HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • Jukka Aaltonen: Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk

Blogit

  • Lapsella on aito halu auttaa
    Kun hätälinjalla kuulen, että soittajana on lapsi, herää minussa monenlaisia tunteita. Usein kysyn itseltäni, missä aikuiset ovat. Toisaalta lapset ovat reippaita ja rehellisiä soittajia, ja päivystäjän ammattitaitoa hyödyntämällä on mahdollista saada lapselta paljon tietoa tapahtumasta. Lapsi myös toimii annettujen ohjeiden mukaan. 
    12.2.2025 8.05
  • Pidä elämästä kiinni
    Kun elottomuus on todettu ja ohjeita aletaan antaa, päivystäjän napakka toteamus: ”Nyt aloitetaan elvytys” tai ”Nyt me autamme häntä parhaalla mahdollisella tavalla” rohkaisee yleensä paikalla olleen henkilön toimimaan kyseenalaistamatta asiaa. Tämän jälkeen elvyttäjä tekee kuten päivystäjä ohjeistaa: painelee potilaan rintakehää annettuun tahtiin ja vastailee samalla päivystäjän esittämiin kysymyksiin. 
    19.12.2024 10.44
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Eläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Törmäyksestä eläimen kanssa tulisi aina soittaa hätänumeroon.
    24.9.2024 12.38
  • Kesä ylipäivystäjän silmin
    Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?
    22.8.2024 10.17
  • Kun naapurissa soi palovaroitin
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan usein ilmoituksia, joissa ilmoittaja kertoo kuulevansa jostain huoneistosta palovaroittimen äänen, ja epäilee näin mahdollista tulipaloa.
    19.7.2024 14.21
  • Vieraskynä: Ensihoitajan kesäterveiset
    Kesä on kyytimiehen parasta aikaa! Niin muistan todenneeni yhdelle jos toisellekin työkaverilleni. Oven avausta odotellessa ei tarvitse palella kylmässä ja pimeässä, vaan kesäinen valo ympäröi ilman takkia liikkuvan ensihoitajan.
    14.6.2024 10.17
  • Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen
    Aurinko lämmittää poskia. Piha on haravoitu. Risut ja viime syksyn lehdet on kannettu kasoiksi pihanperälle. Ehkäpä se pihasaunan takana, viime syksyn jäljiltä oleva niitty kaipaisi myös siistimistä, joten eiköhän pistetä tuulemaan – tai siis palamaan!
    26.4.2024 14.39
    hätäkeskuspalvelut
  • Varokaa heikkoa jäätä
    Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää.
    27.3.2024 10.02
  • Throwback Thursday: Sorsa hädässä
    Erilaiset eläimiä koskevat hätäilmoitukset kuuluvat hätäkeskusten arkeen. Milloin lehmä on päätynyt lietekaivoon, lintu räpistelee hormissa tai loukkaantunut kettu kyyhöttää pihassa; eläimillekin sattuu ja tapahtuu.
    4.1.2024 11.03
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa
    Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.
    21.12.2023 8.49
  • Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla
    Mediasta saamme aina silloin tällöin lukea iloisia tarinoita siitä, kuinka hätäkeskuspäivystäjä antoi ohjeita lapsen syntyessä kotiin tai matkan varrelle autoon. Elämänketjussa on kuitenkin toinen ääripää, kuolema, josta on puhuttu vähemmän hätäkeskuspäivystäjän työtä kuvattaessa.
    6.11.2023 21.17
  • Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!
    Kun yksin asuvalle sattuu jokin loukkaantuminen tai sairaustapaus asunnossa jonka ovi on lukossa, joutuu päivystäjä aina miettimään miten esimerkiksi ensihoito pääsee asuntoon.
    26.10.2023 16.01
  • Uskalla elvyttää
    Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa.
    10.10.2023 13.44
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa
    Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.
    28.9.2023 12.19
  • Muistisairaan kohtaaminen
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan päivittäin useita ilmoituksia vanhuksista, joilla on joko todettu tai todentamaton muistisairaus. Tämä tila tuottaa vanhukselle mm. erilaisia harhanäkyjä ja -tuntemuksia. Ikäihminen ei löydä enää kävelylenkiltään takaisin kotiin, eikä muista mistä oli tulossa ja minne menossa.
    19.9.2023 10.54
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla
    Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa.
