jälkeen häneen ei olla saatu yhteyttä; ei tietoa mikä on hätänä ja mitä tapahtunut?

Kohdehenkilön puhelin paikantuu annettuun osoitteeseen, eikä hän vastaa hätäkeskuspäivystäjän soittoon. Henkilö tavoitetaan ja hoito aloitetaan; apu saatiin paikalle epäselvästä lähtötilanteesta huolimatta. Lisäksi Kolmostiellä tapahtuu henkilöauton ulosajo, johon tehtävälle hälytetään pelastuksen-, ensihoidon- ja poliisin yksiköt.

Poliisit hakevat loppuiltapäivästä eri puolilla hälytysaluetta ulkoalueilta jalattomia humalaisia eli itse etenemään kykenemättömiä; aamupäivällä aloitettu nesteytys on vienyt iltapäivällä liikuntakyvyn. Laidasta laitaan ajelevat autoilijat alkavat työllistää partioita eli liikennetehtäviä välitetään niin rattijuopumusepäilyllä kuin muutoin liikennettä vaarantavilla tai hurjasteluun liittyvillä tehtävälajeilla. Ja näpistelijöitä on taas vartijoiden toimesta kiinniotettuna kauppaliikkeiden takahuoneissa tai erillisissä kiinniottotiloissa. Joku on löytänyt metsästä anastetuksi ilmoitetun skootterin, joka vaikuttaa ehjältä. Toisaalla aivan eri kunnassa jonkun auto on anastettu päivän aikana; tiedot otetaan ylös, soittajaa ohjeistetaan ja tehtävä välitetään eteenpäin poliisin tilannekeskukseen. Sosiaalitehtävien osalta vastaanotan positiivisen puhelun: hatkoissa ollut nuori on palautunut omatoimisesti takaisin lastensuojelulaitokseen, joka on meille kaikille asiaa hoitaville yhteistyöviranomaisille hyvä tieto. Päivä etenee erilaisten tehtävien osalta eteenpäin: osa välitetään viranomaisten hoidettaviksi, osa soittajista saa neuvot ja ohjeet, miten asiassaan toimia.

Ilta

Iltapäivä alkaa vaihtua iltaan. Iltapäivän aikana olen käynyt ruokatauolla ja päivän toisella kahvitauolla. Päivävuoroon klo 7 – 19 tulleet päivystäjät vaihtuvat yövuoroon tuleviin päivystäjiin (klo 19 – 7), myös salin päivävuorossa ollut vuoromestari vaihtuu yövuoron vuoromestariin.

Vielä pari tuntia jäljellä työaikaa ja vielä pieni jaloittelutauko, sitten takaisin saliin ja työn ääreen. 112-puhelujen virta valuu päivystäjien pöytiin. Puheensorina ja äänenpainot salissa vaihtelevat. Poliisin tehtävät alkavat suuntautua illan myötä sisätiloihin, erilaiset kotihälytykset alkavat nostaa päätään. Ensihoito lähtee kiireiselle myrkytystehtävälle, jossa yliannostuksen ottanut henkilö kouristelee; annan ohjeita soittajalle avun tuloon asti. Ilta vierähtää asiakkaiden ja eri tehtävien parissa, kunnes tulee aika laittaa hanskat tiskiin; työpäivä on päättymässä.

”Oikeiden hätätilanteiden” lisäksi vastaanotan työpäiväni aikana useita tyhjiä puheluita eli ns. taskupuheluita, jossa kännykkä jostain syystä lähtee itsekseen soittamaan 112 ja puhelun taustalta kuuluu askeleita tai muuta ympäristöön liittyviä ääniä. Vastaanotan myös soittoja, jotka mitä ilmeisimmin soitetaan hätänumeroon, muttei soittaja puhu mitään ja sulkee luurin kuullessaan ”Hätäkeskus”; lause ”Anteeksi väärä numero” ei kuulu näiden ihmisten repertuaareihin.

Työpäivä loppuu, suljen näytöllä olevat ohjelmat, kirjaudun koneelta ulos ja irrotan henkilökorttini tietokoneesta. Desinfioin työpisteeni tarkkaan seuraavaa käyttäjää varten; seuraava työpöytäni seuraavassa työvuorossa saattaa sijaita aivan toisaalla salissa. Huikkaan salin ovelta vielä työkavereille heipat, käyn pukuhuoneessa vaihtamassa virka-asun pois ja suljen työpaikan oven perässäni. Päivän työt jäävät taakse sekä työpöytä puhtaaksi. Mieli ja ajatus on jo muualla tässä vaiheessa; yleensä en edes muista minkälaisia tehtäviä olen ottanut päivän aikana vastaan. Pää on tyhjä työasioista, ajatus ja mieli juoksee jo vapaalla.

Sitten taas jonakin toisena päivänä työpäivä alkaa alusta; runko pysyy samana, mutta tilanteet vaihtuvat. Työvuorot seuraavat toisiaan, erilaisina vaikka kuitenkin samanlaisina.

112-terkuin,
Anne, hätäkeskuspäivystäjä

 

yhteiskunnalliset objektit (yso p605) uutiset (p10038) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049)

Lisää blogeja.

thumbnail

Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin

Katri Kalliomäki
05 heinäkuuta
thumbnail

Sisäinen turvallisuus syntyy riittävillä voimavaroilla

Katri Kalliomäki
01 elokuuta
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot