Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Försök med nödmeddelande på teckenspråk inleds i juni 2021
FPA och Nödcentralsverket inleder i juni ett försök där personer som befinner sig i en nödsituation kan göra ett nödmeddelande på finskt teckenspråk via 112 Suomi-appen. Målet är att främja jämlikheten i myndighetstjänster.
Försöket riktar sig till döva och hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och myndighetsverksamhet och hur tjänsten kunde utvecklas. Försöket inleds 15.6.2021 och pågår ett år.
Detta är ett historiskt försök. Målet är att främja jämlikheten mellan medborgarna och möjligheten att använda det egna modersmålet i tjänster där detta inte hittills varit möjligt.
– Tidigare har det inte varit möjligt att göra ett nödmeddelande på teckenspråk, så det är fråga om en helt ny slags tjänst, säger kompetenscenterchef Mikko Toivanen vid FPA.
Samarbetet mellan FPA och Nödcentralsverket är också nytt. Från FPA deltar Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning i samarbetet.
– Det är utmärkt att man i och med samarbetet har funnit en möjlighet att erbjuda tolkning också i fråga om nödmeddelande på teckenspråk, säger Marko Nieminen, chef för den operativa avdelningen vid Nödcentralsverket.
Även om det är ett försök, är avsikten att tjänsten ska användas i verkliga nödsituationer. Nödmeddelandet kan göras av vem som helst som kommunicerar på finskt teckenspråk. Den som gör ett nödmeddelande behöver alltså inte vara kund hos tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning.
Hur gör man ett nödmeddelande på teckenspråk?
Nödmeddelandet kan göras på teckenspråk via 112 Suomi-appen. Det lönar sig att ladda ner appen på sin telefon före en eventuell nödsituation.
En kund som befinner sig i en nödsituation kan via 112 Suomi-appen få videokontakt med en teckenspråkstolk vid FPA:s distansservice. Tolken inleder ett muntligt samtal med en nödcentralsoperator som sedan behandlar nödmeddelandet med tolkens hjälp. Tjänsten betjänar måndag till fredag kl. 8–16.
Länkar till distanstolkningstjänsten för nödsituationer finns även på adressen 112.fi och fpa.fi. Det är även i fortsättningen möjligt att göra ett nödmeddelande per sms efter att ha registrerat sig som användare av tjänsten.
112 Suomi-appen uppdateras i appbutikerna 15.6.