    7.9.2023 9.31
  • Hätäkeskuspäivystäjän työn ytimessä
    Toisinaan minulta kysytään, mitä hätäkeskuspäivystäjä oikein tekee. Eikö se ole vain puhelintyötä? 
    7.8.2023 14.42
  • Mökkeilijän muistilista
    Näin kesällä ihmiset viettävät paljon aikaa kesämökeillään, joko omalla tai vieraana. Ja kuten tiedetään, aina sattuu ja tapahtuu.
    4.7.2023 13.54
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen.
    26.4.2023 11.13
  • Sisäministeri: Ylimääräinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi helpottaa Hätäkeskuslaitoksen henkilöstövajetta
    Hätäkeskuslaitoksella on tärkeä rooli suomalaisten arjen turvallisuuden takaamisessa. Kun hätä on suuri, täytyy apua saada nopeasti. Hätäkeskus on ensimmäinen lenkki auttamisen ketjussa.
    16.12.2022 10.07
  • Sukupuolitietoisen viestinnän aktivointi osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamista
    Teemme joka päivä valintoja siitä, miten viestimme ja olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Tänä päivänä aiheiden, kuvien ja sanojen valintoja pitää tehdä myös entistä tietoisempana tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulma huomioiden. Tämä koskee meitä kaikkia.
    30.11.2022 13.51
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää
    Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.
    24.11.2022 10.55
  • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimintamme keskiössä
    Hätäkeskuslaitos pyrkii omalta osaltaan rakentamaan Suomea, joka on yhdenvertainen ja turvallinen kaikille sukupuolesta, identiteetistä tai taustasta riippumatta. Visionamme on tuottaa laadukasta, luotettavaa ja yhdenvertaista hätäkeskuspalvelua.
    29.9.2022 9.13
  • Kiitos Sinulle!
    Hädän kokeminen on inhimillistä. Koskaan voi tietää, miten itse suhtautuu tai osaa toimia hädän hetkellä.
    4.7.2022 11.18
  • Hätäilmoitusten määrä nousee kesäisin
    Kesä on monella tapaa ihmeellistä aikaa hätäkeskuksissa. Hätäilmoitusten määrä kasvaa, kun ihmiset liikkuvat merillä ja mökeillä kaukana päivystyspalveluista.
    27.6.2022 13.29
    hätäkeskuspalvelut
  • Harhailevan vanhuksen kohtaaminen
    ”Se nyt on vain vanhuuden höppänä”. Näinhän ennen puhuttiin, kun mummo tai vaari alkoi käyttäytyä oudosti ja sekavasti, unohteli asioita tai ei muistanut minne olikaan menossa.
    14.3.2022 9.47
  • Hii-o-hoi talven riemuista nauttivat!
    Lumiset kelit kutsuvat ulos ja odottavat juuri sinua kokemaan talven valkoinen ihmemaa. Kun ulkona ollaan ja upeista talvikeleistä nautitaan, tässä hätäkeskuspäivystäjän pieni muistilista talven riemuihin varmuuden varalle.
    21.1.2022 13.30
  • Riittääkö ambulansseja kaikille?
    Soittaessaan hätänumeroon ihmiset odottavat saavansa meiltä apua tai neuvoa. Aina ei ole itsestään selvää ammattilaisellekaan, miten kiireellisestä tilanteesta oikeastaan on kyse.
    13.12.2021 12.47
  • Radion molemmin puolin
    Aamuneljältä puhelin herättää syvästä unesta. Ruudulla näkyy tuttu numero – hätäkeskus on hälyttänyt yksikkömme kiireelliselle pelastustehtävälle.
    2.12.2021 13.59
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti tulevat hirvi- sekä kauriseläimet aiheuttavat useita kolareita varsinkin aamun varhaisina tunteina ja illan pimetessä.
    2.11.2021 14.59
  • Hallituksen talousarvioesitys – Hätäkeskuslaitoksen näkymä 2022
    Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodeksi 2022 on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Hätäkeskuslaitokselle vuosi 2022 näyttäytyy kohtuulliselta.
    7.10.2021 13.47
  • Hätäkeskuspalveluiden saatavuus turvataan viittomakielellä
    Jokaisella meistä tulisi olla oikeus käyttää äidinkieltään tai ensikieltään asioidessaan viranomaisten kanssa. Kesäkuusta lähtien hätäilmoituksen on voinut tehdä viittomakielellä, kun Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen työstämä kokeilu käynnistyi.
    24.8.2021 10.53
  • Helteinen kesä heijastui hätäilmoituksiin
    Se on ohi vai onko jollakin sitä vielä jäljellä? Kesää nimittäin. Näin hätäkeskuspäivystäjän työnäkökulmasta on ihanaa, että seesteisempi aika on alkamassa.
    16.8.2021 12.41
  • Kansalais­mahdollisuus
    ”Näin äsken auton ojassa, laittakaa joku sinne katsomaan. Minä en pysähdy, olen kansalaisvelvollisuuteni täyttänyt”.
    5.7.2021 12.37
  • Sisäinen turvallisuus syntyy riittävillä voimavaroilla
    Sisäinen turvallisuus on kiinteä kokonaisuus, jossa voimavarojen pitää olla kunnossa kaikilla tasoilla, koska muuten kokonaisuus ei toimi. Tämä näkyy hyvin esim. Hätäkeskuslaitoksen toiminnassa.
    26.5.2021 15.18
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai
    Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa.
    24.5.2021 11.46
  • Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin
    "Otsolan Palokunnan kiireinen päivä" oli lempikirjani lapsena. Kirjan kuvituksessa näkyy taustalla numero 112. Enpä tuolloin tiennyt miten suuri rooli tuolla numerolla tulisi olemaan omassa elämässä.
    12.5.2021 10.42
  • Kevät on täällä!
    Hätäkeskuspäivystäjän kevät alkaa siitä, kun hän vastaanottaa vuoden ensimmäisen hätäpuhelun ruohikkopalosta, kulotuksen karkaamisesta tai ruohikolla kevätauringonpaisteessa makoilevasta makkurista eli humaltuneesta henkilöstä, jonka jalat eivät kanna.
    20.4.2021 14.03
  • Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi
    Nykyisen hätäkeskustoiminnan alkujuuret löytyvät vuonna 1991 toteutetusta laajasta kyselytutkimuksesta. Tuohon aikaan Suomessa oli yhteensä noin 100 poliisin hälytyskeskusta ja kunnallista aluehälytyskeskusta.
    8.4.2021 10.20
  • Paljon onnea Hätäkeskuslaitos!
    Laki valtiollisesta Hätäkeskuslaitoksesta tuli voimaan 1.1.2001. Tästä lähti Hätäkeskuslaitoksen organisointi käyntiin ja varsinaisena syntymäpäivänä voidaan pitää 1.4.2001.
    31.3.2021 13.54
  • "Etkö näe, mistä soitan?"
    Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta.
    5.3.2021 13.21
  • Hii-o-hoi hiihtolomalaiset!
    Nyt on tänä vuonna kelit kohdillaan koko Suomen lapsilla ja perheillä hiihtoloman alkaessa: lunta riittää niin etelästä pohjoiseen kuin idästä länteen.
    19.2.2021 8.34
  • Lumiset 112-terveiset!
    Talvi se yllättää aina suomalaisen autoilijan ja muun tiellä liikkujan. Lumi tulee hetkessä ja kun sitä tulee paljon, maalaisjärjen käyttö unohtuu ja apua haetaan lumiongelmiin 112-hätänumerosta.
    22.1.2021 13.06
  • Poikkeuksellinen joulu
    Vuosi 2020 jää varmasti meidän kaikkien mieleen poikkeuksellisena vuotena. Koronan aiheuttamat välittömät vaikutukset ovat näkyneet monella tapaa meidän jokaisen arjessa, ja matkaa on vielä jäljellä.
    21.12.2020 15.10
  • Mainetutkimus osoittaa kansalaisten arvostuksen hätäkeskustoimintaa kohtaan
    Hätäkeskuslaitos on sijoittunut kolmanneksi vuoden 2020 Luottamus & Maine -tutkimuksessa, jossa mukana oli 74 julkisen hallinnon organisaatiota. Olen tuloksesta erittäin kiitollinen koko henkilöstöllemme.
    15.12.2020 12.28
  • Koronavuosi 2020 hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Vuosi 2020 tulee jäämään meille kaikille muistoihin erilaisena vuotena erityisesti koronan takia. Korona rajoitti elämäämme, mutta avasi samalla monille uusia näkökulmia ja tapoja arjen sujuvoittamiseen tai töiden uudelleen järjestelyyn. 
    10.12.2020 11.55
  • Katse tulevaan – uudistuksia ja toiminnan kehittämistä
    Hätäkeskuslaitos ja hätäkeskuspalvelut ovat monessakin mielessä nyt uuden edessä. Takana on pian kaksikymmentä työntäyteistä toimintavuotta valtion virastona.
    17.11.2020 10.29
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"
    Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä. Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin.
    4.11.2020 14.38
  • "Se on hirvi!"
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön.  Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.
    22.10.2020 10.25
  • Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?
    Pitkän päivystäjänurani varrella olen saanut vastata toisinaan mitä erikoisimpiin hätäpuheluihin ja ihmisten elämänkaaret tapahtumineen laidasta laitaan ovat tulleet tutuiksi.
    13.10.2020 14.09
Blogit
hätäkeskuspalvelut

Jukka Aaltonen: Resan från hundratals nödcentraler till ett enda statligt verk

Katri Kalliomäki
Julkaisupäivä4 Vuodet sitten - 4915 näkymät

Dagens nödcentralsverksamhet har sina rötter i den omfattande enkätundersökningen som genomfördes 1991. På den tiden fanns det i Finland totalt cirka 100 polisiära larmcentraler och kommunala områdeslarmcentraler. Nödcentralsresurserna var utspridda till flera enheter där det alltid fanns några nödcentraloperatörer i skift. Om det för en olycka, vanligtvis en trafikolycka, behövdes flera myndigheters insatser var man tvungen att ringa om detta mellan olika centraler.

Först kring medlet av 1980-talet utvecklades dagens adressystem där alla vägar har namn och nummer, och husen har jämna nummer på den ena sidan och udda nummer på den andra sidan. Innan adressystemet blev klart krävdes det av nödcentraloperatören god lokalkännedom, då det var nödvändigt att känna till var bybutiker, lider och allehanda vedtravar fanns då ambulanser skulle dirigeras till rätt ställe. Det gällde att vara noggrann, eftersom en person som ringde ett nödsamtal ofta beskrev rutten sett från den plats hen befann sig, vilket innebar att höger och vänster blev vice versa för räddningspersonalen som anlände från annat håll. 

I början av 1990-talet beställde inrikesministeriet en omfattande enkätundersökning för att ta reda på medborgarnas, myndigheternas och olika samfunds vision om nödcentralsverksamheten 2000. Resultatet i undersökningen var enhälligt: en flermyndighetscentral som verkar i skyddade lokaler och kan betjäna alla fältaktörer. Lyckligtvis fanns det hos inrikesministeriet framsynta och fördomsfria personer som tog itu med nödcentralsreformen enligt resultaten i enkätundersökningen.

Ett nytt statligt verk: Nödcentralsverket

Man stötte på stort förändringsmotstånd och många förutfattade meningar. I ärendet uppkom rädsla för att förlora ledningspositioner och att myndighetsledningen på detta sätt skulle försvagas då nöd- och larmcentralerna, som även hade verkat som meddelandecentraler, inte längre skulle stå under den egna organisationens kommando.

Men 1990-talet var dock den finaste tiden under min yrkeskarriär. Gamla uppfattningar, rutiner och organisationsstrukturer bröts ned. Vid otaliga planeringsmöten bröt man arm om än det ena, än det andra. Frasen "det kan inte vara möjligt" hördes ofta. Dock ändå såg man också möjligheter, och senare hördes redan "ja".

Därefter följde en period med försöksnödcentraler, och under denna visade det sig att verksamhetsmodellen just i fråga om storolyckor och flermyndighetsuppdrag var mycket effektiv. I dessa situationer fick medborgarna hjälp otroligt mycket snabbare än tidigare. Visst fanns det också omständigheter gällande ekonomin och resursallokeringen som bidrog till att lagen om försök med nödcentraler ändrades till lagen om nödcentralsverksamhet, och det blev dags att inrätta en gemensam nödcentral med 15 myndigheter i Finland. I Finland fick man då en nödcentralstjänst där en enda myndighet tar emot alla nödmeddelanden på ett och samma nödnummer, behandlar uppgifterna och larmar de behövliga enheterna genom samma datasystem.

Unik verksamhetsmodell

År 2003 fick den finländska nödcentralsmodellen Europeiska nödnummerorganisationens pris för bästa verksamhetsmodell. Detta pris gavs inte utan anledning. Hur mycket man än söker i världen så finns det inte något helt motsvarande verksamhetssätt. 

Jag tror att också det övriga myndighetssamarbetet har förbättrats i och med utvecklingen av nödcentralsverksamheten. Ett bevis på detta är responsmodellerna och anvisningarna som har inkluderats i nödcentralernas datasystem ERICA och som olika myndighetsparter arbetat med otaliga timmar, tillsammans och separat, för att begrunda vilka händelser och incidenter vi kan stå inför och hur vi i dessa otaliga fall kan bidra med styrkor som ger hjälp. 
Skolskjutningarna i Kauhajoki och Jokela, knivattacken i Åbo, svärdmannen i Kuopio, storolyckan i Konginkangas – de extremt effektiva aktionerna i dessa och många andra uppdrag visar att vi inte vunnit medborgarnas förtroende för inget.

Teknik ersätter inte människor

Under Nödcentralsverkets korta historia har tekniken utvecklats fortlöpande, vilket kräver innovationer, systematik, tålmodighet och förändringsbenägenhet. I allmänhet förändras förfarandena på något sätt när de tekniska lösningarna utvecklas.

Tekniken ska stödja människan arbete så gott det går, men inte ens den bästa tekniken ersätter människan då det gäller att visa mänsklighet, empati, engagemang och stöd. 

I dag har tekniken möjliggjort en nätverksmodell för Nödcentralsverket. Samtalen styrs på riksnivå till en ledig nödcentraloperatör. Numera positioneras ett nödsamtal automatiskt, och nödcentraloperatörens uppgift är också främst att säkerställa positionsuppgiften. Man behöver inte längre veta var vedtravarna finns. 

Osynliga hot

När jag började min karriär som larmmästare vid den kommunala områdeslarmcentralen hörde olyckan i Tjernobyl till de första ovanliga händelserna. Strålningen var osynlig, ljudlös och smaklös. I detta skede av min karriär utgörs hotet av coronaviruset som, likt strålningen, är en osynlig konkret fara för hälsan.
Med järnhård attityd, yrkesskicklighet och friktionsfritt samarbete klarar vi också av kommande hot och går mot ett ännu säkrare Finland.

Många grattis Nödcentralsverket 20 år!

Jukka Aaltonen
utvecklingsdirektör, Nödcentralsverket

 

Nödcentralsverket 20 år

År 2001 inrättades en ny statlig myndighet: Nödcentralsverket. Då fick man en unik nödcentralsservice till Finland, där ett ämbetsverk tar emot alla nödmeddelanden via ett nödnummer, behandlar uppgifterna och larmar de nödvändiga enheterna genom samma datasystem. Innan Nödcentralsverket etablerades svarade flera regionala nödcentraler på nödsamtalen, och verksamhetsområdena hade olika nödnummer.
 

hätäkeskukset (p5232) keskukset (yso p801) julkaisut (p5112) teokset (yso p2344) historia (p3140) tieteenalat (yso p352)

Lisää blogeja.

thumbnail

Jukka Aaltonen: Matka sadoista hälytyskeskuksista valtion virastoksi

Katri Kalliomäki
08 huhtikuuta
thumbnail

Kevät on täällä!

Katri Kalliomäki
05 heinäkuuta
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot