HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk

Blogit

  • Lapsella on aito halu auttaa
    Kun hätälinjalla kuulen, että soittajana on lapsi, herää minussa monenlaisia tunteita. Usein kysyn itseltäni, missä aikuiset ovat. Toisaalta lapset ovat reippaita ja rehellisiä soittajia, ja päivystäjän ammattitaitoa hyödyntämällä on mahdollista saada lapselta paljon tietoa tapahtumasta. Lapsi myös toimii annettujen ohjeiden mukaan. 
    12.2.2025 8.05
  • Pidä elämästä kiinni
    Kun elottomuus on todettu ja ohjeita aletaan antaa, päivystäjän napakka toteamus: ”Nyt aloitetaan elvytys” tai ”Nyt me autamme häntä parhaalla mahdollisella tavalla” rohkaisee yleensä paikalla olleen henkilön toimimaan kyseenalaistamatta asiaa. Tämän jälkeen elvyttäjä tekee kuten päivystäjä ohjeistaa: painelee potilaan rintakehää annettuun tahtiin ja vastailee samalla päivystäjän esittämiin kysymyksiin. 
    19.12.2024 10.44
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Eläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Törmäyksestä eläimen kanssa tulisi aina soittaa hätänumeroon.
    24.9.2024 12.38
  • Kesä ylipäivystäjän silmin
    Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?
    22.8.2024 10.17
  • Kun naapurissa soi palovaroitin
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan usein ilmoituksia, joissa ilmoittaja kertoo kuulevansa jostain huoneistosta palovaroittimen äänen, ja epäilee näin mahdollista tulipaloa.
    19.7.2024 14.21
  • Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset
    Kesä on kyytimiehen parasta aikaa! Niin muistan todenneeni yhdelle jos toisellekin työkaverilleni. Oven avausta odotellessa ei tarvitse palella kylmässä ja pimeässä, vaan kesäinen valo ympäröi ilman takkia liikkuvan ensihoitajan.
    14.6.2024 10.17
  • Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen
    Aurinko lämmittää poskia. Piha on haravoitu. Risut ja viime syksyn lehdet on kannettu kasoiksi pihanperälle. Ehkäpä se pihasaunan takana, viime syksyn jäljiltä oleva niitty kaipaisi myös siistimistä, joten eiköhän pistetä tuulemaan – tai siis palamaan!
    26.4.2024 14.39
    hätäkeskuspalvelut
  • Varokaa heikkoa jäätä
    Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää.
    27.3.2024 10.02
  • Throwback Thursday: Sorsa hädässä
    Erilaiset eläimiä koskevat hätäilmoitukset kuuluvat hätäkeskusten arkeen. Milloin lehmä on päätynyt lietekaivoon, lintu räpistelee hormissa tai loukkaantunut kettu kyyhöttää pihassa; eläimillekin sattuu ja tapahtuu.
    4.1.2024 11.03
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa
    Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.
    21.12.2023 8.49
  • Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla
    Mediasta saamme aina silloin tällöin lukea iloisia tarinoita siitä, kuinka hätäkeskuspäivystäjä antoi ohjeita lapsen syntyessä kotiin tai matkan varrelle autoon. Elämänketjussa on kuitenkin toinen ääripää, kuolema, josta on puhuttu vähemmän hätäkeskuspäivystäjän työtä kuvattaessa.
    6.11.2023 21.17
  • Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!
    Kun yksin asuvalle sattuu jokin loukkaantuminen tai sairaustapaus asunnossa jonka ovi on lukossa, joutuu päivystäjä aina miettimään miten esimerkiksi ensihoito pääsee asuntoon.
    26.10.2023 16.01
  • Uskalla elvyttää
    Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa.
    10.10.2023 13.44
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa
    Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.
    28.9.2023 12.19
  • Muistisairaan kohtaaminen
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan päivittäin useita ilmoituksia vanhuksista, joilla on joko todettu tai todentamaton muistisairaus. Tämä tila tuottaa vanhukselle mm. erilaisia harhanäkyjä ja -tuntemuksia. Ikäihminen ei löydä enää kävelylenkiltään takaisin kotiin, eikä muista mistä oli tulossa ja minne menossa.
    19.9.2023 10.54
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla
    Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa.
    7.9.2023 9.31
  • Hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
    Toisinaan minulta kysytään, mitä hätäkeskuspäivystäjä oikein tekee. Eikö se ole vain puhelintyötä? 
    7.8.2023 14.42
  • Mökkeilijän muistilista
    Näin kesällä ihmiset viettävät paljon aikaa kesämökeillään, joko omalla tai vieraana. Ja kuten tiedetään, aina sattuu ja tapahtuu.
    4.7.2023 13.54
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen.
    26.4.2023 11.13
  • Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta
    Hätäkeskuslaitoksella on tärkeä rooli suomalaisten arjen turvallisuuden takaamisessa. Kun hätä on suuri, täytyy apua saada nopeasti. Hätäkeskus on ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa.
    16.12.2022 10.07
  • Sukupuolitietoisen viestinnän aktivointi osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamista
    Teemme joka päivä valintoja siitä, miten viestimme ja olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Tänä päivänä aiheiden, kuvien ja sanojen valintoja pitää tehdä myös entistä tietoisempana tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulma huomioiden. Tämä koskee meitä kaikkia.
    30.11.2022 13.51
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää
    Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.
    24.11.2022 10.55
  • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimintamme keskiössä
    Hätäkeskuslaitos pyrkii omalta osaltaan rakentamaan Suomea, joka on yhdenvertainen ja turvallinen kaikille sukupuolesta, identiteetistä tai taustasta riippumatta. Visionamme on tuottaa laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua.
    29.9.2022 9.13
  • Kiitos Sinulle!
    Hädän kokeminen on inhimillistä. Koskaan voi tietää, miten itse suhtautuu tai osaa toimia hädän hetkellä.
    4.7.2022 11.18
  • Hätäilmoitusten määrä nousee kesäisin
    Kesä on monella tapaa ihmeellistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäilmoitusten määrä kasvaa, kun ihmiset liikkuvat merillä ja mökeillä kaukana päivystyspalveluista.
    27.6.2022 13.29
    hätäkeskuspalvelut
  • Harhailevan vanhuksen kohtaaminen
    ”Se nyt on vain vanhuuden höppänä”. Näinhän ennen puhuttiin, kun mummo tai vaari alkoi käyttäytyä oudosti ja sekavasti, unohteli asioita tai ei muistanut minne olikaan menossa.
    14.3.2022 9.47
  • Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!
    Lumiset kelit kutsuvat ulos ja odottavat juuri sinua kokemaan talven valkoinen ihmemaa. Kun ulkona ollaan ja upeista talvikeleistä nautitaan, tässä hätäkeskuspäivystäjän pieni muistilista talven riemuihin varmuuden varalle.
    21.1.2022 13.30
  • Riittääkö ambulansseja kaikille?
    Soittaessaan hätänumeroon ihmiset odottavat saavansa meiltä apua tai neuvoa. Aina ei ole itsestään selvää ammattilaisellekaan, miten kiireellisestä tilanteesta oikeastaan on kyse.
    13.12.2021 12.47
  • Radion molemmin puolin
    Aamuneljältä puhelin herättää syvästä unesta. Ruudulla näkyy tuttu numero – hätäkeskus on hälyttänyt yksikkömme kiireelliselle pelastustehtävälle.
    2.12.2021 13.59
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti tulevat hirvi- sekä kauriseläimet aiheuttavat useita kolareita varsinkin aamun varhaisina tunteina ja illan pimetessä.
    2.11.2021 14.59
  • Hallituksen talousarvioesitys – Hätäkeskuslaitoksen näkymä 2022
    Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodeksi 2022 on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Hätäkeskuslaitokselle vuosi 2022 näyttäytyy kohtuulliselta.
    7.10.2021 13.47
  • Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä
    Jokaisella meistä tulisi olla oikeus käyttää äidinkieltään tai ensikieltään asioidessaan viranomaisten kanssa. Kesäkuusta lähtien hätäilmoituksen on voinut tehdä viittomakielellä, kun Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen työstämä kokeilu käynnistyi.
    24.8.2021 10.53
  • Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin
    Se on ohi vai onko jollakin sitä vielä jäljellä? Kesää nimittäin. Näin hätäkeskuspäivystäjän työnäkökulmasta on ihanaa, että seesteisempi aika on alkamassa.
    16.8.2021 12.41
  • Kansalais­mahdollisuus
    ”Näin äsken auton ojassa, laittakaa joku sinne katsomaan. Minä en pysähdy, olen kansalaisvelvollisuuteni täyttänyt”.
    5.7.2021 12.37
  • Sisäinen turvallisuus syntyy riittävillä voimavaroilla
    Sisäinen turvallisuus on kiinteä kokonaisuus, jossa voimavarojen pitää olla kunnossa kaikilla tasoilla, koska muuten kokonaisuus ei toimi. Tämä näkyy hyvin esim. Hätäkeskuslaitoksen toiminnassa.
    26.5.2021 15.18
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai
    Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa.
    24.5.2021 11.46
  • Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin
    "Otsolan Palokunnan kiireinen päivä" oli lempikirjani lapsena. Kirjan kuvituksessa näkyy taustalla numero 112. Enpä tuolloin tiennyt miten suuri rooli tuolla numerolla tulisi olemaan omassa elämässä.
    12.5.2021 10.42
  • Kevät on täällä!
    Hätäkeskuspäivystäjän kevät alkaa siitä, kun hän vastaanottaa vuoden ensimmäisen hätäpuhelun ruohikkopalosta, kulotuksen karkaamisesta tai ruohikolla kevätauringonpaisteessa makoilevasta makkurista eli humaltuneesta henkilöstä, jonka jalat eivät kanna.
    20.4.2021 14.03
  • Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi
    Nykyisen hätäkeskustoiminnan alkujuuret löytyvät vuonna 1991 toteutetusta laajasta kyselytutkimuksesta. Tuohon aikaan Suomessa oli yhteensä noin 100 poliisin hälytyskeskusta ja kunnallista aluehälytyskeskusta.
    8.4.2021 10.20
  • Paljon onnea Hätäkeskuslaitos!
    Laki valtiollisesta Hätäkeskuslaitoksesta tuli voimaan 1.1.2001. Tästä lähti Hätäkeskuslaitoksen organisointi käyntiin ja varsinaisena syntymäpäivänä voidaan pitää 1.4.2001.
    31.3.2021 13.54
  • "Etkö näe, mistä soitan?"
    Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta.
    5.3.2021 13.21
  • Hii-o-hoi hiihtolomalaiset!
    Nyt on tänä vuonna kelit kohdillaan koko Suomen lapsilla ja perheillä hiihtoloman alkaessa: lunta riittää niin etelästä pohjoiseen kuin idästä länteen.
    19.2.2021 8.34
  • Lumiset 112-terveiset!
    Talvi se yllättää aina suomalaisen autoilijan ja muun tiellä liikkujan. Lumi tulee hetkessä ja kun sitä tulee paljon, maalaisjärjen käyttö unohtuu ja apua haetaan lumiongelmiin 112-hätänumerosta.
    22.1.2021 13.06
  • Poikkeuksellinen joulu
    Vuosi 2020 jää varmasti meidän kaikkien mieleen poikkeuksellisena vuotena. Koronan aiheuttamat välittömät vaikutukset ovat näkyneet monella tapaa meidän jokaisen arjessa, ja matkaa on vielä jäljellä.
    21.12.2020 15.10
  • Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan
    Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi vuoden 2020 Luottamus & Maine -tutkimuksessa, jossa mukana oli 74 julkisen hallinnon organisaatiota. Olen tuloksesta erittäin kiitollinen koko henkilöstöllemme.
    15.12.2020 12.28
  • Koronavuosi 2020 hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Vuosi 2020 tulee jäämään meille kaikille muistoihin erilaisena vuotena erityisesti koronan takia. Korona rajoitti elämäämme, mutta avasi samalla monille uusia näkökulmia ja tapoja arjen sujuvoittamiseen tai töiden uudelleen järjestelyyn. 
    10.12.2020 11.55
  • Katse tulevaan – uudistuksia ja toiminnan kehittämistä
    Hätäkeskuslaitos ja hätäkeskuspalvelut ovat monessakin mielessä nyt uuden edessä. Takana on pian kaksikymmentä työntäyteistä toimintavuotta valtion virastona.
    17.11.2020 10.29
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"
    Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä. Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin.
    4.11.2020 14.38
  • "Se on hirvi!"
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön.  Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.
    22.10.2020 10.25
  • Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?
    Pitkän päivystäjänurani varrella olen saanut vastata toisinaan mitä erikoisimpiin hätäpuheluihin ja ihmisten elämänkaaret tapahtumineen laidasta laitaan ovat tulleet tutuiksi.
    13.10.2020 14.09
Blogit
hätäkeskuspalvelut

Tillgång till nödcentralstjänsterna kommer att säkras på teckenspråk

Katri Kalliomäki
Julkaisupäivä3 Vuodet sitten - 4539 näkymät

Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen:

Var och en av oss bör ha rätt att använda vårt modersmål eller förstaspråk när vi har att göra med myndigheterna. Från och med juni kan en nödanmälan lämnas in på teckenspråk, när det experiment som FPA och Nödcentralsverket har arbetat med inleds. Skulle fjärrtolkning av teckenspråk också kunna användas i andra brådskande myndighetstjänster? 

“Alla är lika inför lagen. Ingen får utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön, ålder, ursprung, språk, - - - handikapp eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.”  
Finlands grundlag (6 § Jämlikhet)

I Finland bedöms antalet hörselskadade uppgå till 740 000, varav cirka 8 000 är helt döva. Dessutom har det bedömts att det finns i vårt land över 50 000 personer som inte kan tala eller som talar mycket otydligt. Antalet personer som har finskt teckenspråk som sitt modersmål och ärdöva bedöms uppgå till 5500. Även finlandssvenskt teckenspråk används, men antalet användare är betydligt färre än de som använder finskt teckenspråk. Att agera i nödfall och övriga kontakter med olika myndigheter är i sig utmanande för dessa personalgrupper.

Ett experiment med fjärrtolkning av teckenspråk startar

Våren 2021 undertecknade FPA och Nödcentralsverket ett samarbetsavtal om ett experiment där en person i nödsituation kan lämna in en nödanmälan på finskt teckenspråk via appen 112 Suomi. Syftet med experimentet är att främja likabehandling inom myndighetstjänster. Den nya tjänsten kommer också att stärka rollen för Nödcentralsverkets mobilapplikation 112 Suomi som en serviceplattform för myndigheter med anknytning till övergripande säkerhet.

Vid anmälningar som tas emot av FPA:s tolktjänst för funktionshindrade och som gäller en uppenbar nödsituation, kan ett röstsamtal skapas till larmnumret. Tolken överför informationen från den hjälpbehövande till Nödcentralsverket för behandling och medverkar genom fjärrtolkning i dialogen mellan nödcentralsoperatören och personen som behöver hjälp. 

Förhoppningen är att man genom experimentet ska finna en permanent lösning på de behov som intressebevakare har lyft fram till Nödcentralsverket och andra myndigheter som tillhandahåller brådskande tjänster.

Lösningar har sökts i samarbete

Våren 2017 var Nödcentralsverket i kontakt med FPA:s dåvarande generaldirektör Elli Aaltonen och Paula Risikko, som då var inrikesminister, angående användning av tolkcentral för teckenspråk i olika nöd- eller akuta situationer. För att förbereda frågan tillsatte FPA då en arbetsgrupp bestående av företrädare för FPA, Nödcentralsverket, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet. I enlighet med arbetsgruppens slutsatser började man år 2018 under FPA:s ledning förbereda ett pilotprojekt, från vilket ytterligare förslag skulle sammanställas för att konsolidera, utöka och genomföra verksamheten. 

Nödcentralsverket använder hela tiden tolkningstjänster till flera främmande språk, så det finns stor erfarenhet av användning av "flerpartssamtal" i hanteringen av nödanmälan. År 2020 användes tolktjänster 212 gånger till många olika språk. Med stöd av lagen om tolkningstjänst för handikappade personer (133/2010) ordnar FPA tolkningstjänster för hörselskadade, synhörselskadade och talskadade personer. Tjänsterna ordnas som närtolkning och fjärrtolkning. 

Det ansågs därför rimligt att söka synergieffekter genom befintliga lösningar. Det är även fråga om säkerställande av tjänstens kvalitet - fjärrtolkarna bör ha teckenspråkskunskaper av mycket hög kvalitet och de ska vara specialiserade på terminologin i den här sektorn både muntligen och på teckenspråk. Det bör noteras att en skadad persons teckenspråk kan avvika betydligt från det normala och kan vara svårt att förstå (beroende t.ex. på vilken skada personen ådragit sig). Den bild- och ljudkvalitet som krävs enligt arrangemanget måste också hålla hög standard. Även datasäkerhets- och dataskyddsfrågor kan vara problematiska, eftersom känsliga personuppgifter hanteras i många situationer där brådskande myndighetshjälp behövs.

Utnyttjande av fjärrtolkning i andra brådskande myndighetstjänster

Nödcentralsverket har genom åren anställt några nödcentralsoperatörer med kunskaper i teckenspråk, men inte tillräckligt många för att skapa en särskild teckenspråkstjänst. Via fortbildning vore det dock möjligt att nå en situation där nödcentralstjänster producerades av ett tillräckligt antal teckenspråkskunniga nödcentralsoperatörer, men detta skulle kräva mycket tid och resurser och är därför inte ett realistiskt alternativ. Utbildning i teckenspråk lyckas inte enbart i anslutning till arbetet utan det skulle kräva att kurser i teckenspråk införs på läroanstalterna där nödcentralernas operatörer genomgår sin utbildning för att årligen hålla antalet teckenspråkskunniga operatörer på en jämn nivå. 

Det är därför inte möjligt att lämna in en nödanmälan på teckenspråk utan stöd av en tredje part. Detsamma gäller andra situationer som kräver omedelbara åtgärder från myndigheternas sida, t.ex. sjöräddningsuppdrag. Det är anmärkningsvärt att det i myndigheternas samtliga, även brådskande, tjänster inte nödvändigtvis finns andra möjligheter än telefonsamtal (ljudtelefon). Interaktion på teckenspråk, till exempel på olycksplatser, har inte standardiserats.

En myndighetstjänst för teckenspråkstolkning är med hänsyn till antalet uppdrag inte lönt att skapa separat för varje myndighet, utan de befintliga strukturerna borde utnyttjas så mycket som möjligt. Antalet nödsamtal på teckenspråk är sannolikt få, och det lönar sig därför inte att bygga upp en separat fjärrtolkningsstudio för varje myndighet, vars årliga kostnader är betydande redan vad gäller lönekostnaderna. En sådan kostnadspost finns inte med i verksamhetsanslagen för någon säkerhetsmyndighet.

Syftet är att tillhandahålla en mer jämlik service

I nödcentralernas verksamhet har specialteamens behov vuxit fram som utvecklingsområden i olika skeden av verksamheten och i takt med att tekniken har utvecklats. Till exempel är nödtextmeddelandetjänsten för hörselskadade till nödnumret 112 nu mer jämlik, då tidigare var och en av de 15 nödcentralerna hade ett eget nummer för textmeddelanden.   

Tillgängligheten gäller i stor utsträckning för alla olika tjänster som tillhandahålls av offentliga myndigheter, inklusive nödcentralernas verksamhet. Detta måste beaktas i all utvecklingsverksamhet.

Marko Nieminen
Direktör för Nödcentralsverkets operativa avdelning

 

hätäilmoitukset (p3976) ilmoitukset (tiedonannot) (yso p28192) julkaisut (p5112) teokset (yso p2344) viittomakieliset (yso p15600) kieleen liittyvä rooli (yso p2200)

Lisää blogeja.

thumbnail

Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä

Katri Kalliomäki
24 elokuuta
thumbnail

Hallituksen talousarvioesitys – Hätäkeskuslaitoksen näkymä 2022

Katri Kalliomäki
07 lokakuuta
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot