HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"

Blogit

  • Lapsella on aito halu auttaa
    Kun hätälinjalla kuulen, että soittajana on lapsi, herää minussa monenlaisia tunteita. Usein kysyn itseltäni, missä aikuiset ovat. Toisaalta lapset ovat reippaita ja rehellisiä soittajia, ja päivystäjän ammattitaitoa hyödyntämällä on mahdollista saada lapselta paljon tietoa tapahtumasta. Lapsi myös toimii annettujen ohjeiden mukaan. 
    12.2.2025 8.05
  • Pidä elämästä kiinni
    Kun elottomuus on todettu ja ohjeita aletaan antaa, päivystäjän napakka toteamus: ”Nyt aloitetaan elvytys” tai ”Nyt me autamme häntä parhaalla mahdollisella tavalla” rohkaisee yleensä paikalla olleen henkilön toimimaan kyseenalaistamatta asiaa. Tämän jälkeen elvyttäjä tekee kuten päivystäjä ohjeistaa: painelee potilaan rintakehää annettuun tahtiin ja vastailee samalla päivystäjän esittämiin kysymyksiin. 
    19.12.2024 10.44
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Eläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Törmäyksestä eläimen kanssa tulisi aina soittaa hätänumeroon.
    24.9.2024 12.38
  • Kesä ylipäivystäjän silmin
    Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?
    22.8.2024 10.17
  • Kun naapurissa soi palovaroitin
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan usein ilmoituksia, joissa ilmoittaja kertoo kuulevansa jostain huoneistosta palovaroittimen äänen, ja epäilee näin mahdollista tulipaloa.
    19.7.2024 14.21
  • Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset
    Kesä on kyytimiehen parasta aikaa! Niin muistan todenneeni yhdelle jos toisellekin työkaverilleni. Oven avausta odotellessa ei tarvitse palella kylmässä ja pimeässä, vaan kesäinen valo ympäröi ilman takkia liikkuvan ensihoitajan.
    14.6.2024 10.17
  • Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen
    Aurinko lämmittää poskia. Piha on haravoitu. Risut ja viime syksyn lehdet on kannettu kasoiksi pihanperälle. Ehkäpä se pihasaunan takana, viime syksyn jäljiltä oleva niitty kaipaisi myös siistimistä, joten eiköhän pistetä tuulemaan – tai siis palamaan!
    26.4.2024 14.39
    hätäkeskuspalvelut
  • Varokaa heikkoa jäätä
    Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää.
    27.3.2024 10.02
  • Throwback Thursday: Sorsa hädässä
    Erilaiset eläimiä koskevat hätäilmoitukset kuuluvat hätäkeskusten arkeen. Milloin lehmä on päätynyt lietekaivoon, lintu räpistelee hormissa tai loukkaantunut kettu kyyhöttää pihassa; eläimillekin sattuu ja tapahtuu.
    4.1.2024 11.03
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa
    Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.
    21.12.2023 8.49
  • Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla
    Mediasta saamme aina silloin tällöin lukea iloisia tarinoita siitä, kuinka hätäkeskuspäivystäjä antoi ohjeita lapsen syntyessä kotiin tai matkan varrelle autoon. Elämänketjussa on kuitenkin toinen ääripää, kuolema, josta on puhuttu vähemmän hätäkeskuspäivystäjän työtä kuvattaessa.
    6.11.2023 21.17
  • Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!
    Kun yksin asuvalle sattuu jokin loukkaantuminen tai sairaustapaus asunnossa jonka ovi on lukossa, joutuu päivystäjä aina miettimään miten esimerkiksi ensihoito pääsee asuntoon.
    26.10.2023 16.01
  • Uskalla elvyttää
    Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa.
    10.10.2023 13.44
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa
    Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.
    28.9.2023 12.19
  • Muistisairaan kohtaaminen
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan päivittäin useita ilmoituksia vanhuksista, joilla on joko todettu tai todentamaton muistisairaus. Tämä tila tuottaa vanhukselle mm. erilaisia harhanäkyjä ja -tuntemuksia. Ikäihminen ei löydä enää kävelylenkiltään takaisin kotiin, eikä muista mistä oli tulossa ja minne menossa.
    19.9.2023 10.54
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla
    Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa.
    7.9.2023 9.31
  • Hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
    Toisinaan minulta kysytään, mitä hätäkeskuspäivystäjä oikein tekee. Eikö se ole vain puhelintyötä? 
    7.8.2023 14.42
  • Mökkeilijän muistilista
    Näin kesällä ihmiset viettävät paljon aikaa kesämökeillään, joko omalla tai vieraana. Ja kuten tiedetään, aina sattuu ja tapahtuu.
    4.7.2023 13.54
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen.
    26.4.2023 11.13
  • Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta
    Hätäkeskuslaitoksella on tärkeä rooli suomalaisten arjen turvallisuuden takaamisessa. Kun hätä on suuri, täytyy apua saada nopeasti. Hätäkeskus on ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa.
    16.12.2022 10.07
  • Sukupuolitietoisen viestinnän aktivointi osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamista
    Teemme joka päivä valintoja siitä, miten viestimme ja olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Tänä päivänä aiheiden, kuvien ja sanojen valintoja pitää tehdä myös entistä tietoisempana tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulma huomioiden. Tämä koskee meitä kaikkia.
    30.11.2022 13.51
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää
    Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.
    24.11.2022 10.55
  • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimintamme keskiössä
    Hätäkeskuslaitos pyrkii omalta osaltaan rakentamaan Suomea, joka on yhdenvertainen ja turvallinen kaikille sukupuolesta, identiteetistä tai taustasta riippumatta. Visionamme on tuottaa laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua.
    29.9.2022 9.13
  • Kiitos Sinulle!
    Hädän kokeminen on inhimillistä. Koskaan voi tietää, miten itse suhtautuu tai osaa toimia hädän hetkellä.
    4.7.2022 11.18
  • Hätäilmoitusten määrä nousee kesäisin
    Kesä on monella tapaa ihmeellistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäilmoitusten määrä kasvaa, kun ihmiset liikkuvat merillä ja mökeillä kaukana päivystyspalveluista.
    27.6.2022 13.29
    hätäkeskuspalvelut
  • Harhailevan vanhuksen kohtaaminen
    ”Se nyt on vain vanhuuden höppänä”. Näinhän ennen puhuttiin, kun mummo tai vaari alkoi käyttäytyä oudosti ja sekavasti, unohteli asioita tai ei muistanut minne olikaan menossa.
    14.3.2022 9.47
  • Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!
    Lumiset kelit kutsuvat ulos ja odottavat juuri sinua kokemaan talven valkoinen ihmemaa. Kun ulkona ollaan ja upeista talvikeleistä nautitaan, tässä hätäkeskuspäivystäjän pieni muistilista talven riemuihin varmuuden varalle.
    21.1.2022 13.30
  • Riittääkö ambulansseja kaikille?
    Soittaessaan hätänumeroon ihmiset odottavat saavansa meiltä apua tai neuvoa. Aina ei ole itsestään selvää ammattilaisellekaan, miten kiireellisestä tilanteesta oikeastaan on kyse.
    13.12.2021 12.47
  • Radion molemmin puolin
    Aamuneljältä puhelin herättää syvästä unesta. Ruudulla näkyy tuttu numero – hätäkeskus on hälyttänyt yksikkömme kiireelliselle pelastustehtävälle.
    2.12.2021 13.59
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti tulevat hirvi- sekä kauriseläimet aiheuttavat useita kolareita varsinkin aamun varhaisina tunteina ja illan pimetessä.
    2.11.2021 14.59
  • Hallituksen talousarvioesitys – Hätäkeskuslaitoksen näkymä 2022
    Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodeksi 2022 on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Hätäkeskuslaitokselle vuosi 2022 näyttäytyy kohtuulliselta.
    7.10.2021 13.47
  • Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä
    Jokaisella meistä tulisi olla oikeus käyttää äidinkieltään tai ensikieltään asioidessaan viranomaisten kanssa. Kesäkuusta lähtien hätäilmoituksen on voinut tehdä viittomakielellä, kun Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen työstämä kokeilu käynnistyi.
    24.8.2021 10.53
  • Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin
    Se on ohi vai onko jollakin sitä vielä jäljellä? Kesää nimittäin. Näin hätäkeskuspäivystäjän työnäkökulmasta on ihanaa, että seesteisempi aika on alkamassa.
    16.8.2021 12.41
  • Kansalais­mahdollisuus
    ”Näin äsken auton ojassa, laittakaa joku sinne katsomaan. Minä en pysähdy, olen kansalaisvelvollisuuteni täyttänyt”.
    5.7.2021 12.37
  • Sisäinen turvallisuus syntyy riittävillä voimavaroilla
    Sisäinen turvallisuus on kiinteä kokonaisuus, jossa voimavarojen pitää olla kunnossa kaikilla tasoilla, koska muuten kokonaisuus ei toimi. Tämä näkyy hyvin esim. Hätäkeskuslaitoksen toiminnassa.
    26.5.2021 15.18
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai
    Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa.
    24.5.2021 11.46
  • Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin
    "Otsolan Palokunnan kiireinen päivä" oli lempikirjani lapsena. Kirjan kuvituksessa näkyy taustalla numero 112. Enpä tuolloin tiennyt miten suuri rooli tuolla numerolla tulisi olemaan omassa elämässä.
    12.5.2021 10.42
  • Kevät on täällä!
    Hätäkeskuspäivystäjän kevät alkaa siitä, kun hän vastaanottaa vuoden ensimmäisen hätäpuhelun ruohikkopalosta, kulotuksen karkaamisesta tai ruohikolla kevätauringonpaisteessa makoilevasta makkurista eli humaltuneesta henkilöstä, jonka jalat eivät kanna.
    20.4.2021 14.03
  • Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi
    Nykyisen hätäkeskustoiminnan alkujuuret löytyvät vuonna 1991 toteutetusta laajasta kyselytutkimuksesta. Tuohon aikaan Suomessa oli yhteensä noin 100 poliisin hälytyskeskusta ja kunnallista aluehälytyskeskusta.
    8.4.2021 10.20
  • Paljon onnea Hätäkeskuslaitos!
    Laki valtiollisesta Hätäkeskuslaitoksesta tuli voimaan 1.1.2001. Tästä lähti Hätäkeskuslaitoksen organisointi käyntiin ja varsinaisena syntymäpäivänä voidaan pitää 1.4.2001.
    31.3.2021 13.54
  • "Etkö näe, mistä soitan?"
    Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta.
    5.3.2021 13.21
  • Hii-o-hoi hiihtolomalaiset!
    Nyt on tänä vuonna kelit kohdillaan koko Suomen lapsilla ja perheillä hiihtoloman alkaessa: lunta riittää niin etelästä pohjoiseen kuin idästä länteen.
    19.2.2021 8.34
  • Lumiset 112-terveiset!
    Talvi se yllättää aina suomalaisen autoilijan ja muun tiellä liikkujan. Lumi tulee hetkessä ja kun sitä tulee paljon, maalaisjärjen käyttö unohtuu ja apua haetaan lumiongelmiin 112-hätänumerosta.
    22.1.2021 13.06
  • Poikkeuksellinen joulu
    Vuosi 2020 jää varmasti meidän kaikkien mieleen poikkeuksellisena vuotena. Koronan aiheuttamat välittömät vaikutukset ovat näkyneet monella tapaa meidän jokaisen arjessa, ja matkaa on vielä jäljellä.
    21.12.2020 15.10
  • Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan
    Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi vuoden 2020 Luottamus & Maine -tutkimuksessa, jossa mukana oli 74 julkisen hallinnon organisaatiota. Olen tuloksesta erittäin kiitollinen koko henkilöstöllemme.
    15.12.2020 12.28
  • Koronavuosi 2020 hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Vuosi 2020 tulee jäämään meille kaikille muistoihin erilaisena vuotena erityisesti koronan takia. Korona rajoitti elämäämme, mutta avasi samalla monille uusia näkökulmia ja tapoja arjen sujuvoittamiseen tai töiden uudelleen järjestelyyn. 
    10.12.2020 11.55
  • Katse tulevaan – uudistuksia ja toiminnan kehittämistä
    Hätäkeskuslaitos ja hätäkeskuspalvelut ovat monessakin mielessä nyt uuden edessä. Takana on pian kaksikymmentä työntäyteistä toimintavuotta valtion virastona.
    17.11.2020 10.29
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"
    Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä. Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin.
    4.11.2020 14.38
  • "Se on hirvi!"
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön.  Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.
    22.10.2020 10.25
  • Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?
    Pitkän päivystäjänurani varrella olen saanut vastata toisinaan mitä erikoisimpiin hätäpuheluihin ja ihmisten elämänkaaret tapahtumineen laidasta laitaan ovat tulleet tutuiksi.
    13.10.2020 14.09
Blogit
hätäkeskuspalvelut

"Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"

Katri Kalliomäki
Julkaisupäivä4 Vuodet sitten - 10697 näkymät

Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä.

Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin. Yleisin tokaisu onkin: "Älä siinä kysele, laita nyt se apu tulemaan!" ja sitten puhelu katkaistaan päivystäjän korvaan, vaikka tilanteen selvittäminen oli vielä kesken.  Me emme kysele turhaan tai ilkeyttämme vaan tekemillämme kysymyksillä pyritään saamaan kuva tilanteesta, jotta oikeanlainen apu saadaan paikalle hälytetyksi ja oikeanlaiset ohjeet soittajalle annetuksi. Kiireellisissä tilanteissa apu hälytetään kohteeseen jo muutamien ensimmäisten kysymysten jälkeen, vaikka soittajalle saattaakin jäädä kuva, että kysymyksiä tulee kysymysten perään, eikä mitään tapahdu. Tosiasiassa tällä välin on saattanut tapahtua jo paljonkin, mutta se ei soittajalle näy eikä kuulu.

Hätäkeskuspäivystäjä tekee työtään soittajan silmillä

Tämä tarkoittaa sitä, että päivystäjän pitää saada kuva tilanteesta kysymällä soittajalta kysymyksiä, koska näköyhteyttä hätäkeskuksesta ei tilannepaikalle ole. Kysymykset eivät ole päivystäjän itsensä keksimiä vaan niistä vastaavat vastuuviranomaiset eli sosiaali- ja terveystoimi, poliisihallitus sekä pelastusviranomaiset. Nämä hätäkeskuksen yhteistyötahot ovat määritelleet omat kysymyksensä eri tehtävälajeihin. Päivystäjä ei siis toimi siten kuin soittaja haluaisi hänen toimia vaan viranomaisten antamien ohjeiden mukaan. 

Kysymyksillä selvitetään kuinka kiireellisestä tai vakavasta tilanteesta on kyse: tarvitaanko esimerkiksi tulipaloa sammuttamaan 1-2 pelastuksen yksikköä vai useampi? Lähdetäänkö tilannepaikalle kiireellisenä hälytysajona vai normaalin liikenteen mukana rauhallisemmin? Riittävätkö soittajalle pelkät ohjeet ja neuvot? Kysymykset liittyvät myös olemassa oleviin resursseihin. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella maakunnalla on tietty määrä ensihoidon, pelastuksen ja poliisin yksiköitä. Niitä ei siis ole rajattomasti. Kysymyksillä pyritään siihen, että yksiköitä riittäisi erityisesti niille, jotka niitä eniten ja kiireellisemmin tarvitsevat. 

Hädän kokeminen on yksilöllistä

Toinen soittaja huutaa puhelimeen, vaikka tilanne ei ole ollenkaan katastrofaalinen vaan ehkäpä pikemminkin maalaisjärjellä hoidettavissa.  Toinen ääripää ovat ihmiset, jotka käyttäytyvät tyynen rauhallisesti, joskus jopa hieman apaattisesti, vaikka vieressä lähiomainen menee elottomaksi: sinertää ja korisee. Näin ollen kysymyksillä pidetään huolta siitä, että pystytään soittajan mielentilasta ja käytöksestä huolimatta kohdistamaan oikeanlainen apu juuri sitä eniten tarvitsevalle. Tämän vuoksi esimerkiksi lääkärihelikopteria ei saa sormihaavaa tarkistamaan (vaikka tuntuu ettei vuoto tyrehdy), eikä poliisi tule siniset valot vilkkuen katsomaan tyhjää pyörätelinettä kun polkupyörä on anastettu (vaikka se kuinka rakas ja kallis olisikin ollut). 

Me viranomaiset puhumme tarkoituksenmukaisista resursseista, jotka maallikkokielellä tarkoittavat, että jokainen avuntarvitsija saa oikeanlaisen avun oikeanlaisilla yksiköillä omaan hätätilanteeseensa. Joskus tehtävälle tullaan koko komppanian voimin "maalta, mereltä ja ilmasta" käsin, toisinaan rauhallisemmin yhdellä yksiköllä. 

Ja vaikka se oma hätä tuntuukin juuri 112-soittohetkellä Maailman Suurimmalta Ja Tärkeimmältä Hädältä, maltetaan vastata päivystäjän tekemiin kysymyksiin, toimitaan hänen antamiensa ohjeiden mukaan ja tehdään näin yhdessä työtä avuntarvitsijan auttamiseksi.

Sillä Sinä olet hätäpuhelua soittaessasi avun ensimmäinen ja tärkein lenkki, koska siinä hetkessä toimit päivystäjän silminä, korvina ja olet paikalla ensimmäinen, joskus jopa hengen pelastava henkilö ennen oikeanlaisen ja tilanteeseen kohdennetun avun paikalle tuloa.

Toimitaan siis yhdessä avuntarvitsijan parhaaksi ja vastataan päivystäjän kysymyksiin! 


Anne, hätäkeskuspäivystäjä
 

hätäilmoitukset (p3976) ilmoitukset (tiedonannot) (yso p28192) keskinäinen toiminta (yso p14) viestintä (p482) blogit (p13900) verkkojulkaisut (yso p4049) toimintaan liittyvä rooli (yso p418) asiantuntijat (p1508)

Lisää blogeja.

thumbnail

"Se on hirvi!"

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
16 marraskuuta
thumbnail

Katse tulevaan – uudistuksia ja toiminnan kehittämistä

thumbnail
Hanne Paalanen-Ericsson
17 marraskuuta
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot